AUSTRALIË (TASMANIE) JANUARI 2024

DUBBELKLIK OP FOTO’S  OM GROTER TE MAKEN.          




31 Januari 2024
DOVER, PORT ESPERANCE, TASMANIE (43 19.105 S 147 01.587 E) 
Vanochtend maakten we een wandeling door het dropje en zagen een ijzerzaak waar we naar binnen gingen. Ze verkochten niet alleen gereedschap maar ook huishoudelijke spullen en achterin was een tweedehands kleding/boekenafdeling. 
DOOR DORPJE
Vervolgens liepen we verder langs de baai, nu de andere kant op als gisteren. 
Terug aan boord dronken we een late koffie/chocomelk en maakte ik de lunch. Na de lunch las/werkte ik verder aan de cruising guide van West Australië. West Australië heeft ook een deel van de zuidkust waar ik nu een lijst van heb gemaakt met coördinaten en pagina erbij. Ook heb ik al deze anker baaien in iSailor gezet zodat ik alles makkelijk terug kan vinden als we het nodig hebben. Ondertussen deed Paul buiten enkele kleine klusjes.
Rond twee uur stapten we in Giebeltje II en motorden door de baai naar Espenace Narrow/rivier die we een eindje op motorden. Onze nieuwe motor is gelukkig geen langstaart meer maar met de ondieptes in de rivier moesten we desondanks goed opletten. De omgeving werd afgewisseld; heuvelachtig met grasvelden en enkele huizen maar ook grote stukken bos met veelal eucalyptus bomen afgewisseld door laag grasland.
OMGEVING
Verderop werd de rivier smaller en draaide we om. Op de terugweg motorden we over een ondiep stukje en kwam er uit het zand ineens een grote rog tevoorschijn die onder/naast de bijboot wegzwom. Rond vier uur waren we terug aan boord. Tijd om de weblog te schrijven, te internetten en om zes uur het avondeten met het nieuws op de televisie. Waar het vanochtend en vanmiddag nog rustig was begon het aan het eind van de avond aardig te waaien.

30 Januari 2024
DOVER, PORT ESPERANCE, TASMANIE (43 19.105 S 147 01.587 E) 
De zon scheen en het was een rustige ochtend. Rond elf uur gingen we naar de kant en liepen naar het gezondheidscentrum waar we allebei een afspraak hadden. Ik was nog nuchter zodat er bloed afgenomen kon worden. Nadat we de dokter hadden gezien waaide het al aardig en na een korte wandeling gingen we terug naar de Giebateau.
Na een late lunch verving Paul het oude kapotte geleide blok van het voorzeil en hielp ik waar ik kon. 
OUDE GELEIDE BLOK/NIEUWE GELEIDE BLOK 
Daarna gingen we onderuit met internet en downloadde ik de cruising guide van de westkust van Australië van de Fremantle sailing club. Ook vond ik de website “Jackjude.com” met goede ankerplekken rond Tasmanie die ik downloadde. 
We belden nog even met Hans en Jacky en toen was het alweer tijd voor het avond eten.  In de avond waaide het nog harder, de volgende depressie komt over.

29 Januari 2024
DOVER, PORT ESPERANCE, TASMANIE (43 19.105 S 147 01.587 E) 
Vanochtend was het nog rustig zodat we (nadat we met mijn moeder en tante Jannie hadden gesproken) naar de kant gingen om in Dover wat rond te wandelen.
UITZICHT OVER BAAI.
We liepen de heuvel op en kwamen langs een gezondheidscentrum. Hier gingen we naar binnen in de hoop een afspraak te kunnen maken. Gelukkig was dit mogelijk en hebben we voor morgen een afspraak. Rond elf uur waren we terug aan boord en dronken we koffie/chocomelk in de kuip en zagen we de donkere lucht vanuit het westen aankomen. In de middag waaide het aardig met af en toe een bui zodat we binnen onderuit gingen met een boek en internet. Rond zes uur was het tijd voor het avond eten en het nieuws op de televisie.

28 Januari 2024
DOVER, PORT ESPERANCE, TASMANIE (43 19.105 S 147 01.587 E) 
Nadat we met mijn moeder hadden gesproken haalden we rond acht uur ons anker op en zeilden alleen op voorzeil Isthmus Bay uit. Aangekomen in D’entrecasteaux channel nam de wind toe tot ca vijfentwintig knopen en rolden we het voorzeil in. De meeste tijd zeilden we alleen met werkvoorzeil op de kotterstag maar als de wind afnam naar vijftien knopen rolden we het voorzeil erbij. 
ZEILEN DOOR D’ENTRECASTEAUX CHANNEL
Zo zeilden we aan de wind zuidwaarts naar Southport. 
Aangekomen bij de ingang van Southport zagen we dat de wind daar veel meer doorheen tunnelde dan bij Dover. Ik bedacht dat als we hier bleven liggen ik waarschijnlijk de komende dagen niet kon wandelen zodat we omdraaiden en zes mijl terug zeilden naar Dover. Hier liggen we beter beschut voor de depressies die eraan komen en hebben we ook internet en televisie.
Vorige week zagen we een mooie weervoorspelling om dit weekend langs de zuidkust van Tasmanie naar de westkust te komen. Helaas is dit weerbericht veranderd en kwam er vandaag alweer een depressie langs. Het wachten is op een goed window om naar de zuidkust van Australië te komen.

27 Januari 2024
ISTHAMUS BAY, BRUNY  ISLAND, AUSTRALIE (43 14.777 S 147 17.871 E) 
Na ons ontbijt en met mijn moeder en tante Jannie te hebben gesproken bracht Paul mij naar de kant waar ik een uurtje wandelde. Terug aan boord dronken we koffie/chocomelk en bakte ik een bananen brood voor bij de barbecue. Het waaide behoorlijk ca vijfentwintig knopen en de windmolen bracht genoeg op. Vandaag even geen klusjes en lekker onderuit met internet/boek.
Rond het middag uur kwamen Hans en Jacky met de gerepareerde spinakerboom. Paul en ik brachten deze aan boord en liepen vervolgens naar het park. In het park zijn verschillende barbecue plekken die je kunt huren en de dominee van de kerk had een barbecue afgehuurd voor de leden van de kerk. Zo zagen we bekenden van de kerk waar we gezellig mee spraken en ondertussen lekker aten. 
DE BARBECUE 
Om drie uur was het afgelopen en namen we afscheid van verschillende kerkleden maar ook van Hans en Jacky. Ik hield het niet droog want we hebben weer een hele goede tijd met ze gehad en dan is afscheid nemen moeilijk. Jacky had voor ons nog een heerlijke gevulde speculaas gebakken en we kregen ook nog een mooi zelfgemaakte quilten deken.
HANS EN JACKY BEDANKT VOOR ALLES EN DE GOEDE TIJD MET ELKAAR.
Rond half vier verlieten we de mooring en zeilden alleen op werkvoorzeil (klein zeil aan de kotterstag) halve wind zuidwaarts door D’entrecasteaux channel tussen Tasmanie en Bruny eiland.  Het was bewolkt en we hadden gemiddeld twintig knopen westen wind maar in buien hadden we windvlagen van zeventwintig tot dertig knopen. Rond half acht en na achttien mijl ging ons anker er in Isthmus bay bij Bruny eiland in. 

26 Januari 2024
MARGATE, NORTH WEST  BAY TASMANIE, AUSTRALIE (43 01.819 S 147 16.725 E) 
AUSTRALIAN DAY
Nadat ik met mijn moeder had gesproken maakte ik eten voor onderweg en daarna ging Paul de mast in om de verstaging te controleren. Toen we klaar waren dronken we koffie/chocomelk in de kuip en zette Paul mij af aan de kant. Ik liep naar Fred en Niesje waar ik gezellig koffie dronk terwijl Paul de schoten, neerhouders en de lifelines terug plaatsten (deze hadden we eraf gehaald toen we naar Nederland gingen). Daarna kwam Paul ook naar Fred en Niesje en wandelden we samen een uurtje. 
WANDELEN LANGS DE BAAI
Rond drie uur waren we terug bij de Giebateau en waren alle klusjes klaar,  morgen gaan we vertrekken.
Hier in Margate was niets bijzonders te doen op Australian day maar op het nieuws zagen we dat het in andere plaatsen wel gevierd werd.

25 Januari 2024
MARGATE, NORTH WEST  BAY TASMANIE, AUSTRALIE (43 01.819 S 147 16.725 E) 
Vanochtend scheen de zon en stond er een lichte bries zodat de accu’s goed werden opgeladen. Nadat ik met mijn moeder had gesproken aten we ons ontbijt, dronken koffie/chocomelk in de kuip en maakten ons klaar om naar Hans en Jacky te gaan. Gisteren avond had Hans gebeld en was de kop van de spinaker eraf maar was de spinnaker ook gebroken. We haalden Amilia (kleindochter van Hans en Jacky) op en reden gezamenlijk naar Hans en Jacky waar de mannen begonnen met de spinaker. Samen bedachten ze een manier om de spinakerboom te repareren zonder dat deze korter werd. Daarna gingen de mannen met een aluminium buis, epoxy en matten aan de gang om de kop van de spinakerboom weer op de spinakerboom te monteren zonder dat de spinakerboom korter werd. 

MANNEN BEZIG MET DE SPINAKERBOOM
Jacky en Amalia gingen winkelen en ik ging bezig om de foto’s op de computer te zetten, de weblog bij te werken en de administratie te doen. Rond lunch tijd kwamen de mannen binnen en maakte ik de lunch. Na de lunch gingen we naar het strand van Kingston om hun hond uit te laten. 
WANDELEN OP STRAND VAN KINGSTON
Terwijl de mannen terug naar huis reden en verder gingen met de spinakerboom wandelde ik terug naar hun huis. Daar aangekomen waren ook Jacky en Amalia terug van winkelen. We zaten gezellig te praten en toen de mannen klaar waren speelden we   een spelletje kaarten voordat we met zijn allen gingen eten. Na het avondeten bracht Hans ons rond half acht terug naar de Giebateau.

24 Januari 2024
MARGATE, NORTH WEST  BAY TASMANIE, AUSTRALIE (43 01.819 S 147 16.725 E) 
Gisteren tijdens het verven van de spinakerboom had Paul gezien dat de lijn waarmee je de kop open trekt vervangen moest worden. Vanochtend probeerde hij het kopstuk (dat we al meerdere malen hebben gerepareerd) los te krijgen maar dat lukte met geen mogelijkheid. We belden Hans of hij een suggestie had en hij zou er naar kijken als hij bij ons was. Rond tien uur kwam Hans en Peter Clark met de Air X Marine windmolen. Met zijn allen dronken we koffie en zaten gezellig te praten. Het bleek een Air X marine uit 2003, dezelfde die we al jaren hebben en kochten deze voor een kleine achthonderd euro. Daarna keken Hans en Paul naar de spinakerboom en besloot Hans deze mee naar huis te nemen. Later kwam ook Jacky even lang voor een kop koffie. 
Rond twaalf uur gingen Hans, Jacky en Peter weg en aten wij de lunch. Het was een mooie zonnige dag met weinig wind zodat Paul omhoog klom en de oude windmolen eraf haalde en de nieuwe erop zette. 
NIEUWE WINDMOLEN EROP
Rond drie uur was de klus geklaard en kwam er een bries zodat we de windmolen goed zagen draaien.  
Terwijl ik een uurtje ging wandelen maakte Paul rondom onze buitenboordmotor twee banden met een glijring zodat we de motor later makkelijk omhoog achterop de Giebateau kunnen hijsen. 
MOTOR MET BANDEN EN GLIJRING
Daarna was het alweer tijd voor het avond eten en het nieuws op de televisie.

23 Januari 2024
MARGATE, NORTH WEST  BAY TASMANIE, AUSTRALIE (43 01.819 S 147 16.725 E) 
Terwijl Paul de spinakerboom schuurde en verfde wandelde ik langs de baai en door Margate. Sinds afgelopen zaterdag probeer ik iedere dag een uur te wandelen. Terug dronken we koffie/chocomelk en deed ik administratie terwijl Paul alles opruimde. Rond twaalf uur belde Hans dat hij ons kwam ophalen en reden we naar Hobart waar we nog wat spullen voor de boot kochten. Terwijl de mannen onze diesel jerrycans vulden deed ik snel nog even wat boodschappen bij Coles. Rond drie uur waren we terug bij Hans en Jacky waar we gezellig zaten te praten. Rond vijf uur bestelden we Pizza en daarna bracht Hans ons terug naar de boot.

22 Januari 2024
MARGATE, NORTH WEST  BAY TASMANIE, AUSTRALIE (43 01.819 S 147 16.725 E) 
Omdat er in de ochtend vaak nog geen wind is waren we al vroeg bezig om het middelste raam op de buiskap te plaatsen. Eerst weer het rubber aanbrengen en op maat snijden daarna een lange breinaald door ieder gaatje in iedere hoek zodat het raam in één keer goed op zijn plaats kwam. Vervolgens moesten er een heleboel bouten/moeren met ringetjes met sitaflex ingeschroefd worden. We hadden bedacht dat aan de buitenkant van het raam tussen het raam en iedere bout een extra groot ringetje moest. Dit hadden we niet bij de twee andere ramen gedaan zodat we vandaag alle bouten eruit haalden er een grotere ring aan de buitenkant tussen plaatsen en het met sitaflex ertussen weer vast maakten.
DE BUISKAP IS KLAAR
Inmiddels was het aardig gaan waaien zodat we onze late lunch buiten achter de buiskap aten. In de middag maakte ik een wandeling terwijl Paul met de bijboot wat rond vaarde om de tien invaar uren te volbrengen.
Terug deden we de windmolen aan en hoorden we nog steeds een raar geluid en was de opbrengst nog steeds heel weinig. We hebben nog een extra printplaat waarvan we wisten dat er iets stuk was dat we konden solderen. Paul soldeerde het onderdeel in de hoop dat deze het goed gaat doen. In de namiddag belden we peter Clark (man van de Gumtree website die een tweedehands windmolen Air X windmolen te koop heeft staan) en maakten een afspraak voor woensdag ochtend. Inmiddels was het alweer tijd voor het avond eten en het nieuws op de televisie.

21 Januari 2024
MARGATE, NORTH WEST  BAY TASMANIE, AUSTRALIE (43 01.819 S 147 16.725 E) 
Zoals elke ochtend sprak ik rond zes uur met mijn moeder en aten we ons ontbijt. Rond half tien reden we met Ethel en Noël naar de kerk waar we oude bekende tegen kwamen en de dienst bijwoonden. Na de dienst gingen we met Hans en Jacky mee naar huis. Ze hadden nog meer vrienden uitgenodigd zodat we gezellig met zijn allen koffie dronken. Toen de andere vrienden weggingen aten wij een lunch en lieten hun hond uit voordat ze ons terug brachten naar de boot. We waren net terug aan boord toen het harder begon te waaien. Toen we de windmolen aanzetten gaf hij nog steeds een raar geluid en gaf weinig of geen opbrengst. We keken op internet bij de dealer en op eBay. De dealer had geen Air X marine op voorraad en op eBay stond ook niets. Toen we verder keken zagen we op Gumtree.com.au een Air X marine 400 te koop en ook nog in Tasmanie. We belden de man (Peter Clark) en de Air X marine was nog steeds te koop, nieuw in de doos. Helaas woont hij in de buurt van Laucester (noord Tasmanie) maar bleek zijn zeilboot hier verderop in deze baai te liggen. Hij wilde deze week toch naar zijn boot dus spraken we af binnenkort te bellen om een afspraak te maken, wordt vervolgd. Inmiddels was het alweer tijd voor het avond eten. 

20 Januari 2024
MARGATE, NORTH WEST  BAY TASMANIE, AUSTRALIE (43 01.819 S 147 16.725 E) 
Vanochtend was het bewolkt en geen wind zodat we als eerst met de windmolen begonnen. Tijdens onze afwezigheid heeft het hier hard gewaaid (ca vijftig a zestig knopen) en doet de windmolen die toen uitstond het niet meer. We vermoeden dat het de printplaat is en daar hebben we een extra gereviseerde van liggen. Dus maakte Paul de windmolen open, haalde de printplaat eruit en deed de gereviseerde erin. Dit allemaal terwijl de windmolen op de paal bleef staan. Ik hielp waar kon en gaf alle gereedschap aan.
PAUL REPAREERT DE WINDMOLEN. 
Rond half tien was de klus geklaard en dronken we koffie/chocomelk. Vervolgens haalden we het oude zonnepaneel onder de windmolen weg. Dit is een overloopbaar zonnepaneel en komt op het dek te liggen omdat het oude zonnepaneel dat op het dek lag stuk is gegaan. We hebben een nieuwe “Renogy dubbel zijdig“ zonnepaneel gekocht dat we op dezelfde plek ophingen. Dit alles was nog een heel werk.
PAUL BEZIG MET HET OPHANGEN VAN ONS NIEUWE ZONNEPANEEL. 
Maar toen het zonnepaneel grotendeels hing en aansloten was met ook het oude zonnepaneel op het dek aangesloten zagen we meer opbrengst. 
Na de lunch verstevigde Paul het zonnepaneel met extra staven. 
NIEUWE ZONNEPANEEL
Rond vier uur waren we klaar en maakten we een ritje met Giebeltje II en de nieuwe motor.
GIEBELTJE II MET NIEUWE MOTOR.
De eerst uren mogen we nog niet te lang hard varen dus motorden we rustig door de baai. Paul zette mij verderop ergens aan de kant zodat ik terug kon wandelen en hij terug motorde en mij later ophaalde. Rond half zes was het tijd voor het nieuws op de televisie. In de avond kwam er wat wind en deed de windmolen het wel maar gaf het ook een raar geluid zodat we de windmolen uitzetten, wordt vervolgd.

19 Januari 2024
MARGATE, NORTH WEST  BAY TASMANIE, AUSTRALIE (43 01.819 S 147 16.725 E) 
Het was bewolkt maar droog toen Hans ons rond tien uur kwam ophalen. Eerst reden we naar hun huis waar ik mijn was in de wasmachine deed en we een kop koffie met Jacky dronken. Daarna reden Hans, Paul en ik naar Hobart waar we onze nieuwe Suzuki 6 HP buitenboord motor kochten, de oude is overleden. Vervolgens reden we naar Bunnings om nog wat andere spullen voor onze aankomende klussen te kopen. Inmiddels was het lunch tijd en gingen we naar Arie. Arie is een vriend van Jacky en Hans en heeft een bakkerij/lunchroom waar we een lekkere lunch aten en Arie ontmoetten. Na de lunch reden we naar de Polythene winkel waar we voor de tweede keer een stuk getint lexaan kochten omdat het midden raam stuk is gegaan bij het plaatsen van de ruit. Als laatst reden we naar Nuts&Bolts waar we nog wat ringetjes voor de bouten van de buiskap kochten. Bij terugkomst zagen we dat Jacky onze was buiten had opgehangen en dat het al bijna droog was. Paul ging aan de gang met het zagen van onze nieuwe lexaan ruit en boorde er gelijk alle gaatjes voor de schroeven in. Hans maakte nog iets voor ons zodat we morgen ons zonnepaneel kunnen ophangen en Jacky en ik gingen naar Coles boodschappen doen. Toen we terug kwamen waren de mannen klaar en aten we gezellig met zijn vieren. Rond zeven uur waren we terug bij de Giebeltje II en ging onze motor erop, zo motorden we terug naar de Giebateau. 
Hier ruimde ik alle boodschappen op terwijl Paul bezig was met de lijnen waarmee we Giebeltje II naast de Giebateau omhoog hijsen.  De motor is drieënhalve kilo zwaarder zodat de knoop in de lijnen iets anders moest om de bijboot recht naast de boot te hangen. Rond negen uur waren we allebei klaar, tijd voor ons bed.

18 Januari 2024
MARGATE, NORTH WEST  BAY TASMANIE, AUSTRALIE (43 01.819 S 147 16.725 E) 
Rond zes uur was het droog en scheen de zon zodat we ons anker ophaalden. Vol tuig zeilden we de baai uit en kruisten met ca. vijftien knopen wind verder noordwaarts tussen Tasmanie en Bruny eiland. Langzaam kwam de bewolking opzetten en toen we North West bay in kruisten zagen we de regen en hardere wind voor ons zodat we snel het grootzeil weghaalden en het laatste stukje alleen op voorzeil naar de mooring zeilden waar we rond half twee en na zesendertig mijl aan vastmaakten. Hans en Jacky waren later vertrokken en kwamen ook later de baai binnen.  In de middag bleef het hard regenen zodat ieder op zijn eigen boord bleef. Rond half zes kwam Jacky met de kip en had ik frietjes en salade gemaakt zodat we gezamenlijk aten. Toen het rond zeven uur even droog werd gingen zij snel naar de kant, op naar huis. 

17 Januari 2024
MICKEYS BAY, BRUNY ISLAND (43 25.404 S 147 10.996 E)
Zoals voorspeld heeft het vannacht hard geregend en gewaaid vandaar dat we eergisteren en gisteren haast hadden met de buiskap. Vandaag was er geen wind maar wel de hele dag regen zodat we binnen klusjes deden. 
Toen we naar Nederland gingen hebben we de watermaker geconserveerd. In Nederland hebben we een drukvat voor de watermaker gekocht omdat dit beter is voor de watermaker pomp en omdat het meer water opbrengst levert. Vandaag moest een deel van de achterhut leeg zodat Paul dit onderdeel op de watermaker kon monteren waardoor we nu een meer water opbrengst hebben. 
WATERMAKER / DRUKVAT OP DE WATERMAKER.
Toen hij daarmee klaar was konden we de achterhut weer inruimen en aten we onze lunch. In de middag maakte Paul een nieuwe aansluiting op de watertank. Deze aansluiting is voor het drinkwater van de watermaker naar de watertank omdat er met het oude systeem geen goede ontluchting in de watertank was. 
NIEUWE AANSLUITING OP WATERTANK
Ondertussen hielp ik waar kon, maakte het eten en ruimde op. Rond half zes kwamen Hans en Jacky bij ons eten en werd het een gezellige avond.

16 Januari 2024
MICKEYS BAY, BRUNY ISLAND (43 25.404 S 147 10.996 E)   
De zon scheen op onze mooie pas geverfde buiskap die nu goed gedroogd was. Vandaag gingen we de nieuwe ramen erin zetten. Bij de vorige ramen hadden we sitaflex tussen de ramen en de buiskap gedaan maar deze keer hadden we een mooie rol plak rubber gekocht die we ertussen deden. We begonnen met het middelste raam en plakten eerst het rubber op de buiskap, sneden wat teveel was eraf en toen moest het raam erop. Helaas ging dit niet goed en kwam het raam niet meteen op de juiste plek. Omdat het rubber zo goed plakte brak de ruit toen we deze eraf wilden halen. Paul bedacht dat hij het rubber nat had moeten maken zodat dit niet plakte. Toen we dit uitprobeerden bleek dat inderdaad het geval, harde leerles!
We belden Hans of hij ons wilde helpen en zo maakten we met zijn drieën de andere twee ramen erin. Dit keer hadden we vier lange breinaalden in vier verschillende gaten van de schroeven zodat de ramen in één keer goed op het rubber kwamen.
DE RAMEN ERIN ZETTEN
Vervolgens moesten er nog vele moeren met bouten doorheen om de ramen op zijn plaats te houden. Rond elf uur was het koffie tijd en haalden we Jacky op want de klus was tot zover geklaard, twee ramen zitten er goed in.
TWEE RAMEN ZITTEN ERIN
Rond half twaalf kwam de wind en haalden we onze ankers op. Hans en Jacky zeilden vol tuig en wij alleen op voorzeil omdat de lijnen nog niet door de buiskap zaten. Aan de wind zeilden we naar Bruny’s eiland waar ons anker er rond twee uur en na elf mijl in Mikey’s Bay (baai in Great Taylors bay) inging. Onder het zeilen hadden we het afplak tape eraf gehaald en de reeflijnen/vallen weer door de buiskap gehaald, klaar voor gebruik.
Eenmaal voor anker was het warm (ca. vijfentwintig graden) en waaide het stevig zodat Paul en ik eerst de achterhut opruimden voordat we met zijn vieren naar de kant gingen om een wandeling te maken. Hans en Jacky liepen met stokken niet omdat ze dat nodig hadden maar voor giftige slangen (waaronder tijger slangen) die op warme dagen op de weg kunnen liggen. We wandelden over een bospad tussen grote bomen naar Cloudy Bay aan de zuidkant van Bruny eiland waar we een prachtig uitzicht hadden over de baai en de lagoon.
UITZICHT OVER CLOUDY BAY 
Hier zaten we een tijdje te genieten van het uitzicht en ondertussen zaten we gezellig te praten. Rond half zeven  waren we terug en aten we bij Jacky en Hans. 

15 Januari 2024
DOVER, PORT ESPERANCE, TASMANIE (43 19.164 S 147 01.507 E)   
Rond zes uur scheen de zon alweer volop en was er nog geen wind zodat Paul de buiskap schuurde. Gisteren hadden we met Hans en Jacky afgesproken om naar Dover te zeilen maar omdat het anker er na de harde wind van gisteren zo goed inzat moesten we de motor starten om het anker op te kunnen halen. Nu de motor toch liep en het nog windstil was besloten we naar Dover te motoren. Onderwijl plakten we de randen van de buiskap af, haalden de lijnen eruit en maakten alles klaar om te verven. Rond tien uur en na twaalf mijl ging ons anker er bij Dover in. Ondertussen hadden we contact met Hans en Jacky gehad en hadden zij voor vandaag een afspraak met vrienden op Bruny eiland en zouden we elkaar vanavond of morgen zien. Toen we goed en wel voor anker lagen kwam de wind opzetten en lagen we hier beter beschut zodat we de buiskap afnamen met aceton en verfden. Daarna aten we een late lunch en gingen onderuit met boek/internet. Rond vijf uur brachten we de tweede laag verf op en zagen we Hans en Jacky de baai in zeilen. We spraken af elkaar morgen weer te zien.

14 Januari 2024
CIGNET, PORT CIGNET, TASMANIE (43 10.715 S 147 05.143 E)   
Het was een mooie zonnige ochtend met weinig wind zodat Paul aan boord bleef om klusjes te doen terwijl Hans en ik naar de kerk in Cignet wandelden. In de kerk ontmoetten we vrienden van Hans en Jacky. Na de kerkdienst reden we met hun vrienden terug naar de ankerplek waar Paul ons kwam ophalen. We aten een gezamenlijke lunch bij Hans en Jacky aan boord. Langzaam kwam de middag wind opzetten en gingen de vrienden weg en wij naar de Giebateau. In de middag trok de wind aan tot ca. vijfentwintig knopen zodat we op de golfjes lagen te hobbelen en we besloten ieder op zijn eigen boot te blijven. Het is een goede test voor ons nieuwe Mantus anker en deze houd goed!

13 Januari 2024
CIGNET, PORT CIGNET, TASMANIE (43 10.715 S 147 05.143 E)   
Vannacht en vanochtend waaide het aardig zodat we ons Mantus anker goed konden uitproberen, deze hield goed! 
Omdat het aardig waaide konden we niet verder met de buiskap zodat we langer in bed bleven. Toen de wind later in de ochtend afnam scheen de zon alweer volop zodat we koffie/chocomelk in de kuip dronken. Daarna deed Paul buiten wat klusjes en ik binnen de administratie. Na de lunch kwam de middag bries opzetten en zeilden we alleen op voorzeil ruime wind verder door Port Cignet naar Cignet waar ons anker er na twee mijl inging. 
Samen met Hans en Jacky gingen we naar de kant en wandelden langs de baai naar Cignet waar een festival was. Cignet is op zich al een leuk klein hippy/kunstenaars dorpje met veel oude gebouwen maar door het festival was het nu extra druk.  Er waren vele kraampjes waar van alles te koop was, ateliers die open waren, verschillende plekken waar muziek optreden waren en in het park was het druk met kinderactiviteiten. 
FESTIVAL IN CIGNET.
Nadat we er wat hadden rondgewandeld gingen we ergens koffie/cola drinken. Hans Jacky en ik bestelden ice koffie en Paul een Coca Cola helaas kreeg hij geen cola cola maar Karma cola die hij niet lekker vond. 
SAMEN MET HANS EN JACKY ERGEN WAT DRINKEN.
Rond half zes waren we terug en ging ieder naar zijn eigen boot. Het was een leuke dag! 

 12 Januari 2024
COPPER ALLY BAY, PORT CIGNET, TASMANIE,  (43 12.181 S 147 04.707 E)  
De zon scheen en er was geen wind zodat we aan de buiskap begonnen. De drie ramen hadden we er een paar dagen geleden al afgehaald en nieuwe getinte lexaan ramen gekochten die Paul op maat heeft gezaagd. Tussen de oude ramen en de buiskap zat een laag sitaflex die we eraf schraapten en daarna kleine gaatjes vulden met epoxy. 
Rond elf uur kwam er wat wind en zeilden we alleen op voorzeil halve wind de  baai uit. Aangekomen in D’entrecasteux channel kruisten we met ca vijftien knopen zuiden wind verder zuidwaarts naar Huon river. Aangekomen in de Huon rivier zeilden we een stukje westwaarts tot we aankwamen bij Port Cignet. Hier zagen we Hans en Jacky in een baai liggen. Zij waren eerder vanochtend vertrokken en zo zeilden we ruime wind het laatste stukje samen naar Copper Ally Bay waar ons anker er rond drie uur en na zeventien mijl inging. 
HANS EN JACKY OP DE SALUT
Toen we bezig waren met ankeren kwam Ina (vrouw van een andere zeilboot) of we zin hadden om later met zijn allen iets bij hun te komen drinken. Zij hebben hier nu een huis aan de kant. Rond vier uur gingen we met zijn vieren naar Greg en Ina waar we ook nog een andere zeiler ontmoetten. We zaten over van alles te praten en onderwijl liepen er in de tuin verschillende hele kleine kangaroo’s (Walibi’s).
HAPPY HOUR IN COPPER ALLY BAY
Rond zes uur gingen we met zijn vieren naar de Giebateau waar ik het avond eten maakte. Het werd een hele gezellige avond. 

 11 Januari 2024
SIMPSON BAY, BURNEY ISLAND, TASMANIE (43 15.575 S 147 18.816 E)  
Om half negen belde Paul de Suzuki dealer in Hobart om te vragen of ze een zes HP buitenboord motor hadden staan. Dat hadden ze niet maar ze verwachtten deze wel snel binnen te krijgen, afwachten!
We ruimden van alles op en dronken koffie/chocomelk in de kuip. Rond elf uur waren Hans en Jacky op hun boot en na de lunch zeilden zij met hun boot Salut en wij met de Giebateau zuidwaarts. Met ca. tien a vijftien knopen wind zeilden we alleen met voorzeil het eerste stuk halve wind door North west bay. Aangekomen in D’entrecasteux channel ging de wind tegen staan en kruisten we verder tussen Bruny eiland en Tasmanie. Net als gisteren scheen de zon volop op het heuvelachtige landschap met groene bomen maar ook bruine droge vlaktes.  We zeilden langs Kettering en langs verschillende zalm kwekerijen.
HEUVELACHTIG LANDSCHAP
Rond half zes en na zeventien mijl ging ons anker er in Simpson bay in. We besloten ieder op onze eigen boot te blijven. 

10 Januari 2024
MARGATE, NORTH WEST BAY, TASMANIE  (43 01.819 S 147 16.725 E)  
Nadat ik met mijn moeder had gesproken maakte ik een wandeling door het park en langs de baai. Rond tien uur kwam Hans ons ophalen en reden we naar Hobart waar we van alles kochten voor de klussen die we nog moeten gaan doen. We kochten epoxy, moeren/bouten, verf en nieuwe ramen voor onze buiskap, dikker touw voor bij het nieuwe anker en een klem voor ons nieuw zonnepaneel. Inmiddels was het twaalf uur en aten we een lunch bij Mac Donald. Op de terugweg vulden we onze lege diesel jerrycans en benzine jerrycan. Terug bij het huis van Hans zaagde Paul de drie ramen op maat en boorde er gaten in. Ondertussen hielp ik Hans met onze buitenboord motor. Voordat we naar nederland gingen hadden we problemen met de buitenboord motor. De hendel voor neutraal/vooruit zat vast en werkte haast niet meer. Hans had er in de tussentijd aan gewerkt en vandaag zette hij alles terug in elkaar. Toen Paul klaar was met de ramen hielp hij hierbij. 
BEZIG MET DE BUITENBOORD MOTOR
Toen ze het uitprobeerden liep de motor maar kwam er geen koelwater uit zodat het staartstuk weer los moest. Om bij de impeller te komen moesten er moeren losgedraaid worden die door de corrosie erg vast zaten. Deze zaten zo vast dat toen Hans en Paul ze los draaiden ze alle vier braken. 
HIER GING HET FOUT
Nu werd het repareren bemoeilijkt omdat het staartstuk niet goed meer aan de motor vast gezet kan worden, einde buitenboord motor. 
Tussen alle werkzaamheden door had ik lasagne gemaakt die we gezellig met zijn vieren aten. Ondertussen keken de mannen naar een nieuwe buitenboord motor, wordt vervolgd. Rond acht uur waren we terug aan boord waar ik nog wat klusjes deed terwijl Paul verder zocht naar wat voor nieuwe buitenboord motor we willen gaan kopen.

09 Januari 2024
MARGATE, NORTH WEST BAY, TASMANIE (43 01.819 S 147 16.725 E)  
Om zes uur scheen de zon en motorden we naar het tankstation waar we onze watertanks vulden en de was uitspoelden. Helaas was er geen wind zodat we zeven mijl terug motorden naar de mooring bij Margate. Ondertussen hing ik de was op en maakte een boodschappenlijst terwijl Paul opruimde wat opgeruimd kon worden. 
Rond half elf kwam Hans ons ophalen en konden wij in Kingston boodschappen doen. Ondertussen waren Hans en Jacky ook in Kingston en nadat we allemaal klaar waren gingen we bij hun thuis gezellig lunchen. Even over half drie waren we met alle boodschappen terug aan boord. Terwijl ik alle boodschappen opruimde haalde Paul de ramen van de buiskap eruit. De ramen zijn inmiddels dertien jaar oud en aan vervanging toe. Morgen gaan we met Hans naar Hobart om nieuwe ramen en andere boot spullen te kopen. 

08 Januari 2024
KETTERING, TASMANIE  (43 07.525 S 147 14.961 E) 
Het heeft vanaf gisteren middag de hele tijd geregend maar rond half tien werd het droog en kwam de zon soms tevoorschijn zodat we verder konden met onze klusjes buiten. Eerst haalden we de schroef uit elkaar om deze schoon te schuren en de zinkanode te vervangen. Na de koffie/chocomelk haalden we ons Mantes anker onder de vlonders vandaan en zetten deze in elkaar.
IN ELKAAR ZETTEN VAN ONS MANTES ANKER.
Toen het anker in elkaar zat zaagden we twee schakels van onze ankerketting af omdat deze dunner waren geworden en maakten er een nieuwe grotere swivel aan.
NIEUWE SWIVEL
NIEUWE ANKER OP DE GIEBATEAU
Inmiddels was het drie uur geworden en kwam de havenmeester met de kraan om de Giebateau in de singels te hijsen zodat het roer er weer onder kon. 
GIEBATEAU IN DE SINGELS.                                                                                                   

    Het was fijn dat verschillende mensen hielpen want op zich was het roer best zwaar. Even later dreef de Giebateau in het water en maakte Paul de lijnen van het stuurwiel vast aande roerkoning.  Gelukkig waren we even voor vijf uur klaar want om vijf uur hadden we eenafspraak met Peter Ashton. Peter hebben we hier dertien jaar geleden ontmoet op een tweedehands watersport beurs. Het was een gezellig weerzien en we dronken bij hem aan boord een kop thee. Even na zeven uur waren we terug aan boord waar we snel even nog wat aten. 

07 Januari 2024
KETTERING, TASMANIE (43 07.525 S 147 14.961 E) 
Even voor zes uur gingen we aan het werk. Eerst werd er op de bovenste rand en het roer een tweede laag zwarte antifouling aangebracht. Vervolgens werd daaronder over de zwarte antifouling nog een laag groene antifouling aangebracht. Dit omdat we nog een bus groene antifouling van Willy en Janet hadden gekregen (vrienden uit Amerika). Terwijl ik de groene antifouling aanbracht maakte Paul de zijkant van de romp schoon.
SCHONE ROMP EN NIEUWE ANTIFOULING
Nadat deze klusjes gedaan waren kon ik niet meer helpen zodat ik even ging joggen. Terwijl ik rondwandelde zag ik mooie bloemen in bloei en zwarte zwanen op de oever. 
ONDER HET WANDELEN.
Ondertussen keek Paul het roer nog even na en haalde hij ons Rockna anker eraf. 
OUDE ROCKNA ANKER
Na ca dertien a veertien jaar trouwe dienst en al eens te zijn ingekort omdat het doorgesleten was, is het nu toch te roestig geworden zodat we hem gaan vervangen voor ons nieuwe Mantus anker die we al in Canada hebben gekocht.
Zoals voorspelt ging het inderdaad rond drie uur regenen en waren we bijna klaar met alle klusjes. Na een heerlijke douche en een beetje te hebben opgeruimd gingen we naar bed waar we een film keken. 

06 Januari 2024
KETTERING, TASMANIE (43 07.525 S 147 14.961 E) 
Nadat ik met mijn moeder had gesproken gingen we om zes uur in de ochtend aan het werk. Ik ging verder met het afschrapen van de bovenste rand van de oude antifouling. Waar we gisteren de rand al kaal hadden geschraapt ging Paul nu met de schuurmachine overheen zodat het mooi glad werd. 
PAUL MET DE SCHUURMACHINE
Tijdens de koffie pauze kwamen we erachter dat het morgen middag gaat regenen. Op zich hebben we geluk met het weer want sinds we op de kant staan hebben we mooi zonnig weer gehad. Wetende dat het morgen middag gaat regenen moeten we hard doorwerken! 
Rond twaalf uur kwamen Hans en Jacky even langs om de spullen die ze voor ons gekocht hebben af te geven en verder gingen ze hier in de buurt lunchen. Wij gingen snel verder met schrapen en schuren. Rond drie uur waren we hiermee klaar en brachten we eerst een primer aan op de bovenste rand en daarna ging de eerste laag zwarte antifouling op de romp. Rond half zeven waren we klaar en moe maar de eerste laag antifouling zit erop. 

05 Januari 2024
KETTERING, TASMANIE (43 07.525 S 147 14.961 E) 
Even voor acht uur motorden we naar de slip waar de Giebateau het water uit ging en ook het roer er onderuit werd gehaald. Wauw wat een aangroei! 
AANGROEI ONDER DE GIEBATEAU
Daar waren we het eerste uur wel even zoet mee! Paul met de hoge drukspuit en ik met de schraper. Vervolgens werd de Giebateau op stutten gezet en begon ik met het kaal schrapen van de bovenste rand van het onderwaterschip. Deze laag hield niet goed zodat ik de antifouling met een heteluchtpistool warm maakte en weg schraapte. Hier was ik de rest van de dag mee bezig en ga hier morgen verder mee.
AFSCHRAPEN VAN ANTIFOULING.
Paul was ondertussen bezig met het vervangen van het roer lager en het regelen van een nieuwe zinkanode rond de saildrive. Later kwam hij mij helpen. Rond zes uur hielden we het voor gezien, morgen weer een dag. Eten en naar bed. 

04 Januari 2024
KETTERING, TASMANIE  (43 07.525 S 147 14.961 E) 
Het was bewolkt en het regende zodat we binnen opruimden en kleine klusjes deden. Na de lunch gingen we even slapen aangezien we hoesten en snel moe zijn. 
Rond vier uur starten we de motor en was duidelijk te merken dat er enorm veel aangroei onder de boot hing. Met ca vijftien tot achttien knopen wind tegen, kruisten we al motor/zeilden met alleen voorzeil naar Kettering. Rond zeven uur en na negen mijl pakten we daar een mooring op en gingen naar bed. Aankomende dagen worden drukke dagen.

03 Januari 2024
MARGATE, NORTH WEST BAY, TASMANIE (43 01.819 S 147 16.725 E) 
In nederland had Paul al een kleine hoesje die onderweg erger werd. Vannacht waren we een paar keer wakker vanwege de jetleg en het hoesten waar ik ook mee begon. Rond vijf uur werd het licht en waren we wakker zodat ik mijn moeder belde. Daarna gingen we uit bed want in de ochtend is het vaak nog wind stil zodat we het grootzeil en het voorzeil weer klaarmaakten/hesen. Toen we hiermee klaar waren was het tijd voor koffie/chocomelk in de kuip en kwam de zon af en toe achter de wolken tevoorschijn waardoor het behoorlijk warm werd (het is hier zomer). Na de koffie/chocomelk deed Paul een COVID test die gelukkig negatief was en gingen we verder met het opruimen van de spullen. Rond drie uur waren we moe en gingen nog even slapen voordat we rond zes uur werden opgehaald door Fred en Niesje. Met zijn vieren reden naar Hans en Jackie waar we gezamenlijk roast dinner aten. Het werd een gezellige avond en rond tien uur waren we terug aan boord waar we snel in slaap vielen.

02 Januari 2024
MARGATE, NORTH WEST BAY, TASMANIE (43 01.819 S 147 16.725 E) 
Even na middernacht landden we in Melbourne waar we onze bagage moesten ophalen. Gelukkig was alle bagage meegekomen en konden we met tassen en al inklaren. Ik had thuis broodjes klaargemaakt voor onderweg en had er drie belegd met ham waarvan ik verwachtte ze al te hebben opgegeten. Nu was er nog een broodje ham over zodat we deze vlak voor de douane moesten opeten anders moesten we het broodje weggooien.  Omdat we nasi kruiden en medicijnen hadden meegenomen moesten we in de lange rij om spullen aan te geven. Halverwege was er nog een check point en toen we vertelden waarom we in de rij stonden mochten we door en waren we zonder problemen ingeklaard in Australie.
Nu moesten we nog zes uur wachten op het vliegveld voor onze laatste vlucht naar Hobart (Tasmanie). Toen ik bij terminal 1 (Quantas terminal) naar onze vlucht zocht kon ik deze niet vinden. Toen we goed op onze papieren keken moesten we naar Terminal 4. Daar aangekomen zagen we op het bord wel onze vlucht maar geen incheckbalie van Quantas alleen van Jetstar. Nu bleek dat de vluchten waren samengevoegd en dat we onze tickets bij Jetstar moesten ophalen. Uiteindelijk zaten we bij de gate en vlak voordat we konden instappen kwamen er twee bemanningsleden met weegschalen en moest alle handbagage gewogen worden, Oeps!  In de handbagage mocht maar zeven kilo zitten en onze waren veel zwaarder zodat we even naar het toilet liepen en onze zakken vulden met zware spullen. Daarnaast deed ik al het papierwerk in mijn broek onder mijn jas. Nu leek ik hoog zwanger maar desondanks dat we er zoveel spullen uit hadden gehaald waren we nog te zwaar en moesten we bijbetalen. 
CAR DUS TOCH IN VERWACHTING!
Uiteindelijk landden we rond negen uur in Hobart waar Hans en Jacky ons ophaalden. Het was een gezellig weerzien en na samen een kop koffie te hebben gedronken waren we rond twaalf uur aan boord waar we begonnen met het uitpakken van onze tassen. Rond vijf uur waren we moe en gingen we vroeg naar bed. 

01 januari  2024
ONDERWEG NAAR AUSTRALIË
Oud en nieuw hadden we in het vliegtuig gehad en vlak daarna landden we in Dubai waar we een overstap van drie uur hadden. De vlucht naar Melbourne duurde dertien uur en door de tijdzones hebben we deze dag grotendeels overgeslagen.