CANADA JUNI 2022

DUBBELKLIK OP FOTO’S OM GROTER TE MAKEN

30 Juni 2022.                                                                                                                              KEEFER BAY , SAVARY  EILAND (49 56.499 N 124 47.055 W).                                 Vanochtend was het nog iets bewolkt zodat we na de yoga en vroege koffie/chocomel naar de kant gingen en over Savary eiland wandelden. Heen over de onverharde hoofdweg tussen de bomen en de huizen en terug over het strand aan de zuidkant met grote bolders en langs kliffen.

STRAND VAN SAVARY EILAND
De zon kwam door de bewolking heen en het werd een mooie zonnige dag. Op de terugweg kwamen we (zoals afgesproken) kennissen tegen waarmee  we een tijd op het strand zaten te praatten. Even na lunchtijd waren we terug aan boord en aten een late lunch, onderwijl spraken we met mijn moeder. Verder oefende ik Spaans en keken we vanuit de kuip naar de bedrijvigheid om ons heen. Taxi bootjes komen af en aan om mensen met grote tassen op de pier af te zetten.

ANKER BAAI EN PIER VAN SAVARY

Morgen is het Canada day en hebben de Canadese een een lang weekend. Op de radio hoorden we dat er ook hier problemen zijn op de vluchthavens en dat er heel veel nationale vluchten geschrapt gaan worden. De BC ferry’s hebben ook te maken met een te kort aan personeel zodat verschillende ferry’s niet varen.

29 Juni 2022
KEEFER BAY , SAVARY  EILAND (49 56.499 N 124 47.055 W)
Paul lag in bed te lezen terwijl ik mijn yoga deed. Vervolgens ging Paul de mast in om de voorstag na te kijken en wat blokken in te spuiten, deze piepten. Het was nog steeds bewolkt maar rond half tien kwam er wat wind zodat we ons anker ophaalden en de zeilen hesen. Vol tuig zeilden we Blubber bay uit en verder noordwaarts langs de sunshine Coast. Er was niet veel wind dus lieten we ons rustig dobber/zeilen. Ik oefende Spaans en schreef in een schrift een nieuwe goede lijst waar we alles hebben liggen en de nieuwe goede voorraad eten. Paul was aan het zeilen en onderwijl deed hij  buiten ook wat klusjes o.a barbecuende hij het vlees. We aten de lunch in de kuip en spraken onderwijl met mijn moeder. Rond drie uur en na elf mijl ging ons anker er in Keefer bay bij Savary eiland in. Onderweg hadden we gezien dat een deel van de naad van het grootzeil los was gekomen zodat we dat samen naaiden. Het zeil wordt oud! Daarna gingen we onderuit met een boek/krant.

28 Juni 2022
BLUBBER BAY , TEXADA  EILAND (49 47.358 N 124 36.545 W)
Rond zes uur haalden we ons anker op en terwijl we door New Castle Channel motorden hesen we het grootzeil. Eenmaal in de Strait of Georgia was er weinig wind maar net genoeg om halve wind noordwaarts te dobber/zeilen. Langzaam werd het bewolkt, draaide de wind naar het zuiden zodat we ruime wind verder richting Lasquiti eiland zeilden. We waren van plan daar te stoppen maar de wind trok aan tot ca. tien knopen zodat we besloten verder te zeilen. In deze tijd van het jaar zijn er meer noordelijke winden dus deze zuiden wind moeten we pakken!

Onderwijl zagen we verschillende walvis spuiters, belden we wat Canadese vrienden, spraken met mijn tante en mijn moeder.
Achter ons werd het meer en meer bewolkt en regende het. Bij ons was het ook iets bewolkt maar kwam de zon nog af en toe door de bewolking heen. De wind nam toe tot ca vijftien en later tot twintig a vijfentwintig knopen zodat we flink opschoten. Achter ons was een catamaran aan het zeilen die langzaam op ons inliep. Dit was niet naar het zin van Paul zodat hij met de hand ging sturen. Toen we bijna bij de ankerplek waren kwam de catamaran ons voorbij en stak een duim naar ons op, leuke race vandaag!
Daarna moesten we aan de wind en starte de catamaran zijn motor terwijl wij de baai in kruisten.  Rond half zes en na tweeënvijftig mijl ging ons anker er in Blubber bay in. Tijd voor het avond eten die we buiten in de kuip aten.

27 Juni 2022
NANAIMO , VANCOUVER  EILAND (49 10.307 N 123 55.558 W)
Zes uur was de zon al op toen ik begon met de rest van het eten op te ruimen en nieuwe lijsten te maken van waar ik alles opborg. Ik haalde de twee kratten kleding uit de achterhut en bekeek welke winterkleren we konden opbergen. Rond acht uur was ik klaar en kwam Paul uit bed.  We openden het bed een stukje zodat ik nog een zak met zomerkleding er onderuit haalde en de winter kleding erin legde. Na zeven jaar kwam deze zak zomerkleding te voorschijn, wauw wat een t shirts en korte broeken. Geen idee waar we alles moet laten!
Toen we beide klaar waren gingen we naar het huis van Elaine en Nigel en reden naar Home Hardware. Paul had een lijst van bootspullen die gekocht moesten worden, helaas hadden ze niet alles. Save on Food staat ernaast zodat ik daar nog even heen ging om nog wat etenswaren te kopen die Superstore gisteren niet had. Onderweg stopten we bij Burgerking voor een lunch en vervolgens gingen we terug naar het huis van Nigel en Elaine waar het lekker koel was. Ook vandaag was het ca. zevenentwintig graden. Paul keek YouTube filmpjes en nieuws terwijl ik mijn Spaans verder leerde via Duolingo. Rond vier uur gingen we naar Giebeltje II en spraken nog even met Francis en Michel. Terug aan boord aten we eerst wat in de kuip en vervolgens ruimde ik alle boodschappen en kleding op. Paul hielp waar kon.

26 Juni 2022
NANAIMO , VANCOUVER  EILAND (49 10.307 N 123 55.558 W)
De zon scheen al volop en er kwam net wat wind toen we rond half zes ons anker ophaalden en vol tuig rustig verder noordwaarts door Tricomali Channel kruisten. Aangekomen bij Dodd narrows hadden we stroom mee en onze maximale snelheid erdoorheen was acht knopen. Rond twaalf uur ging ons anker er na twintig mijl in en aten we een lunch in de kuip onder onze zonneafdak en onderwijl spraken we met mijn moeder. Terwijl we zeilden was het lekker maar hier zonder wind op de ankerplek was het echt warm, ca vijfentwintig graden. Na de lunch gingen we naar de kant en liepen naar het huis van Nigel en Elaine. Zij zijn op vakantie maar we mogen de auto en hun huis gebruiken. Als eerst reden we naar de Superstore waar ik grote boodschappen deed. Ik bevoorraadde de Giebateau ook alvast deels met eten voor naar Mexico.  Terug in hun huis waste ik het beddengoed en namen we een douche. Rond zeven uur gingen we naar de Giebeltje II en zagen de zeilboot PAXX met Francis en Michel op de kant. We hebben hun de laatste keer in Hakai instituut gezien. Zij waren druk aan het werk maar hadden even tijd voor een praatje. Terug aan boord ruimde ik alleen de verse spullen op en daarna aten we een ijsje ik de kuip.=

25 Juni 2022
CLAM BAY , THETIS  EILAND (48 59.292 N 123 39.057 W)
Terwijl ik spaans leerde maakte Paul extra  teltails in het voorzeil. Na de thee/chocomel in de kuip gingen we naar Niels, Linette en Jade waar we nog wat dronken om daarna naar de kant te gaan voor een wandeling naar de andere ankerbaai met steiger op dit eiland. Bij de andere plek was het druk met boten aan de steiger en voor anker en ook op de camping plek stonden wat tenten. We spraken met enkele andere mensen op boten en ik sprak nog even met mijn moeder. Rond half een waren we terug en namen afscheid van Niels en Linette. Wij haalden ons anker op en met stroom mee maar zonder wind motorden we  noordwaarts naar Clam bay waar rond drie uur en na vijf mijl ons anker er bij Thetis eiland in ging. Met Giebeltje II motorden we naar het huis van Wayne en Maureen. Na meer dan twee jaar was het een fijn weerzien. We hadden genoeg bij te praatten. In de baai lag ook een andere zeilboot aan hun mooring. Dit waren Ted en Katherine van de boot “Rowena” vrienden van Wayne en Maureen. Ted en Katherine kwamen even later ook en zo zaten we gezellig met zijn allen te praten. We aten gezamenlijk het avond eten en voor we het wisten was het half tien en ging ieder naar zijn boot.

24 Juni 2022
PRINSES COVE , WALLACE  EILAND (48 56.370 N 123 33.252 W)
Na de yoga en thee/chocomel hees ik Paul met de elektrische lier hendel omhoog zodat hij de windex kon maken. Deze is al zeven jaar weg nadat een Bald Eagle erop was gaan zitten. Paul heeft toen aan de marifoon antenne een rood lintje gehangen zodat we toch konden zien waar de wind vandaan kwam en dat werkt nog steeds prima. Toch hebben we een tijd geleden in de aanbieding een nieuwe windex gekocht. Paul had al gezien dat de houder van de oude windex aan een kant was afgebroken. Nu heeft hij een nieuwe schacht van epoxy gemaakt waar de windex straks in past.
Verder was ik druk met Spaanse les en het maken van de lunch. Rond twaalf uur kwamen Niels, Linette en Jade bij ons lunchen. Ze kwamen op een peddel bord zodat ik na de lunch dit even probeerde. Wel leuk z’n peddel bord, zeker in Mexico en de Pacific. Wie weet. Rond twee uur gingen zij terug naar hun boot en zaten wij lekker in de kuip onder onze zonneluifel.

WINDEX
Rond vijf ging ging Paul met de windex naar boven want de epoxy was inmiddels hard genoeg en plaatste de windex erop.

23 Juni 2022
PRINSES COVE , WALLACE  EILAND (48 56.370 N 123 33.252 W)
De zon scheen al volop toen ik yoga in de kuip deed terwijl Paul de grootzeil val omdraaide zodat het bovenstuk beneden bij de giek kwam. Tijdens de thee/chocomel spraken we met Bernadette en later met mijn moeder.

GIEBATEAU IN PRINCESS COVE
Na de lunch gingen we naar de kant waar we samen met Niels, Linette en Jade door het bos naar de noordpunt van het eiland liepen. Hier zaten we lekker op de rotsen met uitzicht over Tricomali Channel waar de zon op scheen.

ZITTEN OP DE ROTSEN.
We liepen dezelfde weg terug en zochten naar het hoedje van Jade dat we onderweg kwijt waren geraakt, helaas niet gevonden. Terug op een kleine steiger zagen we hoe twee boten voor anker gingen en lijnen naar de kant maakten. Natuurlijk hadden we commentaar want de beste stuurlui staan altijd aan wal (hihi). Toen de boten goed en wel lagen gingen we met Niels en Linette mee en aten daar heerlijke pizza's.

22 Juni 2022
PRINSES COVE , WALLACE  EILAND (48 56.370 N 123 33.252 W)
Als eerst liepen we naar het kantoor van Blackline marine waar we de nota betaalden.
Terug aan boord ruimde Paul alle spullen op terwijl ik een zuurdeeg maakte. Toen alles klaar was motorden we Canoe Cove uit Swanson Channel in waar we het grootzeil hesen en ons nieuwe voorzeil uitrolde met het nieuwe rolsysteem. Nu zagen we het nieuwe voorzeil pas goed, echt goed gemaakt is echt tot het uiterste gesneden. De zon scheen en het water glinsterde als diamantjes, eindelijk wordt het hier ook zomer weer. Dat houdt ook in dat er weinig wind was ca. vier a vijf knopen maar we hebben de tijd. Onderweg dronken we thee/chocomel, belden wat Canadese vrienden, mijn moeder en hadden we contact met Niels en Linette en spraken af naar Princess Cove te gaan. Aan het begin van de avond hield de wind het voor gezien en motorden we een stukje. Onder het motorden kookte ik het eten en zagen we het nieuws op de televisie. Een uurtje later kwam er wat wind en zeilden we het laatste stukje tot we na tweeëntwintig mijl en rond acht uur het anker er in Princess Cove in gooiden. Niels en Linette lagen er al.

21 Juni 2022
CANOE COVE MARINA , VANCOUVER  EILAND (48 40.557 N 123 24.104 W)
Rond zeven uur ging ons anker op en met de laatste stroom mee motorden we iets noordwaarts naar Canoe Cove Marina waar we de ligplaats E32 hadden toegewezen gekregen. We legden de voorstag op de steiger en even over acht uur liepen we naar de werkplaats van Blackline waar we Brent ontmoetten. Ze waren al bezig om de onderste trommel van ons Proful rolsysteem in elkaar te zetten. Even later stonden ze op de steiger en bekeken het oude systeem en hoe dit aan onze boot gekoppeld was.

OUDE EN NIEUWE TROMMEL NAAST ELKAAR.
De mannen droegen onze oude voorstag/proful rolsysteem naar de werkplaats zodat ze de juiste maten hadden. Terwijl de mannen van Blackline aan het werk waren, waste ik de fleece dekens die over de bank liggen en nog wat vuile was. Paul sprak ondertussen met andere zeilers in de Marina en ontmoette zo Ralf een Nederlander die al lang geleden naar Canada is geëmigreerd. Tijdens de lunch sprak ik met mijn moeder en daarna gingen we onderuit, wachten tot de mannen klaar waren. Rond drie uur kwamen ze en zetten ze de voorstag met het rolsysteem erop.

NIEUWE VOORSTAG/ROLSYSTEEM
Dat was op zich nog een heel gedoe en de achterstag moest geheel los. Uiteindelijk zat alles er goed en wel op en gingen de mannen weg. Paul maakte zelf de achterstag en verstagingen weer op goede spanning. Toen de rekening klaar was konden we deze niet betalen omdat de dames van de administratie al weg waren, zij werkten tot vier uur. Morgen betalen.
Terug aan boord ging het NIEUWE VOORZEIL erop.

Eindelijk na ca. vier jaar in de achterhut te hebben gelegen. Wat ging dat makkelijk met de EWincher (elektrische lier hendel). Rond zeven uur waren we klaar met alles en was het tijd voor het avond eten. Na het avond eten bedacht Paul dat hij naar boven wilde om alles te controleren en af te tape. Al met al was het negen uur toen we naar binnen gingen. Gelukkig was het vandaag een droge dag met een beetje zon en geen wind.

20 Juni 2022
THEHUM HARBOR , VANCOUVER  EILAND (48 40.205 N 123 24.311 W)
Terwijl ik yoga deed belde Paul Brent van “Blackline” om te vragen of alles voor de voorstag en het rolsysteem binnen was, dat was het.
Als eerst begonnen we met het voorzeil. De pees van het zeil zit in de gleuf van het rolsysteem. De pees was op een punt (daar waar twee parten van het rolsysteem aan elkaar zit) stuk gegaan. Paul ging omhoog tot waar het probleem zat en met veel moeite kregen we het voorzeil uiteindelijk naar beneden.

PAUL PROBEERT ZEIL VERDER NAAR BENEDEN TE KRIJGEN
Het is een oud zeil maar toch belden we Stuart van UK SAILS om te vragen of hij de pees van het zeil kon maken en hoeveel het kost. Dan blijft het een nood zeil.
De tweede klus was de voorstag naar beneden halen. De kotterstag werd erop gezet en er werden vallen naar voren vast gemaakt waar spanning op gezet werd. Vervolgens maakte Paul de zijstagen en de achterstag losser. Nu kon hij de onderkant met de trommel los maken en aan de zijkant naast de boot laten hangen. Daarna ging hij omhoog maakte de top van de voorstag met rolsysteem vast aan een andere val en maakte deze vervolgens los van de mast. Toen Paul beneden was lieten we het geheel langzaam naar beneden zakken op de zijkant van de boot. Het geheel stak zowel voor als achter uit.

VOORSTAG OP DEK

Paul probeerde vanuit de bijboot de parten van de rol furler los te krijgen maar dat ging niet zodat we dit morgen aan de kant doen. Het was gelukkig rustig en zonnig weer. We aten een late lunch in de kuip en omdat we nu niets meer konden doen brachten we het oude zeil naar Stuart UK SAILS. Na even gezellig te hebben bijgepraat liepen we verder naar de bibliotheek waar ik de foto’s op de weblog zette en Spaans leerde via Duolingo. Helaas kan ik dit niet te veel aan boord doen aangezien het te veel data kost. Rond zes uur waren we terug aan boord, tijd voor het avond eten en het nieuws op de televisie.

19 Juni 2022
THEHUM HARBOR , VANCOUVER  EILAND (48 40.205 N 123 24.311 W)
Round acht uur zeilden we alleen op voorzeil rusting met de laatste stroom mee westwaarts naar Sidney op Vancouver eiland. We ankerden dichtbij de pier bij het centrum. Even later bracht Paul me naar het strandje vanwaar ik gelijk de winkelstraat in liep. Eerst naar Save on Food om boodschappen te doen. Om tien uur liet ik de boodschappen in het karretje in de supermarkt achter en liep naar de tweedehands winkels (gingen om tien uur open) op zoek naar een po voor Jade helaas geen po maar wel mooie slippers en het acupressure boek waarnaar ik allang zocht. Vervolgens liep ik naar de dollarstore en kocht wat huishoudelijke spullen. Terug bij Save on Food betaalde ik de boodschappen en liep terug naar het strandje vanwaar Paul mij ophaalde. Inmiddels scheen de zon volop. We aten de lunch in de kuip en ondertussen spraken we met mijn moeder. In de middag bracht ik Paul naar de kant zodat hij bij Save on Food kon internetten terwijl ik aan boord de spullen opborg en in mijn nieuwe boek “a compleet guide to Accupresure” van Iona Marsaa Teeguarden ging lezen. Jaren geleden heb ik “the joy of feeling” van Iona Marsaa Teeguarden van Maureen gekregen en ben daarin gaan lezen/leren. Het boek dat ik nu gekocht heb hoor je eigenlijk eerst te lezen/leren. Hierin staan de drukpunten goed beschreven.  Rond vier uur kwam Paul terug en ging de stroom om zodat we alleen op voorzeil rustig naar Tsehum Harbor zeilden waar ons anker er na een mijl inging. Tijd voor het avond eten en het nieuws op de televisie.

18 Juni 2022
SPIT, SIDNEY  EILAND (48 38.237 N 123 20.297 W)
Soms kwam de zon door de bewolking heen zodat we buiten koffie/chocomel dronken. Vervolgens waste ik de vuile was terwijl Paul bezig ging Danema lijn te splitsen om er een schakel van te maken.

DANEMA SCHAKEL
Na de lunch en met mijn modder te hebben gesproken kwam de zon echt door de bewolking heen en gingen we naar de kant. Het is zaterdag dus zodat het erg druk was met boten in de baai en aan de steiger. Toen we naar de camping liepen zagen we ook vele tenten staan. Op zich is het frisser dan normaal voor deze tijd van het jaar.  In de nacht is het rond de tien graden. De terugweg liepen we over het strand, heerlijk op bloten voeten. Terug aan boord zaten we buiten in de kuip te genieten van het mooie weer. Rond vijf uur was het tijd voor het avond eten en het nieuws op de televisie.

17 Juni 2022
SPIT, SIDNEY  EILAND (48 38.237 N 123 20.297 W)
Rond acht uur ging ons anker op en zeilden we vol tuig Otter bay uit. Onderwijl zagen we Niels en Linette in de kuip zitten en zwaaiden we. Rustig zeilden we halve wind door Swanson Channel naar Canoe Cove op Vancouver eiland. Linette had voor mij aan Daniëlle gevraagd of zij nog melk Kefir culture had en of ze ook wat voor mij had en dat had ze. Zo ontmoetten we rond half elf Daniëlle en Rolf op hun catamaran Yelo. Ze waren druk bezig met allerlei klusjes aan hun boot maar ze hadden wel even tijd om samen wat te drinken. Het was heel gezellig en het klikte meteen, net zoals bij Niels en Linette. Ik kreeg een deel van hun levende culture van melk kefir, water kefir en kombucha. Ook wisselden we e-mails en telefoon nummers uit.
Rond twaalf uur namen we afscheid en motorden we Canoe Cove uit en zeilden met het laatste beetje stroom mee alleen op voorzeil verder naar de Spit op Sidney eiland. Hier ging ons anker er rond half twee en na dertien mijl in. Ondertussen letten we goed op drijvend hout en krab potten, aten we de lunch en spraken met mijn moeder. Eenmaal voor anker maakte ik meer melk kefir, water kefir en kombucha, dit alles moet nu fermenteren voor we het kunnen eten/drinken. Ook begon ik aan mijn zuurbrood deeg. Aan het eind van de middag deed ik nog wat Spaans terwijl Paul televisie keek.

16 Juni 2022
OTTER BAY, NORTH PENDER  EILAND (48 47.460 N 123 18.256 W)
Vanochtend deed ik wat administratieve klusjes en dronken we thee/chocomel in de kuip. Rond elf uur kwam Niels met de kleine Jade langs en zaten we gezellig te praatten. We werden uitgenodigd om bij Linette en Niels te komen lunchen waar we gezellig met zijn vieren verder praatten. Na de middag slaap van Jade gingen we naar de kant en wandelden daar wat rond. De zon scheen zodat we nog lang op het strand zaten en we pas rond half zeven ieder naar onze eigen boten gingen. Tijd voor het avond eten.

15 Juni 2022
Na de yoga en de koffie/chocomel maakte ik het zuurdeeg voor een brood dat lang moet rijzen. Het was bewolkt en fris zodat ik het brood liet rijzen in de ninja foody.
Rond elf uur gingen we samen met Niels, Linette en dochtertje Jade naar de kant voor een wandeling. We wandelden over een bospad door het bos langs het meer. Rond twaalf uur waren we met zijn allen terug aan boord van de Giebateau en maakte ik een lunch.

LINETTE JADE NIELS
We zaten gezellig te praatten en voor we het wisten was het vijf uur en begon het zacht te regenen. Zij gingen snel naar de Stormalong voordat het hard begon te regenen. Nadat zij weg waren leerde ik nog wat Spaans en las Paul de krant.

14 Juni 2022
OTTER BAY, NORTH PENDER  EILAND (48 47.460 N 123 18.256 W)
Na de yoga maakten Paul en ik de binnenkant van het dak nog een keer goed schoon met de “Magic spons” die ik in de Superstore had gekocht. Elaine had mij hier attent op gemaakt en ik weet niet wat voor chemicaliën er in de spons zitten maar het maakt in ieder geval goed schoon. Daarna dronken we buiten in de kuip in de zon koffie/chocomel. Vervolgens leerde ik nog wat Spaans en werd het tijd voor de lunch. Tijdens de lunch spraken we met mijn moeder en zagen we de Nederlandse zeilboot Stormalong met Niels en Linette en hun dochtertje Jade in de baai voor anker gaan. Zij zijn nu ca. vier jaar onderweg, zijn ook naar Patagonië geweest en volgden onze weblog waar ze nu ons Canadese telefoon nummer in hadden zien staan waardoor we de laatste dagen sms contact hadden. We roeiden naar ze toe en het werd een hele gezellige middag.
Ze zijn van plan hun zeilboot hier te verkopen en dan terug naar Nederland te gaan.
HEB JE INTERESSE IN STORMALONG KIJK OP
WWW.SY-STORMALONG.NL
E-MAIL: info@sy-stormalong.nl

STORMALONG

13 Juni 2022
OTTER BAY, NORTH PENDER  EILAND (48 47.460 N 123 18.256 W)
Nadat ik yoga had gedaan haalden we ons anker op en zeilden vol tuig rustig verder zuidwaarts door Tricomali Channel. Er was weinig wind en de wind draaide alle kanten op zodat we dan ruime wind, dan halve wind en soms aan de wind zeilden. De zon scheen en onderweg luisterden we naar de radio, aten onze lunch en spraken met mijn moeder. We hoorden over de radio dat afgelopen weekend de start van de race naar Alaska was. Die begint bij Port Townsend dan naar Victoria en dan verder naar Alaska. Dichtbij Swanson Channel nam de wind toe tot ca. vijftien a twintig knopen en haalden we het grootzeil weg. Halve tot aan de wind staken we Swanson Channel over naar Otter bay waar rond half vier ons anker er na vijftien mijl inging.
Eenmaal voor anker bekeek Paul op internet waar de boten van de race waren, de meeste waren nog aan de Amerikaanse zijde van de Juan de Fuca Strait aangezien daar heel veel wind stond.

12 Juni 2022
PRINCESS COVE, WALLACE  EILAND (48 56.379 N 123 33.256 W)
Rond acht uur liepen we naar de community center waar we eerst buiten internetten. Rond half tien gingen we naar binnen en spraken met andere kerkgangers. De dienst begon rond tien uur en was rond twaalf uur afgelopen. Nadat we Pat en Greg gedag hadden gezegd gingen snel terug naar de Giebateau want Paul had gezien dat we vandaag nog noorden wind hadden. Bij de Giebateau aangekomen stond er weinig wind en dobber/zeilden we voltuig rustig Preedy Harbor uit. We moesten voor drie uur door Houston passage (tussen Penelakut/ Jackscrew eiland en Saltspring eiland) heen zijn anders kregen we daar stroom tegen zodat we even de motor bijzetten. Vervolgens dobber/zeilden we rustig naar Princess Cove bij Walace eiland waar rond kwart voor vijf en na tien mijl ons anker erin ging. Onderweg was het bewolkt met hier en daar wat zon zodat ik binnen een tijdje spaans leerde terwijl Paul de boot zeilde. Toen we voor anker lagen hadden we de zon in de kuip zodat we lekker buiten zaten.

11 Juni 2022
PREEDY HARBOR, THETIS  EILAND (48 58.460 N 123 40.533 W)
Rond kwart voor acht ging ons anker op en kruisten we vol tuig zuidwaarts langs Penelakut eiland en tussen Saltspring en Penelakut eiland door tot de zuidpunt. Er stond ca. vijf knopen wind en af en toe kwam de zon door de bewolking heen. Eenmaal om de zuidpunt zeilden we ruime wind noordwaarts langs de westkust van het eiland terug naar Thetis eiland waar ons anker er rond kwart voor twaalf en na dertien mijl inging. Onderweg belden we wat vrienden, dronken thee/chocomel en bakte ik een brood. Na de lunch in de kuip en met mijn moeder te hebben gesproken gingen we naar de kant voor een wandeling. Eerst naar de Marina/pub en daarna naar de community center waar de bibliotheek open bleek te zijn. Rond drie uur waren we terug aan boord en aten we eerst een ijsje in de kuip. Vervolgens ging ik verder met mijn Spaanse les en zat Paul buiten te kijken naar wat er rondom ons gebeurde.

10 Juni 2022
CLAM BAY , THETIS  EILAND (48 59.018 N 123 39.073 W)
De zon scheen vanochtend zodat ik eerst het water uit de bijboot haalde en hiermee wat schoonmaakte en een was deed. Ondertussen belde Paul Simon om te vragen of hij al onderweg was met zijn zeilboot. Dit bleek niet het geval te zijn zodat we voor een andere keer afspraken om met zijn zeilboot te gaan zeilen.
Rond tien uur haalden we ons anker op en zeilden vol tuig Pirates Cove uit en kruisten verder zuidwaarts door Pylades Channel. Met ca vijftien knopen zuiden wind en een zonnetje in de kuip zeilden we heerlijk! Onder het zeilen genoten we van de omgeving, dronken koffie/chocomel, aten de lunch en spraken met mijn moeder. Rond half twee en na dertien mijl ging ons anker er in Clam bay bij Thetis eiland in. Ondertussen was het bewolkt geworden en ging ik naar binnen om Spaans te oefenen en bleef Paul buiten om te kijken naar de boten die in de baai kwamen ankeren.

09 Juni 2022
PIRATES COVE, COURCY  EILAND (49 05.545 N 123 43.503 W)
Een regenachtige dag zodat we in eerste instantie wat langer in bed bleven. Na de thee/chocomel haalden we alle spullen uit de kast in de achterhut van Paul. Hier staan allerlei spullen voor de boot in zoals epoxy, polyester en matte , elektra bedrading, uv protector en reparatie spullen voor de bijboot etc. Er zat ook polyester verf voor de buiskap in (nog uit Australië) die niet  goed meer was en moet worden weggegooid. Helaas is deze verf hier niet te koop, Toen we hiermee klaar waren aten we de lunch en spraken met mijn moeder. Na de lunch ruimde Paul de kast in terwijl ik grote schoonmaak deed in nog een klein deel van mijn achterhut. Aan het eind van de middag ging Paul onderuit met de krant en ik met een boek. Het regende nog steeds hard, goed voor de watertanks.

08 Juni 2022
Vanochtend deden we wat klusjes en dronken thee/chocomel in de kuip. Na de lunch en met mijn moeder te hebben gesproken gingen we naar de kant voor een wandeling over het eiland. Een mooie wandeling over de onverharde weg die tussen de bomen doorloopt met hier en daar huizen. Op een gegeven moment zagen we van een afstand een rotsformatie die leek op een leguanen kop.

GEBRUIK JE FANTASIE
Rond drie uur waren we terug aan boord waar we eerst een ijsje in de kuip aten en daarna oefende ik Spaans en ging Paul onderuit met de krant.

07 Juni 2022
PIRATES COVE, COURCY  EILAND (49 05.545 N 123 43.503 W)
Het was een prachtige zonnige dag zodat ik eerst de was deed en daarna wat huishoudelijke klusjes zoals deeg maken voor het brood dat ik in de zon liet rijzen. Ondertussen dronken we thee/chocomel in de kuip en deed Paul buiten klusjes.
Tijdens de lunch spraken we met mijn moeder en na de lunch gingen we naar Ron en Lori. Gisteren aan het eind van de middag kwam er een kano naar ons toe. Ron is oorspronkelijk van Nederland en herkende onze vlag. Zo kwamen we in gesprek en bleek dat ze vrienden zijn van Greg en Mary uit Nanaimo die wij ook kennen. Ze zijn niet zolang geleden verhuist naar De Courcy eiland en we werden uitgenodigd om vanmiddag langs te komen. Terwijl we naar ze toe wandelden zagen we mooie bloemen in bloei, herten en een wasbeer die de onverharde weg overstak.

DE COURY EILAND
Aangekomen bij Lori en Ron zagen we hoe ze hun huis nog aan het bouwen zijn en wat voor prachtige plek ze gekocht hebben. We zaten gezellig in de tuin te praatten en onderwijl dronken we thee. Rond half zes liepen we terug naar de Giebateau. In de baai was het windstil zodat de Giebateau mooi in de baai weerspiegeld werd.

06 Juni 2022
PIRATES COVE, COURCY  EILAND (49 05.545 N 123 43.503 W)
Rond acht uur ging ons anker op en zeilden we rustig alleen op voorzeil, ruime wind noordwaarts door Tricomali Channel. Er stond weinig wind en met stroom tegen gingen we ca. anderhalve knoop, we hebben de tijd. We zeilden door Rexton pass tussen Rexton en De Courcy eiland en verder door Pylades Channel naar Pirates Cove aan de oostkant van De Courcy eiland waar ons anker er rond twaalf uur en na zeven mijl inging. Ik maakte een lunch die we in de kuip aten. Na de lunch maakte ik buiten een beetje schoon en smeerde Paul siliconen gel op het rubber van de ramen. Vervolgens roeiden we naar de kant en maakten een wandeling over het eiland. We zagen kleine plantjes in bloei en hoorden verschillende vogeltjes. We lieten het gezang van de vogels aan de Merlin app horen en deze liet ons weten dat het ondermeer de mus, winterkoninkje, grasmus, kraaien en zeearenden waren. De vogels die de app herkende konden we ook laten afspelen zodat de vogels op het gezang afkwamen en we ze beter konden zien. Helaas had ik de goede camera niet bij me dus geen foto’s. Even verderop aan de waterkant zagen we een groep Canadese ganzen met jongen die op de rotsen stonden te drinken.

CANADESE GANZEN MET JONGEN.
Rond drie uur waren we terug aan boord waar we een smoothy in de kuip dronken en keken naar de bedrijvigheid in de baai. Het is voorjaar maar te koud voor de tijd van het jaar vandaar dat het minder druk is dan normaal maar genoeg andere boten om ons heen.

05 Juni 2022
NORTH COVE, THETIS EILAND (49 00.545 N 123 41.422 W)
Even over negen uur vaarden Yo en Roger langs en zaaiden we ze uit. Vervolgens gingen we naar de kant waar Greg op ons stond te wachten. Samen met hem reden we naar het nieuwe community center waar de kerkdienst werd gehouden. De laatste keer dat we hier waren, waren ze er nog aan bezig maar kregen we hier wel onze eerste Covid vaccinatie.  Nu is het helemaal af en kregen een rondleiding. Het is inderdaad erg mooi geworden.

COMMUNITY CENTER
Ik vroeg hoe het met Cecilia ging en kreeg te horen dat ze anderhalve maand geleden plotseling was overleden aan een hartaanval. Die kwam even hard aan!
Net voor de kerkdienst kwam ook Pat (vrouw van Greg) binnen. Na de kerkdienst gingen we met Pat en Greg mee naar huis en maakten we samen een lunch.

Het werd een gezellige middag en er was genoeg bij te praatten. Rond vijf uur brachten ze ons terug.

04 Juni 2022

NORTH COVE, THETIS EILAND (49 00.545 N 123 41.422 W)

Vanochtend toen we wakker werden regende het zodat ik eerst de foto’s op de computer en de weblog zette en Paul wat internetten. Toen het droog werd dronken we samen koffie/chocomel in de kuip en maakte Paul een nieuwe anode op de buitenboord motor. De oude anode was bijna weg en de schroef waar deze aan de motor zat was gecorrodeerd en brak af toen Paul bezig was. Hij boorde op een andere plek een gat en schroefde daar met een nieuwe schroef de nieuwe anode in vast.

NIEUWE ANODE BUITENBOORD MOTOR.

Na de lunch en mijn moeder te hebben gesproken ging Paul onderuit met de krant en leerde ik Spaans via Duolingo. Rond drie uur gingen we naar de kant en wandelden we naar Lynn. Onderweg zagen we een mooie natuurlijke vijver.

DE VIJVER
Net toen we bij Lynn aankwamen begon het hard te regenen zodat we binnen een kop thee dronken en gezellig bij praatten. We wisten dat ze druk was zodat ze ons rond vijf uur door de harde regen terug bracht naar de Giebeltje II. In de baai lagen nu ook Yo en Roger zodat we naar hun toe gingen en bij hun aan boord gezellig verder zaten te praatten. Nu was het echt afscheid nemen, zij gaan morgen terug richting en naar Amerika.

03 Juni 2022
NORTH COVE, THETIS EILAND (49 00.545 N 123 41.422 W)
Het was even droog toen we rond half acht ons anker ophaalden en alleen op voorzeil halve wind door Swanson Channel zeilden. Dan was het even droog en dan regende het en zo zeilden we ruime wind verder noordwaarts door Tricomali Chanel tussen Saltspring en Galiano eiland. Na een tijdje klaarde het op en zeilden we zo lekker dat we besloten toch in een keer naar North Cove bij Thetis eiland te zeilen. Het grootzeil werd gehesen en zo zeilden we met ca tien knopen zuiden wind ruime wind naar North Cove waar ons anker er rond half vier en na tweeëntwintig mijl inging. Onderweg emailde we bekenden op Thetis eiland en maakten we wat afspraken voor de komende dagen.

02 Juni 2022

OTTER BAY , NOORD PENDER EILAND (48 47.461 N 123 18.255 W)

De zon scheen zodat ik de dag begon met yoga in de kuip en vervolgens dronken we thee/chocomel. Met Duolingo (app op iPad) oefende ik verder met mijn Spaans en keek Paul nog wat op internet. Rond elf uur gingen we naar de kant en wandelden naar het huis van Urs en Judy waar we hadden afgesproken. Vanwege de Covid hadden we ze een lange tijd niet gezien en was het een gezellig weerzien. We zaten buiten en terwijl we pizza aten zaten we gezellig te praatten en zagen we de mooie tuin met vele vogeltjes waaronder de goudvink.

BIJ URS EN JUDY

Rond vijf uur waren we terug aan boord en begon het net zachtjes te regenen.

01 Juni 2022
OTTER BAY , NOORD PENDER EILAND (48 47.461 N 123 18.255 W)
Na eerst Spaans te hebben geoefend haalden we rond negen uur ons anker op en dobber/zeilden alleen op voorzeil zuid oostwaarts tussen Saltspring- en Prevost eiland vervolgens staken we Swanson Channel over Otter bay in. Onderweg waste ik de vuile was, maakte de lunch. Verder zaten we in de kuip te luisteren naar de radio en op te letten voor hout en krab potten die in het water dreven. Rond half twee en na acht mijl ging ons anker erin en gingen we onderuit met boek/krant. In de namiddag begon het zachtjes te regenen.