WEST AUSTRALIË EN OP NAAR INDONESIË AUGUSTUS 2024

DUBBELKLIK OP FOTO’S OM GROTER TE MAKEN.                                                                                           


31 augustus 2024
SERANGAN HARBOUR, BALI, INDONESIA (08 43.106 S 115 14.857 E)
Rond negen uur motorden we door de baai van Serangan en zagen een zweedse zeilboot liggen waar we even heen gingen. Een man alleen die hier al jaren zeilt en ons wat informatie gaf. De eerste keer dat hij Indonesia inkwam heeft hij het inklaren ook via een agent gedaan maar nu doet hij het zelf, scheelt een hoop geld maar duurt wel veel langer. Toen we doorvroegen kwamen we er niet helemaal achter hoe hij het precies deed want hij haalde het inklaren van Malaysia en Indonesia mijns inziens door elkaar. Daarna gingen we terug naar de Giebateau waar we koffie/chocomel dronken en ik de was uitspoelde en ophing. Vervolgens motorden we naar de noorse zeilboot "Be Free"  van Thomas een youtuper. Paul volgt hem al een tijdje en had wat vragen over starlink (internet provider met satellieten). We zaten een tijd gezellig te praten en wat betreft starlink, veel te duur dat gaan we niet doen! 
Inmiddels was het lunch tijd zodat Paul en ik met onze dinghy via een vaargeul naar de kant gingen. Bij het strand werd een vlieger wedstrijd gehouden. We hadden de grote vliegers al in de lucht gezien maar aan de kant was het een aardige drukte. We wandelden verder naar het toeristische gedeelte met hotels, restaurants, souvenir winkels en vele massage salons. Ergens in een restaurantje waar al wat mensen zaten aten we een lekkere lunch. Ik had gevraagd of de belasting en de fooi in de prijs inzat en zij verzekerde dat dit het geval was. Bij het afrekenen zag ik dat dit toch extra berekend werd.
We wandelden verder door de straat met nog meer souvenir winkeltjes, restaurants, hotels, massage salons, scooter verhuur, verschillende beelden en een supermarkt waar ik wat verse groente kocht. 
WINKEL STRAAT
Terug liepen we over de boulevard  met aan de ene kant grote hotels en aan de andere kant het strand met vele strand bedden .

HOTEL/RESTAURANT MET STRANDSTOELEN.

30 augustus 2024
SERANGAN HARBOUR, BALI, INDONESIA (08 43.106 S 115 14.857 E)
Rond zes uur zijn we vaak al wakker, dan komt de zon op en is het nog lekker, niet te heet!
Ik deed de administratie en werd flink geirriteerd van het indonesische geld. 1 euro is ca. 16000 roepie. We hadden ca. 1200 euro aan roepies waarvan we al een deel hadden uitgegeven en nu bekeek ik of de administratie nog klopte, even tellen... maar het klopte!.
IK AAN DE ADMINISTRATIE
Ondertussen was de temperatuur opgelopen naar dertig graden en stond er een ventilator naar me te blazen voor verkoeling. Paul zat tegenover mij op de bank te internetten, hij keek naar youtube films van andere zeilers in Indonesia.
Toen ik klaar was wandelden we naar de vissershaven van Benoa. We kwamen langs een fontein met in het midden een groot beeld met draken en olifanten koppen. Verder langs de weg stonden vele beeldjes van draken en schildpadden met haaien 


DE BEELDEN
Aangekomen bij de vissershaven zagen we vele grote traditionele vissersboten naast elkaar. We zagen hoe vissers met kleine houten bootjes naar hun vissersboten gebracht werden en op sommige boten waren ze druk bezig. Aan de kade lag een traditioneel vissersschip dat gebouwd werd.

BOUWEN VAN VISSERSSCHIP

Op de terugweg wandelden we langs allerlei kleine winkeltjes; ijzerwaren zaakjes maar veelal winkeltjes die van alles en nog wat verkochten verkochten zoals kleding, tassen, ventilators, telefoons en telefoon accessoires, dit alles door elkaar. Bij de eerste zaak konden we onze telefoon niet opwaarderen maar bij de derde zaak kon het wel. Hij pakte zijn telefoon, toetste ons telefoon nummer in en  na wat rommelen vroeg hij hoeveel data we wilden kopen 62 GB voor veertien euro. Vervolgens kregen wij een sms dat de data was ontvangen en dat we nu 110 GB  voor deze maand hadden. We keken wat raar zodat hij onze telefoon pakte (sterretje) 888 (sterretje) intoetste zodat hij in het menu kwam waar we konden zien hoeveel data we hadden, inderdaad 110 GB die in een maand moet worden opgemaakt. 
VISSERSHAVEN IN BENOA HARBOUR


MARINA (WIJ ZIJN DE KLEINE ZEILBOOT), GADOGADO, HET RESTAURANT
Terug bij de marina aten we bij het restaurant een Gado Gado en toen we bijna klaar waren kwamen Ruth en Ayuni aanlopen. Wat leuk om Ruth eindelijk te ontmoetten. 

IK, RUTH EN AYUNI
Met zijn vieren zaten we lange tijd gezellig te praten. Ze kwam net terug uit Jakarta en raadde ons aan daar naar toe te gaan en het oude Batavia te bezoeken. Maar Java stond niet op onze lijst (vessel declaration) die we hadden opgegeven. Geen probleem we kunnen gaan en staan waar we willen en hebben niets met die lijst te maken? Ze doet dit werk al twintig jaar en heeft vele veranderingen meegemaakt. Heel langzaam wordt het steeds iets makkelijker voor haar maar desondanks heeft ze met vier ministeries te maken voordat al het papier werk geregeld is.
Toen ze weg waren ontmoetten we een agent die alleen voor grote jachten werkt en waar geld geen rol speelt. Driehonderd euro voor international clearance was niet veel. De vier ministeries willen allemaal geld zien daarnaast wil je niet dagen wachten tot het papierwerk klaar is en moet je de ambtenaar in functie persoonlijk betalen om dit snel geregeld te krijgen anders kan dit dagen duren omdat hij zegt dat hij het zo druk heeft (hoezo corruptie) Vandaar dat hij alleen grote jachten doet, die betalen veel om alles snel geregeld te krijgen, daar verdien je tenminste nog aan (zijn woorden).  
Rond drie uur verlieten we de haven en motorden door de vaargeul tussen de speedboten met toeristen die erachter op een soort banaan zaten  of met een parachute door de lucht vlogen. 

HOEZO TOERISTISCH
Eenmaal uit de vaargeul lieten we dit toeristische gebeuren achter ons en rolden we het voorzeil uit. Zo zeilden we met stroom mee een klein stukje langs de kust en zeilden vervolgens Serangan baai in waar ons anker er rond vijf uur en na vijf mijl inging.

29 augustus 2024
BENOA MARINA, BALI, INDONESIA (08 44.704 S 115 12.694 E)
Na een goede nachtrust werden we rond zes uur wakker. Ik ruimde binnen op terwijl Paul de diesel tank bijvulde, we hebben vanaf Australie vijfentwintig liter verbruikt. Rond zeven uur motorden we naar Benoa marina waar we aan de steiger afmeerden. Met de telefoon van een van de mannen die ons hielp belden we Ruth. Zij had ons gisteren al verwacht en had zich ongerust gemaakt. Wij hadden verwacht dat ze ons op de AIS had gezien, niet dus. Sorry geen wind en stroom tegen, dat begreep ze wel. Vandaag was ze niet in Bali zodat een werkneemster ons zou komen helpen. Rond half negen kwamen ca. tien man de steiger op lopen, Health, custom, immigration, harbour control en Ayuni(de werkneemster van Ruth) allemaal tegelijk.  Eerst kwam Health die onze temperatuur opnam, ons verder wat nakeek en vragen stelde over onze gezondheid. Nadat alle formulieren waren ingevuld kwam Customs die de motor en onze alcohol voorraad wilde zien. Immigratie nam ondertussen onze paspoorten mee en besprak met Ayuni dat zij die later op de dag kon ophalen. Na anderhalf uur was alles geregeld en waren we ingeklaard in Indonesia. 
We belden Ruth waar we een Sim (telefoon) kaart en Diesel konden kopen. De Sim kaart konden we ergens in Denpassar regelen en Diesel kon alleen via haar (agent) gekocht worden. Dit omdat Diesel voor boten andere diesel is dan bij het tankstation en dit moet via haar besteld worden. Het ging alleen maar om dertig liter dus waarvoor al die moeite! Helaas mochten we de marina niet uit voordat we onze paspoorten terug hadden zodat we daar wat rondliepen en aan mensen van de marina vroegen hoe we diesel konden kopen, alleen via onze agent! 
Rond het middag uur aten we als lunch "Nasi Kampung"in het restaurant bij de marina voor maar zes euro. 


PAUL MET NASI KAMPUNG
Rond vier uur kwam Ayuni terug met alle papieren en mochten we Indonesie in. 
Om in Indonesia onze telefoon te kunnen gebruiken moet deze in Indonesia geregistreerd worden en dat kon alleen geregeld worden in een winkel in het "Beach shopping center" in Denpassar. Ayuni bood aan om dit samen te regelen. Toen we ons klaar maakten werd duidelijk dat ze op de brommer was en dat een van ons mee kon. Dus ik achterop, op naar Denpassar dat nog zeker twintig minuten met de brommer was. Ik begreep gelijk waarom iedereen hier een brommer heeft in plaats van een auto, wat een drukte! Vele brommers die al toeterend langs elkaar heen rijden en stilstaande auto's (die in de file staan) passeerden. Daarnaast was het heerlijk om in de wind achter op de brommer te zitten. Veel van de omgeving heb ik niet gezien omdat ook ik mijn ogen op de weg en mede gebruikers had. 
Bij het "Beach shopping centre" parkeerden ze de brommer in de parkeergarage die alleen voor brommers was, wauw wat enorm veel brommers! 
Bij Telkomsel werd voor tien euro de telefoon geregistreerd, mijn paspoort gescaned en kregen we vijfentwintig Gb aan data. Ik wilde er gelijk meer data opzetten maar op een of andere manier kon dit niet, al begreep ik niet waarom. Wel begreep ik dat de data een maand geldig is en dat deze dan vervalt. Overal zijn winkels met een bord Telkomsel waar we de telefoon kunnen opwaarderen, zo verzekerde ze mij. 
ONS INDONESISCHE TELEFOON NUMMER IS 0062 821 4446 2173
Terug reden we via de tol weg dat een stuk rustiger en sneller was. Terug bij de marina wilde ik haar geld geven voor de kosten die ze gemaakt had en om haar te bedanken maar dat wilde ze niet aannemen.
Paul had ondertussen gezellig met de kapitein van een hele grote motor boot zitten praten. Toen deze in de avond diesel tankte vroegen we of we dertig liter via hem konden kopen. Grote discussies want van de man van de marina moest dit via onze agent. Maar omdat het maar om zo weinig diesel ging konden we uiteindelijk dertig liter kopen. Toen iedereen weg was en we alleen met de kapitein van de boot waren vertelde hij dat buitenlanders de diesel alleen via hun agent konden kopen zodat ze de diesel prijs voor buitenlanders belachelijk duur konden houden.

28 augustus 2024
BENOA HARBOUR, BALI, INDONESIA (08 44.322 S 115 12.930 E)
De laatste loodjes wegen het zwaarst, ook nu!
Tot nu hadden we een relaxte tocht met weinig wind maar genoeg om te zeilen. Gisteren avond toen de wind iets aantrok waren we in de veronderstelling vanochtend aan te komen, maar helaas!
Vannacht verliet de wind ons en moesten we vanaf twee uur motoren en of dat nog niet erg genoeg was kregen we ook nog eens behoorlijke stroom tegen zodat we soms minder als een knoop vooruit gingen. Toen het licht werd bleef het bewolkt en zagen we door de bewolking de contouren van de kust van Indonesie. De hele ochtend bleef er te weinig wind om te zeilen en motorden we maar langzaam vooruit, ook toen we stroom mee kregen gingen we niet harder dan drie knopen. Toen we in de middag alweer stroom tegen kregen en we alweer minder dan een knoop vooruit gingen besloten we de All Purpose Genua uit te bomen en met het grootzeil met twee reven erin verder te zeilen aangezien er ca. acht knopen wind stond. Desondanks gingen we westwaarts met de stroom mee i.p.v de goede kant op GRRR.  
De eilanden bleven grotendeels gehuld in de wolken maar desondanks konden we door de bewolking heen steeds meer van de eilanden zien. Het indrukwekkendst was de grote vulkaan "Gunung Rinjani" die hoog boven Lombok uittorende en later een heel groot beeld op Bali. 
Vandaag kregen we van Ruth te horen dat we de marina in moeten om in te inklaren en dat we dit niet op anker kunnen doen zoals afgesproken, nieuwe regel!  Dus op naar Benoa Marina.
Verder kwam ze met de rest van de kosten die we bij aankomst moeten betalen, Clearance ca driehonderd euro, Health book ca zeventig euro, Clearance domestic dertig euro Agence koste kleine honderd euro en dan de marina (alleen ligplaats) vijfenvijftig euro. Dit alles naast de zevenhonderd vijftig euro die we al betaald hebben voor ons visum en boot papieren. In achttien jaar hebben we nog nooit zoveel betaald!
Rond half zeven werd het donker en motorden we langs de zuid oostpunt van Bali waar we aan de kant grote hotels en vele restaurants zagen. Wat nog steeds het meest domineerde was het hele grote beeld op de berg die we al van veraf al zagen maar die nu in het donker verlicht werd. Even later zagen we ook nog twee andere verlichte beelden aan de waterkant. Rond negen uur motorden we tussen verschillende onverlichte visser bootjes de vaargeul van Benoa harbour door waar rond half tien en na 785 mijl ons anker er in Benoa harbour inging. 
Tijd 09.00  755 mijl afgelegd positie 09 06.533 S 115 27.146 E 
Tijd 15.00  769 mijl afgelegd positie 08 57.800 S 115 17.400 E    
Tijd 21.30  785 mijl afgelegd positie 08 44.322 S 115 12.930 E Benoa Harbour, Bali Indonesia

BALI 
Bali is een Indonesisch eiland, tevens een Indonesische provincie ten oosten van Java (met daartussen de Bali straat), ten westen van Lombok (met daartussen de Lombok straat), ten noorden de Bali zee en ten zuiden de Indische oceaan. 
Het eiland Bali met zijn hoofdstad Denpasar is met zijn oppervlakte van 5561 km² , iets groter dan de Nederlandse provincie Gelderland. Onder de provincie Bali vallen ook de eilanden Nusa Ceningan, Nusa Lembongan en Nusa Penida in de Bali straat. 
Het eiland telt ca. 3.216.881 inwoners. Balinezen zijn grotendeels hindoes en spreken Balineesen Indonesisch. 
De bijnaam van Bali is "Pulau Dewata" dat betekend eiland van goden.

27 augustus 2024
7e dag op oceaan, op naar Indonesia
Vanochtend waren we druk bezig met de zeil voering omdat we dichtbij de shipping lane wilden blijven; dan zeilden we ruime wind met de All Purpose Genua uitgeboomd dan weer halve wind met de All Purpose Genua aan dezelfde kant als het grootzeil met twee reven. 
Ondanks dat we de hele tijd zeer rustig weer hebben gehad, hadden we toch een aardige hoge swell vanuit het zuiden zodat de reven er niet uit konden. De swell/golven kwamen van depressies die ten zuiden (ter hoogte van zuid west Austalie) van ons langs gingen.
Vanochtend zagen we voor het eerst een traditioneel indonesische vissersboot langs motoren en dat ca honderd mijl uit de kust. Het was een mooi geschilderde houten boot met in de buurt een boei. De boei dreef daar op ca. vierduizend meter diepte en om vissen aan te trekken. 
INDONESISCHE VISSERSBOOT. 
Rond het middag uur viel de wind weg zodat we een half uur motorden daarna kwam de wind met ca. vijf a zes kopen terug en trok later aan tot tien a elf knopen zodat we eindelijk lekker konden door zeilen. In maakte de Giebateau schoon want het leek erop dat we morgen gaan aankomen op Bali. Met de All purpose Genua uitgeboomd aan de ene kant en het grootzeil met twee reven aan de andere kant gaan we de zevende nacht in. Aan het begin van de nacht staken we halve wind met de All purpose Genua en grootzeil met twee reven de shipping lane over waar een tanker voor ons langs ging en een achter ons langs. Eenmaal aan de andere kant van de shipping lane boomden we de All purpose Genua uit en met stroom mee zeilden we onder een mooie sterrenhemel verder. Helaas nam de wind steeds meer af zodat we rond twee uur de motor moesten starten. Later toen de stroom tegen ging staan gingen we nog maar minder dan een knoop vooruit. 
Tijd 09.00  673 mijl afgelegd positie 10 11.119  S 116 11.133 E ca 90 mijl naar Indonesie
Tijd 15.00  679 mijl afgelegd, positie 09 49.244 S 116 02.831 E    
Tijd 21.00  724 mijl afgelegd positie 09 29.876 S 115 41.736 E
Tijd 03.00  755 mijl afgelegd positie 09 16.266 S 115 31.777 E
Koers waypoint in Indonesie  343 graden  en we zeilen 352 graden.

NDONESIA NU 
Het tijdperk van de "reformasi" na het aftreden van Soeharto heeft tot nu to geleid tot een democratischer politiek milieu, inclusief een programma voor regionale autonomie en de presidents verkiezingen van 2004. Echter politieke instabiliteit , sociale onrust en corruptie hebben het democratiseringsproces aanzienlijk vertraagd.  Hoewel de relatie tussen de verschillende etnisch en religeuze groeperingen over het algemeen harmonieus is, blijft sektarisch geweld in sommige gebieden een probleem. In 2005 werd er een politiek akkoord gesloten tussen de regering en de gewapende rebellen van de separatistische beweging GAM (Gerakan Aceh Merdeka)  in Atjeh. Sindsdien noemen deze laatsten zich een overheidsorganisatie, Komite Peralihan Aceh (KPA).
Als land heeft Indonesia een gemeenschappelijke identiteit verworven die vooral wordt gedefinieerd door de nationale taal, een moslim meerderheid en een geschiedenis van kolonisatie en het verzet tegen die kolonisatie. Het Indonesische motto luidt "Bhinneka Tunggal Ika" Eenheid in diversiteit.

26 augustus 2024
6e dag op oceaan, op naar Indonesia
Met ca. tien knopen zuiden wind, de All Purpose Genua uitgeboomd aan de ene kant en grootzeil met twee reven aan de andere kant zeilden we de zesde dag in. In de loop van de ochtend hesen we het hele grootzeil en zeilden met ca tien knopen wind lekker door. Helaas nam de wind af tot zes a zeven knopen en begon het grootzeil door de golfen/swell te klapperen zodat we twee reven in het grootzeil zetten.  Zo zeilden we de rest van de dag rustig verder. Toen we in de middag in de kuip in de wind en uit de zon een smoothy dronken kwam mijn ene schouder soms in de zon. Toen we later naar binnen gingen zag Paul dat het klein stukje van die schouder/bovenarm rood was geworden. Ja we moeten smeren met zonnebrand!
De lucht vochtigheid was toegenomen tot zestig a zeventig procent, watertemperatuur was gestegen naar  ca. negenentwintig graden zodat we nu vloerverwarming hebben en buiten was het ca dertig graden. In onze wachten zagen we geen vissersboten alleen enkele containerschepen, vliegende vissen en enkele vogels. Toen het donker werd zagen we aan de horizon enorm veel lampen van vissersboten, het was maar goed dat we in de buurt van de shipping lane zijn gebleven. De rest van de nacht zeilden we ruime wind met een uitgeboomde All purpose Genua aan de ene kant en het grootzeil met twee reven aan de andere kant. We zagen dichtbij ons twee zeer goed verlichte vissersboten zonder AIS zodat we ze buiten in de kuip goed in de gaten hielden. 
Tijd 09.00  563 mijl afgelegd positie  11 47.419 S 116 59.565 E ca 171 mijl naar Indonesie
Tijd 15.00  590 mijl afgelegd, positie 11 22.504 S 116 50.400 E    
Tijd 21.00   618 mijl afgelegd positie 10 54.841 S 116 42.740 E
Tijd 03.00  650  mijl afgelegd positie 10 31.644 S 116 25.271 E
Koers waypoint in Indonesie  343 graden  en we zeilen 352 graden.

JAPANSE BEZETTING EN DE ONAFHANKELIJKHEID VAN INDONESIA 
De japanse invasie in 1942 verliep snel en de geallieerden verloren hier in twee weken tijd 24 schepen met ruim 300 man. De daaropvolgende bezetting van Nederlands-Indie maakte een eind aan het Nederlandse bewind en stimuleerde de tot dan toe onderdrukte indonesische onafhankelijkheidsbeweging. Tijdens de japanse bezetting werden vele Nederlanders onder mensonterende omstandigheden opgesloten in jappen kampen en de indonesiers werden gedwongen als dwangarbeiders om mee te helpen met de japanners. De japanners stichtten een terreur bewind met vele duizenden executies, niet zelden door onthoofding.  
Op 17 augustus 1945 twee dagen na de overgave van japan verklaarden de invloedrijke nationalistische leiders Soekarno en Hatta Nederlands-Indie onafhankelijk en Soekarno werd de eerste zelf benoemde president van de Republiek Indonesia. Tijdens de "Bersiap" (1945 -1946) vermoordden paramilitaire organisaties en bendes in het land verblijvende Nederlanders, Indische Nederlanders en met Nederlanders samenwerkende inheemse. Nederland erkende de stichting van de republiek niet en verzette zich hiertegen. Onder grote politieke druk van de internationale gemeenschap erkende Nederland met het soevereiniteitsoverdracht, die plaatsvond op 27 december 1949 in Nederland, de Indonesische onafhankelijkheid, echter met uitzondering van westelijk Nieuw-Guinea dat in 1963 aan Indonesia werd overgedragen.

25 augustus 2024
5e dag op oceaan, op naar Indonesia
We zeilden langs de Vaarroute (shipping lane) tussen Indonesie en Australie waardoor we vaker containerschepen langs zagen komen die we al vroeg op onze nieuwe AIS konden waarnemen. De reden dat we dichtbij de vaarroute bleven was omdat er in Indonesia veel grote visnetten in het water drijven. Er was ons verteld dat dichtbij de vaarroute de visnetten minder waren, afwachten maar want we zijn pas gisteren de australische wateren uit gevaren. 
Vannacht zagen we enkele tankers en zo ook vanochtend een die op ram koers lag. We riepen hem via de marifoon op en spraken af dat hij iets koers wijzigde waardoor we elkaar bakboord/bakboord op ca. een mijl afstand passeerden. Even later veranderden wij iets koers zodat we het voorzeil aan de ene kant uitboomden en het grootzeil met twee reven aan de andere kant hadden. Zo zeilden we met ca. achttien tot twintig knopen wind, ruime wind langs de vaarroute verder.  De zon stond vandaag weer een stukje hoger en brandde door de bewolking heen zodat het een zonnige dag van ca. achtentwintig graden werd. Gelukkig stond er een lekker windje van achteren zodat we heerlijk in de kuip in de wind en uit de zon zaten. 
Aan het eind van de dag zagen we een mooie zonsondergang en was er alweer een dag voorbij. Het werd een heldere nacht met een mooie sterrenhemel waar halverwege de nacht een halve maan bijkwam. Voor het eerst op deze oversteek zagen we verschillende vissersboten om ons heen die gelukkig allemaal AIS hadden zodat we ze goed konden volgen. Rond drie uur nam de wind af tot ca. tien knopen zodat we het rol voorzeil weg haalden en de All Purpose Genua uitgeboomd uitrolden.
Tijd 09.00  426 mijl afgelegd positie  13 59.266 S 117 26.497 E ca 305 mijl naar Indonesie
Tijd 15.00  458 mijl afgelegd, positie 13 26.968 S 117 25.150 E    
Tijd 21.00  500 mijl afgelegd, positie 12 45.621 S 117 21.581 E
Tijd 03.00  535 mijl afgelegd, positie 12 12.250 S 117 10.450 E
Koers waypoint in Indonesie  344 graden  en we zeilen 6 graden.

GESCHIEDENIS; NEDERLANDS BEWIND IN INDONESIA 
De eerste Europeanen arriveerden in 1512. Portugese handelaren probeerden de herkomst van de specerijen nootmuskaat, kruidnagel en peper te vinden en deze voor internationale handel te beheersen. Al snel volgden de Nederlandse en Britse handelaren. 
In 1602 richtten de Nederlanders de Verenigde Oost Indische Compagnie op, ook wel VOC genoemd en vormden zij de belangrijkste Europese macht in de regio. Na het faillissement van de VOC in 1798 kregen de nederlandse belangen in het huidige Indonesia vanaf 1816 de officiele naam "Nederland  Indie" mee en werden ze een kolonie. 
Tijdens het grootse gedeelte van de koloniale periode had Nederland slechts een lage mate van autoriteit in de gehele archipel. In de 20e eeuw waren de nederlandse troepen vaak bezig met het neerslaan van opstanden op Java. Pas in de jaren twintig van de twintigste eeuw kreeg de nederlandse dominantie de omvang tot wat heden ten dage de grenzen zijn van Indonesia. Nederland richtte scholen op waar de inheemse bevolking gescheiden van de Nederland-Indische bevolking, onderwijs kreeg. Ook gingen sommige inheemse in Nederland naar onderwijs instellingen. Door tijdelijk in Nederland te wonen, kwamen ze in contact met politieke ideeen uit Europa, zoals liberalisme en socialisme. Eens terug in hun eigen land, stonden ze veel kritischer tegenover de koloniale uitbuiting. Nederland onderdrukte inheemse nationalistische ideeën onder meer door het inrichten van een concentratiekamp in Nieuw Guinea. 
Nederland ontwikkelde de landbouw sterk, onder meer door de gespecialiseerde opleiding voor tropische landbouw in Deventer, en wisten naast de traditionele zeer winstgevende gewassen als peper en Foelie ook veel te verdienen aan andere landbouwproducten zoals rubber en suiker. Indonesia werd een rijst exporteur van betekenis. Nederland ontwikkelde ook de olie winning en mijnbouw, waardoor indonesia de vierde olieproducent ter wereld werd.

24 augustus 2024
4e dag op oceaan, op naar Indonesia
Vannacht was er bewolking ontstaan maar nadat we vanochtend een mooie grote rode zon achter de horizon tevoorschijn hadden zien komen brandde de zon door de bewolking heen en kregen we een zonnige dag van ca. zesentwintig graden. 
Toen het licht werd rolden we de All purpose Genua in en boomde het rol voorzeil aan de ene kant uit met het grootzeil aan de andere kant. 
Zo zeilden we de rest van de dag met ca tien tot vijftien knopen wind, ruime wind, meer noord oostwaarts.
We dronken samen koffie/chocomel met taart in de kuip en onderwijl pakte Paul zijn kleine cadeautjes uit; een zakje hollandse drop, hollandse hagelslag en het zonnepaneel dat hij al eerder had gekregen. Later in de ochtend moesten we door de vaarroute (shipping lane) een aardig drukke route tussen Indonesia en Australie. Gelukkig was het niet druk en zeilden we tussen twee tankers door naar de andere kant. 
De dagen gaan snel voorbij met slapen, lezen en wacht houden waarin we vandaar meerdere container schepen,vliegende vissen en groepen vogels zagen. Rond half zeven ging de zon onder en met ca. vijftien tot zeventien knopen wind; grootzeil aan de ene kant en rol voorzeil uitgeboomd aan de andere kant zeilden we de vierde nacht in. In de nacht werd het bewolkt en kwam de kleiner wordende maan steeds iets later op. De wind trok aan tot ca. twintig knopen en draaide iets zodat we twee reven in het grootzeil zetten en het voorzeil aan dezelfde kant als het grootzeil uitrolden. Zo zeilden we halve wind verder de nacht door. 
Tijd 09.00  297 mijl afgelegd positie  16 02.620 S 117 13.897 E ca 427 mijl naar Indonesie
Tijd 15.00  328 mijl afgelegd, positie 15 33.222 S 117 23.018 E    
Tijd 21.00  366 mijl afgelegd, positie 14 55.914 S 117 17.890 E 
Tijd 03.00  395 mijl afgelegd, positie 14 28.163 S 117 16.849 E
Koers waypoint in Indonesie  349 graden  en we zeilen 350.

INDONESIA GESCHIEDENIS 1 
Fossiele resten van Homo erectus, ook bekend als de Javamens, bewijzen dat de Indische archipel al bewoond werd z'n 2.000.000 tot 600.000 jaar geleden. Austronesiers die tegenwoordig het grootste gedeelte van de bevolking vormen migreerden vanaf Taiwan in zuidoostelijke richting. Ze bereikten Indonesia ongeveer 2000 voor christus en verdreven daarbij de inheemse Melanesische bevolking richting het oosten. 
De ideale omstandigheden voor landbouw en de ontwikkelingen van natte rijst rond 800 v.Chr. zorgden ervoor dat dorpen, steden en kleine koninkrijken konden floreren rond de eerste eeuw van Christus. De zeestraten die in Indonesia zeer gunstig gelegen zijn, stimuleerde zowel de handel tussen de eilanden als de internationale handel. De handel routes met bijvoorbeeld de Indiase koninkrijken en China ontstonden reeds enkele eeuwen v. Chr.  Deze handel heeft sindsdien de geschiedenis van Indonesia bepaald.   
Vanaf de 7e eeuw  floreerde het zeevarende koninkrijk Shrivijaya als gevolg van de handel en de invloed van het Hindoeisme en Boeddhisme dat hiermee geimporteerd werden. Tussen de 8e en de 10e eeuw gingen de hoog ontwikkelde  landbouw beschavingen van de boeddhistische Shailendra en Hindoistische Mataram ten onder in de binnenlanden van Java. Ze lieten schitterende religieuze bouwwerken achter zoals de Borobudur en de Prambanen. Het Hindoistische Majapahit koninkrijk ontstond op oostelijk Java in de late 13e eeuw en onder Gaja Mada reikte zijn invloed over het grootste deel van Indonesia. Deze periode wordt ook wel de gouden eeuw van Indonesia genoemd. 
Hoewel de Islamitische handelaren al sinds het begin van de islamitisch tijdperk Indonesia bezochten, dateren de eerste aanwijzingen voor een islamitische populatie pas uit de 13e eeuw, toen een groot gedeelte van het eiland Sumatra zich tot de islam bekeerd had. Geleidelijk namen steeds grotere gedeelten van Indonesia de islam over als geloof en tegen het einde van de 16e eeuw was het zowel in Java als Sumatra de dominante religie. Gedurende de 16e t/m de 18e eeuw bestond Indonesia uit een bonte verzameling zelfstandige koninkrijken, islamitische sultanaten en zelfstandige eilanden. 
In de loop van de 17e en 18e eeuw werd de nederlandse greep op het eilandenrijk gelijdelijk steeds sterker. De 19e eeuw zag de incorporatie van Indonesia in het nederlandse koninkrijk, en na het neerslaan van verschillende opstanden was Indie tegen 1910 volledig een kolonie van Nederland geworden.

23 augustus 2024
3e dag op oceaan, op naar Indonesia
Rond zes uur werd het licht en even later kwam de zon achter de horizon tevoorschijn, de volgende dag brak aan. Er stond nog steeds een lichte swell maar al snel nam de wind toe tot ca. vijf a acht knopen zodat we het grootzeil erbij konden hijsen en zo de rest van de dag(halve wind) over een zeer kalme oceaan rustig verder zeilden. Waar we in Australie vaak heldere dagen hadden zonder een wolkje in de lucht was er gisteren, vannacht en vanochtend steeds bewolking geweest, te veel vocht in de lucht! Rond het middag uur had de zon het vocht weggebrand en was het een bewolking loze middag geworden van ca. achtentwintig graden. Het water is inmiddels zevenentwintig graden.
We gaan naar het noorden zodat de zon voor ons langs draait en we geen zon in de kuip krijgen en minder zon op de zonnepanelen (zeilen zitten in de weg). In de loop van de ochtend (rond elf uur) toen de zon aan de andere kant van de Giebateau scheen zetten we ons nieuw opvouwbare zonnepaneel op de zijkant zodat de batterijen/accu's goed werden opgeladen. We zaten/lagen veel binnen met ventilators aan of buiten in de schaduw achter onze buiskap. We zagen vliegende vissen, een grote springende vis waarvan we vermoeden dat het een tonijn was en enkele tankers. In de derde nacht kwam er een iets grotere halve maan tevoorschijn en bleven we zes a zeven knopen wind houden zodat we met de All Purpose Genua en het grootzeil halve wind lekker door zeilden. Tot zover een zeer relaxte tocht
Tijd 09.00  000 mijl afgelegd positie  17 43.825 S 117 25.680 E ca 524 mijl naar Indonesie
Tijd 15.00  017 mijl afgelegd, positie 17 16.028 S 117 29.641 E    
Tijd 21.00  144 mijl afgelegd, positie 16 41.123 S 117 19.210 E
Tijd 03.00  169 mijl afgelegd, positie 16 26.480 S 117 15.562 E
Koers waypoint in Indonesie  351 graden  en we zeilen 341.

INDONESIA 
De eilandstaat Indonesia heeft een totale oppervlakte van 1.904.569 km². Met een populatie van 267.026.366 (2020) is het qua inwoners aantal het op drie na grootste land ter wereld. Indonesia is een republiek met een gekozen parlement en een president. De hoofdstad is Jakarta.

22 augustus 2024
2e dag op oceaan, op naar Indonesia
Het was nog steeds bewolkt toen het rond zes uur langzaam licht werd en de zon rond zeven uur achter de horizon te voorschijn kwam. In de ochtend bleef de wind ca vier a vijf knopen en zeilden met een knik in de schoot met de All Purpose Genua en het grootzeil verder. Rond het middaguur trok de wind aan tot tien a vijftien knopen en haalden we de All Purpose Genua weg en rolden het voorzeil uit. Zo zeilden we de rest van de dag halve wind verder. We zagen vandaag geen walvissen maar wel heel veel vliegende vissen en enkele grote tankers. Tussen zes en zeven verdween de zon achter de horizon en even later nam de  wind af zodat we het voorzeil inrolden en de All Purpose Genua uitrolden. Nog later kwam de maan tevoorschijn en zo zeilden we de tweede nacht in. Helaas nam de wind in de nacht verder af tot drie a vijf knopen en omdat er nu een lichte swell stond begon het grootzeil te klapperen zodat we deze weghaalden. De rest van de nacht zeilden we alleen met de All Purose genua verder.  Ook in de nacht blijft het buiten lekker zodat ik vaak in mijn wacht buiten een boek las.  
Tijd 09.00  000 mijl afgelegd positie  19 31.943 S 116 57.308 E ca 630 mijl naar Indonesie
Tijd 15.00  017 mijl afgelegd, positie 19 02.944 S 117 08.123 E    
Tijd 21.00  144 mijl afgelegd, positie 18 26.284 S 117 15.106 E
Tijd 03.00  169 mijl afgelegd, positie 18 00.295 S 117 17.444 E
Koers waypoint in Indonesie  355 graden  en we zeilen 350.

GEOLOGIE INDONESIA
Indonesia ligt in een geologisch actieve regio. Voor de kust van Sumatra via Java tot voorbij de Molukken loopt een subductie zone van de Soenda breuklijn waar de Australische plaat onder de Euraziatische plaat schuift. Dit veroorzaakt aardbevingen met tsunami's en vulkanisme. De Toba, de Tambora en de Krakatau behoren tot de grootste en gevaarlijkste vulkanen op Aarde. Wegens het vulkanisme is op de meeste eilanden de vruchtbaarheid van de bodem zeer hoog wat samen met de hoge temperaturen en overvloedige hoeveelheid neerslag een hoge landbouwopbrengst en een hoge bevolkingsdichtheid mogelijk maakt. Indonesia heeft grote natuur gebieden en 's werelds op een na grootste biodiversiteit. Het land is rijk aan natuurlijke rijkdommen, al blijft armoede een belangrijk kenmerk van het huidige Indonesia

21 augustus 2024
1e dag Indische oceaan, op naar Indonesia
Rond half zeven motorden we naar de steiger waar we de Giebateau afspoten met zoet water en de watertanks vulden. De zon scheen alweer volop toen de customs rond half negen aan boord kwamen en we werden uitgeklaard, op naar Indonesia. 
Rond negen uur gingen de trossen los en werd het grootzeil gehesen. Het eerste uur was er te weinig wind zodat we motor/zeilden maar rond half elf kwam er een lichte bries van zeven knopen en hesen we de All Purpose Genua erbij zodat we met een knik in de schoot de Mermaid Sound uit zeilden. We zagen grote tankers door de vaargeul varen en hoorden over de marifoon dat er walvissen in de baai zwommen. Op een gegeven moment zagen we een sleepboot met twee water spuiten aan weerszijde van de boot door de vaargeul varen. 


SLEEPER MET WATERSPUITERS
Dit deden ze om de walvissen uit de vaargeulen te jagen aangezien er alweer een grote LPG tanker aankwam. 
De rest van de dag hadden we een vlakke oceaan met vijf tot zeven knopen wind zodat we met een knik in de schoot tot halve wind vol grootzeil en de All Purpose Genua verder zeilden. Onderwijl hielden we wacht en zagen meerdere Humpback walvissen, dolfijnen, een schildpad en een Ospray die op de dinghy wilde landen. 

DOLFIJNEN
Op een gegeven moment kwamen er twee Humpback walvissen onze kant op zwemmen die vlakbij de boot van koers veranderden en diep doken. Eind van de middag werd het iets bewolkt en rond half zeven ging de zon onder. Even zeilden we in het donker tot de volle maan rond half acht achter de horizon tevoorschijn kwam. Over een vlakke oceaan met ca vier tot zes knopen wind zeilden we met de All Purpose Genua en het volle grootzeil onder een bijna volle maan de eerste acht in. Helaas nam de wind rond middernacht af naar twee tot drie knopen wind zodat we twee uur de motor bij hadden om genoeg wind in de zeilen te houden daarna nam de wind toe tot drie tot vijf knopen en ging de motor weer uit en dobber/zeilden we rustig verder. Langzaam kreeg de oceaan een lichte swell/deinig maar konden we de zeilen wel vol houden. 
Tijd 09.00  000 mijl afgelegd positie  20 39.755 S 116 41.729 E ca 700 mijl naar Indonesie
Tijd 15.00  017 mijl afgelegd, positie 20 23.273 S 116 45.629 E    
Tijd 22.00  041 mijl afgelegd, positie 20 00.110 S 116 50.159 E
Tijd 03.00  055 mijl afgelegd, positie 19 47.610 S 116 53.917 E
Koers waypoint in Indonesie  357 graden  en we zeilen 350.

INDONESIA LIGGING
Indonesia is een land gelegen in Azie en voor een kleiner deel in Oceanie (Westelijk Nieuw-Guinea). Het land bestaat uit een archipel van tussen de 13.500 en 18.500 eilanden. Volgens het meest recente onderzoek van de Indonesische overheid gaat het om 14.572 eilanden, waarvan er enkele duizenden bewoond worden. Het land is daarmee 's werelds grootste eilandstaat. Indonesia maakt deel uit van de Indische Archipel die samen uit 23.288 eilanden bestaat. De vijf grootste eilanden zijn Java, Sumatra, Borneo (gedeeld met Brunei en Maleisië), Nieuw-Guinea (gedeeld met Papoea-Nieuw-Guinea) en Celebes. Landsgrenzen zijn er - door gedeelde eilanden - met Maleisië (Borneo), Papoea-Nieuw-Guinea (Nieuw-Guinea) en Oost-Timor(Timor); voorts zijn er zee grenzen met Singapore, Maleisië, de Filipijnen en Australië

20 augustus 2024
DAMPIER, WEST AUSTRALIE (20 39.755 S 116 41.729 E)
De laatste vuile kleren werden gewassen, Paul ging nog een keer de mast in om de camera boven in de mast schoon te maken en verder hadden we een hele rustige dag. Rond drie uur gingen we naar de kant waar we een douche namen en naar de winkel liepen om van ons laatste australische geld melk te kopen. We hadden nog vijfentachtig cent over dat we aan hem wilden geven maar in plaats daarvan kregen we nog een zakje aardappelen. Terug aan boord werden de motor en de dinghy omhoog gehesen. We belden met mijn moeder en Eveline en gingen vroeg naar bed.

19 augustus 2024
DAMPIER, WEST AUSTRALIE (20 39.755 S 116 41.729 E)
Vanochtend kregen we onze visums voor Indonesië binnen, yes we kunnen naar Indonesië.
We bekeken het weer en voor woensdag zag het er goed uit om te vertrekken. We belden Ruth en bespraken de laatste dingen. Vervolgens belden we customs in Dampier dat we woensdag ochtend willen uitklaren, dat was geen probleem. 
Met de dinghy motorden we naar de steiger waar we twintig liter diesel en vijfendertig liter benzine tankten. Na de lunch maakte Ik eten voor onderweg terwijl Paul buiten bezig was. In de ontluchtingsleiding van de diesel tank zit een filter dat het vocht tegenhoud in de dieseltank te komen. In dit filter zitten allemaal korreltjes die om de vijf jaar verwarmd moeten worden tot 300 graden (twintig minuten lang) zodat ze daarna weer vijf jaar hun werk kunnen doen. Paul probeerde dit op de inductieplaat maar dat ging niet omdat de pan krom trok. 
Rond vier uur gingen we naar de kant en na een heerlijke douche liepen we naar de de barbecues waar Paul de pan met korrels op de elektrische barbecue zette en zo het vocht uit de korrels kreeg. Ondertussen wandelde ik iets verder het natuurpark in, een gebied met rode stenen en waar ik Kangaroos en crested pigeons zag. 
KANGAROOS.

CRESTED PIGEON
Rond vijf uur kwamen ook Chris en Trish en barbecueden we gezellig. Daarna was het tijd om afscheid te nemen, zij vertrekken morgen richting de Kimberly’s. 

18 augustus 2024
DAMPIER, WEST AUSTRALIE (20 39.755 S 116 41.729 E)
Weet je dat;
Alleen West Autralie al zo groot is als heel Europa!
Dat de toeristen in de winter naar Dampier komen omdat het  in de zomer ca veertig graden is en er dan veel vliegen zijn. 
Dat er hier in de zomer cyclonen langs komen
We liggen inmiddels al twee weken in Dampier en met de rode aarde om ons heen wordt de Giebateau lichtelijk rood van kleur en is het tijd om te gaan. Zodra we ons visum hebben zijn we vertrokken!
Vanochtend scheen de zon weer volop zodat rond twaalf uur de batterijen/accu's geheel vol waren deels door ons nieuwe opvouwbare zonnepaneel die af en toe elf ampere gaf, wauw!
Na een rustige zondag ochtend gingen we rond het middag uur naar Chris en Trish waar we samen lunchten en daarna een gezellige middag hadden.

17 augustus 2024
DAMPIER, WEST AUSTRALIE (20 39.755 S 116 41.729 E)
Rond half tien gingen we naar de kant waar we al snel een lift kregen naar Karratha. In Karratha liepen we naar de "Auto one" winkel waar we het Hardkorr heavy duty solar mat 200 W met 15 A solar regulator kochten. Vervolgens liepen we naar het overdekte winkelcentrum met airco waar ik bij de drogist nog wat brandzalf en andere medicijnen zonder voorschrift kocht. Daarna gingen we naar Coles waar ik nog wat boodschappen deed terwijl Paul ergens ging zitten. Toen ik klaar was zag ik dat Paul gezellig met Chris zat te praten zodat we met zijn drieen ergens gingen lunchen. Even voor twee uur uur namen we de bus terug naar Dampier. Terug aan boord ruimde ik de boodschappen op terwijl Paul het zonnepaneel installeerde. 
ZONNEPANEEL OP DE GIEBATEAU. 
Rond vijf uur gingen we naar de kant waar we Chris en Trish ontmoetten en samen naar de barbeque plaats liepen om daar gezellig te barbecuen en te eten. Helaas stond er behoorlijk wat wind en was het fris zodat we het niet laat maakten. Rond half acht waren we terug en sprak ik met mijn moeder en tante Jannie. 

16 augustus 2024
DAMPIER, WEST AUSTRALIE (20 39.755 S 116 41.729 E)
Gisteren hadden we van Trish en Chris gehoord dat er aan de kant een heerlijke douche was die we konden gebruiken zodat we vanochtend naar de kant gingen om daar te douchen. Vervolgens haalden we water en zette ik alle vuile kleren in het sop. Na de koffie/chocomel gingen we terug naar de kant om een wandeling te maken langs de baai en door Dampier waar we bij de bushalte keken hoe laat de bus morgen ging. 
DAMPIER
Op de steiger spoelden we de vuile was uit en namen nog meer water mee om de watertanks te vullen. In Dampier en omstreken is het veelal droog en dor en wordt het drinkwater via hele grote water makers gemaakt uit zeewater. 
Het leveren van het zonnepaneel bij Amazone is flink fout gegaan en we hopen ons geld terug te krijgen. Vandaag zocht  Paul op internet of er in de buurt nog een goed zonnepaneel te koop was. Hij vond bij de "Auto one karratha" winkel een Hardkorr heavy duty solar mat 200 W met 15 A solar regulator. Hij belde ze en kwam erachter dat het een net vernieuwde versie was die net op de mark was uitgekomen zodat hij er een liet wegleggen. Morgen gaan we erheen! 
Rond twee uur kwam Chris langs en dronken we gezellig wat in de kuip. Rond vijf uur gingen we naar de kant waar we Trish en Chris op de steiger ontmoetten en naar de BBQ plaats liepen om te eten. Het werd een gezellige avond.

15 augustus 2024
DAMPIER, WEST AUSTRALIE (20 39.755 S 116 41.729 E)
We hebben ca. twee maanden geleden bij Amazone een opvouwbaar zonnepaneel gekocht en waren in Hillarys marina (Perth) al druk bezig geweest om dit op tijd te krijgen (toen al meer dan een maand). Helaas was het er nog niet toen we weg gingen zodat we met Roy hadden afgesproken dat hij het pakket zou doorsturen. Ca twee weken geleden is het pakket binnengekomen en heeft Roy het doorgestuurd naar Karratha waar het afgelopen zaterdag was aangekomen. 
Rond tien uur gingen we naar de kant en reden met Clark en Loretta mee naar Karratha waar we bij het postkantoor ons pakket ophaalden. Het pakket voelde te licht zodat we het open maakten. Geen zonnepaneel maar een soort vermoeidheid vloermat GRRRR.
We stuurden het pakket gelijk terug en gelukkig was de dame van het postkantoor zeer behulpzaam zodat dit snel geregeld was. Vervolgens regelden we onze andere zaken en rond twaalf uur reden we met Clack en Loretta mee terug naar Dampier.
Terug aan boord hadden we contact met Amazone over waar ons pakket was, ze gingen het uitzoeken. 
In de middag ging ik bezig met onze medicijnen aan boord. Indonesia wil een medicijnen lijst zien en aangezien we ook medicijnen hebben onder subscription hadden we aan Nicolette gevraagd of ze een brief voor ons wilde opstellen. Dat heeft ze gelukkig gedaan zodat ik nu alles goed en wel naar Ruth kon emailen en uitprinten. Thanks Nicolette!
Rond vier uur gingen we met Trish, Chris, Loretta en Clark naar de kant waar we afscheid namen van Loretta en Clark zij moeten de komende dagen werken. Met Chris en Trish liepen we langs het strand naar het park waar verschillende electrische barbeques met tafel en banken stonden die we konden gebruiken. Hier maakten ieder zijn eigen maaltijd en ondertussen zaten we gezellig te praten. 

BARBEQUEN MET TRISH EN CHRIS
Rond acht uur waren we terug aan boord waar ik nog even met mijn moeder sprak.

14 augustus 2024
DAMPIER, WEST AUSTRALIE (20 39.755 S 116 41.729 E)
Rond half elf liepen we naar de bushalte om met de bus naar Karratha te gaan. Terwijl we wachtten probeerden we te liften. Bijna elke auto stopte en waren bereid ons mee te nemen maar helaas zat de auto vol of gingen ze niet die kant op. Toen het elf uur was en de bus nog steeds niet was gekomen keek ik op het tijdschema bord en bleek de bus alleen op dinsdag en donderdag te rijden. We gingen terug naar de Giebateau waar we de verzekering papieren van de boot en de ziektekosten uitprinten en onze lunch aten. 
Na de lunch begon ik met het uitwerken van de anker plekken in Malaysia. Ik las de Malaysia Compendium (soggypaws), Sail Malaysia 2024svocelot.com en op de app Noforeighnland. Paul was ondertussen aan het internetten en vond zo zijn informatie over van alles en nog wat.
Aan het eind van de middag gingen we even langs bij Chris en Trish op de zeilboot Breeze en daarna bij Loretta en Clark op zeilboot Bones mate (liggen naast ons).  Rond half acht waren we terug aan boord en sprak ik met mijn moeder.

13 augustus 2024
DAMPIER, WEST AUSTRALIE (20 39.755 S 116 41.729 E)
Paul was druk bezig met Ovitalmap (navigatie programma), waar hij de Google earth kaarten van Indonesia in downloadde. Ook keek hij gelijk wat goede anker plekken waren en zette dit in Isailors.  .
Ik waste eerst de dekens die over de bank lagen en hing ze te drogen.
We bewaren onze kleding in vacuum zakken en aangezien de oude niet goed meer sloten hadden we in Karratha nieuwe zakken gekocht zodat ik vandaag alle zomerkleren in nieuwe vacuum zakken deed.
Als we naar Indonesia gaan moeten we in het Vessel Declaration System al aangeven waar we in Malaysia gaan inklaren. Na wat zoek werk had ik Tanjung Pengelih in Johor Bahru aan de oostkant van Singapore gevonden en opgegeven omdat ik dacht dat we door de Johor Strait tussen Singapore en Malaysia konden varen. Ik had al wel gezien dat er een weg  tussen Singapore en Malaysia was maar had aangenomen dat dit een brug was, niet dus! Ik ging verder zoeken naar een Port of entree aan de westkant van de Joho strait en vond Puteri Harbour waar we via de marina bij de ferry terminal kunnen inklaren. We emailden Ruth dat we dit veranderden. 
In de namiddag belden we OOM verzekeringen om te informeren of ze al bezig waren met de email die ik gisteren had gestuurd.. Ze bekeek de email en na een uur had ik een nieuw polis blad, het verzekeringscertificaat  (inclusief Indonesia en Malaysia) en de rekening. Naar Indonesia gaan kost een hoop geld en geregel! Na het avond eten sprak ik nog even met mijn moeder.

12 augustus 2024
DAMPIER, WEST AUSTRALIE (20 39.755 S 116 41.729 E)
Vandaag bleven we aan boord. Rustig internetten, boek lezen en opruimen. 
In de middag belden we OOM verzekeringen of ze met spoed een ander polisblad wilden maken met daarop een ziektekosten verzekering inclusief Indonesie en Malaysia omdat we dit nodig hebben voor onze aanvraag. We moesten een email sturen aangezien ze het erg druk hadden en wisten nog niet hoe lang dit ging duren, afwachten maar. Elise van Howden boot verzekering daarentegen mailde vandaag het nieuwe polisblad met de veranderde gegevens zodat we dit naar Ruth stuurden. Ze heeft ons geld binnen gekregen en gaat nu onze visums aanvragen.

11 augustus 2024
DAMPIER, WEST AUSTRALIE (20 39.755 S 116 41.729 E)
Het is zondag, rustdag!
Het wordt warmer en warmer ca, vijfentwintig tot dertig graden. Ook in de nacht blijft het rond de vijfentwintig graden, we zitten al enige tijd in korte broek en shirt. De winterkleren zijn inmiddels gewassen en opgeruimd.
Vandaag dus lekker onderuit met internet en boek. Rond half zes gingen we naar de kant waar we bij de yacht club Janet, Craigh, Anne,Andrew, Chris en Trish ontmoetten. 

MET ZIJN ALLEN WAT DRINKEN
Bij de yacht club dronken we wat en daarna wandelden we met zijn allen naar de chinees waar we aten. Op de steiger namen we afscheid van Janet, Craigh, Anne en Andrew zij vertrekken morgen naar Indonesia. Rond negen uur waren we terug op de Giebateau waar ik mijn moeder nog even belde.

10 augustus 2024
DAMPIER, WEST AUSTRALIE (20 39.755 S 116 41.729 E)
Toen ik vanochtend het boot verzekering bewijs goed bekeek stonden er fouten in zodat ik Elise (van Howden verzekering) watss aptte om te vragen of ze dit wilde veranderen. Daarna zag ik dat op ons ziektekosten verzekering bewijs staat dat Indonesia en Malaysia niet inbegrepen zijn, die moeten we maandag bellen. Met extra kosten kunnen we ons daar wel verzekeren maar dat moet wel geregeld worden!
Verder waren we bezig om de nieuwe printer te koppelen aan de ipad. Dat was nog even een dingetje maar toen deze gekoppeld was aan Paul zijn ipad konden we enkele papieren printen. Na de lunch gingen we onderuit met internet, even niets meer!
Rond vijf uur gingen we naar de kant en liepen naar het Red Dog Cafe, hier heeft de hond Red Dog gewoond en is de film deels opgenomen. 

RED DOG
Hier ontmoetten we Craigh, Janet en hun opstappers Anne en Andrew. Even later kwamen ook Chris en Trish van de zeilboot Breezy. Nadat we hier wat gedronken hadden liepen we met zijn allen naar yacht club waar we in het restaurant aten. Het werd een gezellige avond en rond negen uur waren we terug aan boord. Ik probeerde mijn moeder nog even te bellen maar die was druk in de tuin bezig.

09 augustus 2024
DAMPIER, WEST AUSTRALIE (20 39.755 S 116 41.729 E)
Vanochtend begon ik met het maken van de Indonesische gasten vlag. Ik verknipte een wit kussensloop en naaide er een kleine vlag. Vervolgens pakte ik onze rode textiel verf en schilderde Paul de bovenkant rood. Rond half tien gingen we naar de kant en reden met Janet en Craigh mee naar Katharra waar wij bij het postkantoor ons indonesische geld ophaalden. We verwachtten nog een pakket maar dat was er nog niet. Vervolgens gingen we naar de dollar store waar we polaroid zonnebrillen kochten, naar K markt waar we een nieuwe broodrooster kochten omdat onze broodrooster het gisteren heeft begeven en naar de slijterij voor wijn. We mogen zoveel alcohol flessen meenemen (naar indonesia) als we willen  maar deze moeten wel gemeld worden en aan boord blijven. Dus zocht ik zes flessen wijn uit. Ik wist dat een van ons zich moest legitimeren en omdat Paul zijn paspoort bij zich had was dit geen probleem, of toch! We moesten ons beide legitimeren dus lieten we onze paspoorten op de telefoon zien maar dat mocht niet. Ik wilde naar buiten lopen zodat Paul kon afrekenen maar omdat we beide in de winkel waren kon dit ook niet meer, geen wijn dus! We ontmoetten Janet en Craigh bij Coles (supermarkt) waar ik nog wat groente /fruit kocht en daarna reden we gezamenlijk naar Dampier waar we hun uitnodigden voor een lunch. Rond drie uur waren we terug aan boord, spullen opruimen en onderuit!

08 augustus 2024
DAMPIER, WEST AUSTRALIE (20 39.755 S 116 41.729 E)
Vanochtend spoelde ik de derde lading vuile kleren uit en hing het te drogen. Daarna bekeken Paul en ik samen de route door Indonesia (die ik had gemaakt)  en maakten kleine veranderingen. Vervolgens schreef ik een email naar Ruth met de route en de eerste haven in Maylasia (Tanjung Pengelih).
Na de lunch motorden we naar het eilandje Tidepole hier in de baai waar Sam Ostojic heeft gewoond. 
Sam was een Joegoslaaf die hier in de jaren zestig arriveerde. Hij bezocht Tidepole eiland voor het eerst in 1965 en tijdens een hevige storm zat hij hier enkele dagen vast. Sam had een visioen om zijn eigen stukje Joegoslavie hier in Pilbara te creeren, een visioen compleet met kantelen, torentjes en sier schelpen. Elk vrij uur bracht hij door met het strandjutten en transformeerde zijn eiland van letterlijk een rotsachtig eiland met een overvloed aan ratten, rotsen, naar het kasteel huis waar hij jaren woonde. Sam werd bekend en vele toeristen kwamen langs op zijn eiland. Sam overleed in 1 februari 2005 en ligt begraven op het eiland. 


TIDEPOLE EILAND
Op de terugweg kregen we een email van Ruth met de nota en hoe we konden betalen. Terug aan boord gingen we gelijk aan de gang om het geld over te maken, wauw wat een geld!  Aan het eind van de dag zagen we dat het bij ons was overgemaakt en dat ze kan beginnen met het aanvragen van onze visums.  De rest van de middag was ik bezig andere dingen te regelen voordat we naar Indonesia kunnen en ging Paul langs bij Janet en Craigh om de foto's die we tijdens het zeilen van hun hadden gemaakt te geven.

07 augustus 2024
DAMPIER, WEST AUSTRALIE (20 39.755 S 116 41.729 E)
Als eerst zette ik de vuile kleren en het beddengoed in het sop. Vervolgens veranderden we de de bladen van de windmolen. We haalden de zwarte originele bladen eraf en zetten de blauwe bladen die stiller zijn en meer opbrengen erop. Daarna gingen we naar de kant waar ik de was uitspoelde en water haalde voor de rest van de vuile kleren. 
Rond tien uur belde Ruth met watts app en nadat ze onze vragen had beantwoord besloten we met haar verder te gaan. Dus werden er allerlei foto's van papieren en documenten gemaakt en naar haar toe gestuurd met daarbij de verdere gegevens (voor zover dat ging) die ze nodig had. Ze willen nu al weten waar we gaan inklaren in Malaysie en daar waar we willen inklaren is de port gesloten dus moeten we uitzoeken waar we wel kunnen inklaren. Inmiddels was het lunch tijd geworden en grilde Paul de kip op de barbeque. Janet en Craig kwamen nog even langs, ze gingen naar Karratha en vroegen of we mee wilden, vandaag even niet. 
Omdat het warm was(ca zeventwintig graden) en er een lichte bries stond waren de kleren/beddegoed snel droog zodat het beddegoed er weer op kon.!
Bij aankomst in Australie was gevraagd waar we wilden uitklaren en hadden we Carnavon opgegeven. Een paar dagen geleden hadden we een email gestuurd dat we dit wilden veranderen naar Dampier. Ik had een email terug gekregen dat dit goed was maar dat we enkele papieren moesten invullen en naar Custom Dampier moesten emailen. Dus gingen we in de middag naar het Custom kantoor waar de papieren werden gecopieerd en waar we overlegden hoe we het beste konden uitklaren. Een telefoontje een a twee dagen tevoren was goed. 
Terug aan boord dronken we een bananen shake en daarna ging Paul onderuit met internet en vulde ik nog meer papier werk in voor Indonesia. Ik had gisteren van Craigh nog meer formulieren gekregen die blijkbaar ook allemaal ingevuld moeten worden. Aan het begin van de avond sprak ik nog even met mijn moeder. 

06 augustus 2024
DAMPIER, WEST AUSTRALIE (20 39.755 S 116 41.729 E)
Vanochtend hadden we druk email contact met Ruth van Islemarine over hoe en wat. 
Rond tien uur gingen we naar de kant waar we Janet en Craigh ontmoetten. Met zijn vieren namen we een taxi naar het vliegveld waar zij een auto huurden. We reden verder naar Karratha waar we bij het postkantoor ons pakket (AIS radar) ophaalden en gelijk indonesisch geld bestelden. We hebben gelezen dat je in Indonesia haast geen visa kunt gebruiken en dat geld opnemen bij de ATM vaak problemen geeft; of ze hebben geen cash geld of je kunt maar heel weinig opnemen.
Op de terugweg stopten we bij het monument van Red dog. Dit is een beroemde australische hond waar een film van gemaakt is en dat hier in Dampier heeft afspeelt. Gisteren hadden we de film op Netflix bekeken. 


RED DOG
Rond half twee waren we terug aan boord waar we de lunch in de kuip onder ons zonneluifel aten. Het wordt steeds warmer, rond de vijfentwintig tot dertig graden zodat we in korte broek en shirt lopen. De rest van de middag was ik bezig met het opruimen van alle boodschappen en sloot Paul onze nieuwe Icom AIS radar aan. Toen alles goed en wel zat zagen we ons al snel op de AIS.
Rond zes uur sprak ik met mijn moeder en daarna keken we een film.

05 augustus 2024
DAMPIER, WEST AUSTRALIE (20 39.755 S 116 41.729 E)
In australie is het een nationale feestdag waardoor alles dicht was.
Als eerst belden we Raymond en hij wilde ons wel helpen, hij zou de gegevens naar ons emailen. Daarna hadden we via email contact met Ruth die ons ook wilde helpen en die al haar informatie naar ons toe zond. Beide willen zowel het visum als de vessel declaratie voor ons doen, wordt vervolgd.
In het Vessel declaratie formulier moeten we de route die we willen gaan varen met data invullen, lijkt Japan wel! Dus ging ik aan de gang om de route uit te stippelen en op te schrijven. Het is niet zozeer waar we naar toe willen maar voornamelijk letten op de afstanden  zodat we het meeste in dag tochten kunnen zeilen. Dit in verband met de vele visnetten die daar in het water drijven. Toen ik de route had uitgestippeld haalde ik de lonely planets tevoorschijn om te zien welke anker plekken misschien nog veranderd moeten worden en waar we misschien iets langer willen blijven. Toch jammer dat we niet vrij zijn om te gaan en te zeilen waar we willen.
De achter hut werd deels leeggehaald omdat we dachten dat daar nog lege diesel tanks stonden maar dat was niet het geval. Nu Paul toch achterin was smeerde hij de stuurkabel nog een keer in met Spinlock om schavielen tegen te gaan. 
We hebben problemen met de AIS radar (we zijn niet goed te zien) en omdat we in Indonesia een goede AIS radar moeten hebben die altijd aan moet staan zodat ze weten waar we zijn hebben we toch een andere AIS gekocht en naar het postkantoor in Dampier laten sturen (adres gevonden op internet). Nu bleek dat het postkantoor in Dampier permanent gesloten is en dat het pakket vandaag werd afgeleverd zodat Paul druk aan het bellen was waar ze het pakket nu gingen afgeven. Uiteindelijk kregen we bericht dat het pakket bij het postkantoor in Katarra was afgegeven. De nieuwe AIS radar is iets groter zodat  Paul het grotere computerscherm bij de kaartentafel weghaalde, deze gebruikten we al enkele jaren niet meer. Rond drie uur gingen we naar de kant en wandelden door Dampier (een plaatsje van niets) en de omgeving.

PLANTEN ONDERWEG.
Op de terugweg gingen we langs Napea waar we aan boord nog wat dronken en gezellig praatten. Het bleek dat we het Vessel Declaration formulier op de computer moeten invullen en niet op de ipad. 

04 augustus 2024
DAMPIER, WEST AUSTRALIE (20 39.755 S 116 41.729 E)
Het was een mooie zonnige dag met aardig wat wind, tijd om ons voor te bereiden op Indonesie. 
Als eerst gingen we aan de gang met het aanvragen van een visum. Op naar de website van immigration Indonesia (molina.imigrasi.go.id)om te kijken welk visa we nodig hebben. Overal lazen we dat we een  B211A visum nodig hebben, (een visum voor zestig dagen dat twee keer verlengd kan worden). We wilden het aanvragen zonder agent en na veel gedoe hadden we inderdaad een account en vroegen een visum voor Paul aan. Toen we wilden betalen moesten we een vlieg ticket in scannen en die hadden we niet! We wisten al dat Indonesia wil dat je een agent neemt (wat een must wordt) en daar is geen ontkomen meer aan.
Niet alleen hadden we een vlieg ticket nodig we hadden ook iemand nodig die garant staat terwijl we in Indonsia rondvaren en dat zijn de agents. 
Voor we verder gingen motorden we naar Napea met Janet en Craig die ook bezig waren met dit papier werk. Zij hadden inmiddels contact met een agent en doen het via haar. Terug aan boord zochten we op Noonsite en soggypaws enkele agents op en vonden Ramond Lesmana en Ruth van Islemarine die we beide emailden. Het is zondag dus morgen gaan we bellen (watts app).
Tijd voor de volgende stap het Vessel declaration formulier (vds.beacukai.go.id) We maakten een account aan en nadat we een bevestigde email hadden ontvangen konden we verder met het invullen van het formulier. Toen we het hadden opgeslagen en weer verder wilden gaan  was alles weg, zeer frustrerend. Rond vijf uur gingen we met Janet en Graig naar de kant waar we bij een bar met uitzicht over de baai wat dronken. Het werd een gezellige avond en rond zeven uur waren we terug aan boord. Ik probeerde mijn moeder te bellen maar ze nam niet op, morgen weer een dag.

03 augustus 2024
DAMPIER, WEST AUSTRALIE (20 39.755 S 116 41.729 E)
Rond vijf uur, in het donker hesen we de zeilen en zeilden met ca. zeven tot tien knopen wind vol tuig ruime wind Fortescue road bay uit. Ondertussen werd het licht zodat we Cape Preston met licht passeerden. Er lagen verschillende grote schepen voor anker te wachten om gevuld te worden. In het gebied  wordt veel ijzererts, zout, gas en petroleum gewonnen. In de oceaan staan verschillende boorplatform die we soms op afstand hebben gezien. Het werd een mooie zonnige dag en de wind draaide van het zuiden naar het zuidoosten en nam af naar vijf a zeven knopen. Waar we begonnen met ruime wind eindigden we met aan de wind dat maar goed was want nu konden we zeilend verder. Hoe dichterbij we bij Dampier kwamen hoe meer sleep en pilot boten we zagen. Aan de kant zagen we grote opslag van gas en petroleum en bergen zout en ijzererts. 
Rond vijf uur en na veertig mijl ging ons anker er tussen de moorings bij Dampier in. We zagen dat Napea met Janet en Craig ook al voor anker lagen.

02 augustus 2024
FORTESCUE ROAD BAY, WEST AUSTRALIE (20 54.437 S 116 09.511 E)
Op de weerkaarten zagen we dat de wind harder ging worden zodat we rond half zeven ons aker ophaalden en met twee reven in het grootzeil en werk voorzeil aan de wind langs de eilandjes (Round, Sholl en Steward) en de ondiepte ertussen zeilden. De wind nam al snel toe van vijftien naar ca. twintig knopen en draaide tegen zodat we nog een extra slag moesten maken voordat we Fortescue road bay bij Cape Preston in konden. Ook vandaag spotten we in dieper water (meer dan tien meter) Humpback walvissen en zelfs alweer een dichtbij. Eenmaal in Fortescue road bay werd het ondieper (ca vjjf meter) en zagen we geen walvissen meer. We hadden verwacht dat we in Fortescue road bay  uit de golven zouden komen maar dat was niet het geval. We hielden korte golven met witte koppen zodat we dicht naar de kust moesten waar het lang ondiep bleef. Uiteindelijk werd het iets rustiger met de golven en ging ons anker er rond half twee en na dertig mijl in. Hier hadden we goed internet zodat ik foto's op de weblog zette en verder ging met de anker plekken in Indonesie. Ik heb de anker plekken uit  svsoggypaws (indonesia compendium) (indonesia 101Anchorages) en  svocelot.com die ik in Isailors zette. Paul lag ondertussen lekker op de bank internet te kijken en hield alles goed in de gaten. Aan het begin van de avond begon het hard te regenen waarbij in buien soms vijfendertig knopen wind zat. Na de regen werd het rustig en hadden we een goede nacht rust. 

01 augustus 2024
LONG EILAND, WEST AUSTRALIE (21 00.883 S 115 50.163 E)
Het was bewolkt toen we rond half zeven ons anker ophaalden en vol tuig halve wind tussen enkele ondieptes en daarna tussen de Pilbara eilanden en het vaste land door zeilden. Het was hier minder diep (ca 5 tot 8 meter) en we hoopten zo de Humpback walvissen te ontwijken. Inderdaad zagen we in het ondiepere water geen walvissen maar toen we uiteindelijk tussen de Pilbara eilanden door naar dieper water (tien meter en meer) moesten omdat de wind tegen was gaan staan en het naar de kust te ondiep werd zagen we gelijk enkele Humpback walvissen. Bij de eerste slag naar open oceaan nam de wind toe tot ca. twintig knopen zodat we twee reven in het grootzeil zetten en het rol voorzeil verwisselden voor het werk voorzeil. Al snel stonden er witte kopjes op het water zodat we een slag naar de kust/ Pilbara eilanden maakten. Eerst wilden we nog verder kruizen langs de Pilbara eilanden maar toen duidelijk werd dat we dan nog een heel stuk in het donker moesten kruizen besloten we een anker plek te zoeken. Uiteindelijk ging ons anker er rond half drie en na veertig mijl bij Long eiland in. Omdat het rondom Long eiland nog lang ondiep bleef lagen we ver van het eiland af, grotendeels uit de golven/swell maar in de wind die over het lage eiland blies. 
De rest van de middag werkte ik websites van anker plekken in Indonesie uit en las Paul de krant want het internet was hier slecht.