BAJA CALIFORNIA MEXICO NOVEMBER

DUBBELKLIK OP FOTO OM GROTER TE MAKEN

30 november 2022
PUNTA COLORADO, BAHIA DE SAN FRANSISCO, ISLA CARMEN(25 51.311 N 111 11.613 W)
Helaas was het vanochtend bewolkt maar ging onze drone toch de lucht in.
Toen de zon even door de bewolking kwam maakte deze mooie foto's van Ensenada la Ballena

DRONE FOTO VAN ENSENADA LA BALLENA
We zagen een Manta rog uit het water springen en toen Paul er met de drone naar toeging zagen we een hele school Manta roggen in het water zwemmen.
GROTE GROEP MANTA ROGGEN IN HET WATER
Rond zeven uur haalden we ons anker op en kruisten vol tuig met ca vijf a zes knopen wind noordwaarts. We passeerden het vulkanische eiland Isla Catalina en maakten de eerste slag naar Isla Monserrate. Langzaam brandde de zon door de bewolking heen en werd het alweer een mooie zonnige dag met heel weinig wind. We dobber/zeilden rustig verder tussen de vulkanische eilanden Isla Monserrate en Isla Danzante en bekeken waar we naar toe konden. Als er iets meer wind kwam hoopten we verder te kunnen komen maar uiteindelijk zeilden we aan de wind langs de oostkust van Isla Carmen. Hier ging ons anker er rond vijf uur en na drieendertig mijl bij Punta Colorado in Bahia San Francisco in. Alweer een mooie anker baai bij een heuvelachtig vulkanisch eiland dat wel groot is maar niet zo hoog. Waar we de laatste twee dagen alleen in de baai hadden gelegen lagen we nu met twee andere boten en een groep kanoërs op de kant. We zijn ter hoogte van het plaatsje Lorreto op de peninsula van Baja california.
Omdat we verderweg  van de Sierra de la Giganta waren gezeild hadden we onderweg een artikel gelezen over de vissers van Baja California. Ook hier werd er te veel gevist en op abalone gedoken. Uiteindelijk benaderden verschillende biologen de vissers om stukken van hun vis gebied vijf jaar met rust te laten en zo het ecologisch systeem weer terug te brengen. Door middel van een voetbal team in z;n visser dorpje/kamp op te starten en deze tegen andere vissers dorpjes/kampen te laten spelen kregen de vissers een betere band met elkaar waardoor ze elkaar stimuleerden. Daarnaast werden een deel van de vissers gecompenseerd in de tijd dat ze niet/minder konden vissen. Het lag eraan in welk gebied ze wonen. Een ander inkomen dat de vissers ook kunnen hebben is om met de toeristen naar de walvissen te varen. Zo is er hier rond Baia California een aardig goed vissers beleid gekomen.

29 november 2022
ENSENDADA BALLENA, BAJA CALIFORNIA, SEA OF CORTES (25 28.434 N 111 01.033 W)
Na ons ontbijt en met de drone te hebben rond gevlogen haalden we ons anker op.
DRONE FOTO VAN ENSENDADA DE LA CUEVA,
Vol tuig zeilden we met ca vijf knopen wind San Jose channel uit. Eenmaal achter het eiland vandaan nam de wind af naar ca twee a drie knopen zodat we de All Purpose Genua hesen om nog iets vooruit te komen. Toen we de boom erin zetten ging deze te ver door naar de verstaging zodat het kopstuk bij de mast van de boom brak. We haalden de boom eruit en Paul repareerde het eerst met epoxy en matten en later deed hij er een stuk hout in ter versterking. Gelukkig is het hier warm zodat dit alles snel hard werd en Paul het kopstuk er rond twee uur terug op kon zetten. Terwijl Paul hiermee bezig was, was de wind gedraaid naar ca drie knopen halve wind zodat we met het grootzeil en All purpose Genua toch nog met twee knopen vooruit gingen. Rond twaalf uur nam de wind toe tot ca zeven a acht knopen aan de wind en haalden we de All Purpose Genua weg. Met grootzeil en voorzeil zeilden we aan de wind verder langs de kust. Normaal staat hier altijd noorden wind en moeten we kruizen dus dit window laten we niet voorbij gaan.
We zeilden nog steeds langs Sierra de Giganta, wat is dat een prachtig gebergte. Het ruige gebergte met spitse bergtoppen afgewisseld door platte bergtoppen, zijn geërodeerde berghellingen die vaak horizontale strepen bevatten van de verschillende kleuren gesteente. De kust afgewisseld door kliffen en dan zandstranden en op dit alles scheen de zon volop. Maar met zon opkomst en zonsondergang zijn de kleuren van het gebergte het mooist.
SIERRA DE GIGANTA ONDERWEG
Onder het zeilen zagen we een Red-Billed Tropicbird en verderweg een grote groep dolfijnen die door het water sprongen, sommige zelfs heel hoog.
RED-BILLED TROPCBIRD
Omdat we zo lekker zeilden verlegden we iedere keer onze bestemming een stukje verder zodat uiteindelijk ons anker er rond vijf uur en na drieendertig mijl in Ensenada La Ballena inging. Weer z'n prachtige mooi baai.

28 november 2022
ENSENDADA DE LA CUEVA, SEA OF CORTES, (24 59.842 N 110 45.394 W)
De opkomende zon scheen prachtig op sierra de la Gigantas van Baja Californa waardoor de kleuren er nog beter uitkwamen en het leek op de Grand cannon.
ANKERBAAI MET DE SIERRA DE LA GIGANTAS (DRONE FOTO)
VANUIT DE ANKERBAAI VAN ISLA SAN FRANCISCO OP DE SIERRA DE LA GIGANTAS
Vanochtend om half acht luisterden we voor het eerst naar het SSB Sonrisa Net for Sea of Cortes (3968 MHz) waar ze het onder anderen over het plaatselijke weer hebben. We hebben geen telefoon ontvangst dus moeten het weerbericht via de SSB binnen halen, wat geen probleem is.
Na de thee/chocomel gingen we naar de kant voor een wandeling. Eerst liepen we over het strand en kwamen andere zeilers tegen. Met zijn vieren wandelden we tussen de heuvels door over een laag stuk landschap naar de andere kant van het eiland. De heenweg wandelden we tussen verschillende soorten vegetatie die groeien met zout water omdat dit landschap bij hoog/hoog water onder water staat.
VEGETATIE TIJDENS HET WANDELEN
Terug liepen we over een kale zandgrond en zagen we stukken waar ze zout winnen. Het zijn afgezetten stukken grond waar het water niet uit kan en waar het water door de zon verdampt en het zout achterblijft.
ZOUT WINNEN
Terug aan boord hadden we het zo warm dat we heerlijk in het water doken. Ik zwom wat rond terwijl Paul waar nodig was de onderkant van de boot schoon schraapte, maar echt veel aangroei hadden we nog niet. Terwijl we in het water waren zagen we een Manta rog onder ons door zwemmen.
Na de lunch kwam er een zuidelijke bries van zes a zeven knopen die we niet wilden laten gaan zodat we ons anker ophaalden en vol tuig rustig halve tot ruime wind door San Jose Cannel tussen Baia Calafornia en Isla San Jose zeilden. Op de kant zagen we enkele kleine vissers dorpjes die alleen per boot bereikt kunnen worden. Een van die dorpjes staat op een rots.
VISSERS DORPJE OP ROTS
Net als gisteren zagen we onderweg hele scholen kleine visjes die uit het water sprongen wat op afstand wel wat weg heeft van stroom rafelingen. Daar waar de scholen visjes uit het water sprongen waren ook pelikanen aan het vissen. Verder zagen we wat leek op haaievinnen maar dan twee naast elkaar. Het bleken vleugels van Manta roggen te zijn die ze omhoog hielden.
Rond vijf uur waren we bijna aan het eind van San Jose channel en ging ons anker er na zestien mijl bij  Ensenada de la Cueva in. Een hele toepasselijke naam want  in de bergen zagen we vele grotten met daartussen een paar paarden en ezels.

27 november 2022.                                                                                                                      ISLA SAN FRANCISCO, SEA OF CORTES, (24 49.295 N 110 34.299 W).                          Nadat we eerst nog even twee uur hadden geinternet haalden we rond negen uur ons anker op en hesen de zeilen. Terwijl we heel langzaam noordwaarts dobber/zeilden sprak ik via internationaal bellen met mijn moeder die net thuis gekomen was. Tot twaalf uur hadden we ca drie tot vijf knopen wind en dobber/zeilden we aan de wind tussen Baja California en het vulkanische Isla Espiritu. Een mooi eiland waar we later zeker terug komen. Na het middag uur kwam de wind opzetten en zeilden we met tien tot vijftien knopen aan de wind verder noordwaarts en passeerden we het vulkanische Isla Partida. Bij beide eilanden zagen we veel pleziervaartuigen in de anker baaien liggen. Vervolgens kwamen we op een stukje open water waar we te maken kregen met een korte golfslag maar waar we lekker doorheen gingen. Rond half zes en na achtendertig mijl ging ons anker en tijdens een ondergaande zon in bij Isla San Francisco. Een mooie grote baai omgeven door zandstrand met daarachter de heuvel. Ook hier lagen al een aantal boten voor anker maar was er nog plaats genoeg.

26 november 2022
PLAYA PICHILLINGUE , BAIA LA PAZ, SEA OF CORTES, BC(24
22.731 N 109 25.526 W)
Een mooie zonnige dag met alweer een aardige noorder wind zodat we bleven liggen. We belden onze vrienden Saxen/Holy en Conlee/Brooke die we vorig jaar in Canada hebben ontmoet en die toen naar Mexico zijn gezeild.  Beide zijn in de zomer terug naar huis gegaan en zijn nu terug op hun boten. Van hun kregen we informatie hoe we via de Telcel Webside (mi telcel) voor vijftien pesos (ca 77 euro cent) twee uur onbeperkt konden internetten met de telefoon en hotspot verbinding zodat we ook de ipads konden gebruiken. Nadat we dit hadden uitgezocht belde ik eerst even met mijn moeder en daarna logden we in. Ik zette de foto's op de weblog terwijl Paul films downloaden. Toen de twee uur om waren was het tijd voor de lunch. Ik wilde snel even een brood in de brood machine bakken maar toen ik deze startte draaide het mechanisme niet rond zodat ik het deeg met de hand kneedde en Paul de brood machine uit elkaar haalde. Rond twee uur deed de brood machine het en hadden we geen idee wat het probleem was geweest. We zetten de brood machine aan en lieten het brood rijzen en bakken door de machine. Onderwijl gingen wij naar de kant waar we Carolina zagen. Met zijn drieen maakten we dezelfde wandeling als gisteren alleen nu met camera. Over de rode aarde en tussen verschillende soorten cactussen, verplanten en bloeiende bloemen.
Vanochtend hadden we vanuit Giebeltje II foto's gemaakt met als achtergrond waar we nu gingen wandelen.
GIEBATEAU VOOR HET WANDEL GEBIED.
VERSCHILLENDE CACTUSSEN TIJDENS DE WANDELING
VERSCHILLENDE BLOEIENDE BLOEMEN TIJDENS DE WANDELING
Rond vier uur waren we terug aan boord en bewerkte ik de foto's terwijl Paul in de kuip zat te kijken naar de bedrijvigheid om ons heen. Nadat we  een heerlijk vers broodje hadden gegeten logden we nog een keer in bij Mi telcel zodat we nog twee uur konden internetten.

25 november 2022
PLAYA PICHILLINGUE , BAIA LA PAZ, SEA OF CORTES, BC(24 22.731 N 109 25.526 W)
Ook vandaag waaide het nog hard uit het noorden en zagen we buiten onze anker baai witte koppen op het water. Als eerst haalden we het vloerkleed met anti slib matten weg. Al het zand en stof werd van de vloer geveegd om er daarna een natte doek overheen te gaan. De antislib matten werden uitgespoeld en opgehangen. Toen we daarmee klaar waren dronken we chocomel in de kuip en spraken we met mijn moeder.
Paul kwam erachter dat het zonnepaneel wat hij onlangs gerepareerd had, het alweer niet deed. Zodoende maakte hij het  elektra gedeelte open en soldeerde opnieuw de bedrading. Onderwijl maakte ik binnen schoon, deed wat naaiwerk en maakte de lunch. Na de lunch starte Paul de  watermaker en mocht ik mijn massage op hem oefenen. Vervolgens knipte ik zijn haar. Inmiddels was het drie uur en gingen we naar de kant voor een wandeling langs de baai. Dit keer geen strand wandeling maar de heuvel op van prachtige rode aarde met verschillende soorten cactussen. Ik was een beetje boos aangezien Paul de telefoon was vergeten en ik geen foto's kon maken. Toen we terug waren zagen we een camper staan die uit Argentine kwam. We maakten een praatje met Carolina, het bleek dat ze een beetje nederlands sprak aangezien haar ouders uit Nederland kwamen en zij in Argentine is grootgebracht in een nederlandse gemeenschap.
Rond half vijf waren we terug aan boord en terwijl we in de kuip zaten zagen we een groep kleine visjes al springend uit het water de baai door gaan gevolgd door een wat grotere vis die ze duidelijk opjaagde en dit alles werd gevolgd door drie pelikanen die ook wel een hapje lusten.
Ook vanavond was er een prachtige zonsondergang.
MOOIE ZONSONDERGANG MET DE GIEBATEAU GEMAAKT DOOR CAROLINA

24 november 2022
PLAYA PICHILLINGUE , BAIA LA PAZ, SEA OF CORTES, BC(24 22.731 N 109 25.526 W)
In Cabos san Lucas was er een lijntje van ons zonnen afdakje gebroken waardoor ons tentdoek in de wind fladderde toen we thuis kwamen. Het doek was deels van de stok los gekomen zodat we deze toen hebben weggehaald. Vandaag maakte Paul ons zonnen afdakje en hing deze op. Ik was ondertussen bezig met de was, foto's voor de weblog, administratie en sprak met mijn moeder.
Het was een mooie zonnige dag met aardig wat noorder wind dus erg aangenaam. Na de lunch hingen we de kleding op en gingen  naar de kant om een strand wandelingetje te maken. Op het strand stonden een paar strand tentjes waar we vroegen of ze wifi hadden maar helaas geen wifi zodat ik de foto's niet op de weblog kon plaatsen.
Terug aan boord dronken we een smoothy in de kuip en keken naar de bedrijvigheid in de baai. Er komen en gaan hier charters die toeristen van het strand ophalen en dan een stukje gaan zeilen. Verder komen en gaan er plezierjachten maar gelukkig liggen we in een hoekje waar geen andere boten naast kunnen. Rond half zes werden getrakteerd op een prachtige zonsondergang.
MOOIE ZONSONDERGANG

23 november 2022
PLAYA PICHILLINGUE , BAIA LA PAZ, SEA OF CORTES, BC(24 22.731 N 109 25.526 W)
In Ensenada de los Muertos hadden we internet zodat we oom Ruud en tante Jannie spraken. Rond half zeven haalden we ons anker op en hesen de zeilen. We zeilden halve wind, vol tuig Baia de los Muertos uit om vervolgens aan de wind door cannel Cerralvo tussen  Baja California en Isla Cerralvo te zeilen. Het was een zonnige ochtend met hier en daar wat bewolking. Nadat we het eiland gepasseerd waren ging de wind tegen staan en kruisten we verder naar San Lorenzo channel. Onderwijl zagen we een rotsachtige kust afgewisseld door zandstranden waar gelijk hotels of resorts bij stonden met daarachter het groene berg landschap met korte groene bomen/struiken en hoge cactussen.
ONDERWEG
Verder spraken we met mijn moeder, dronken thee/chocomel, aten de lunch en keken met de verrekijker naar de omgeving. Even zagen we een paar dolfijnen en later een groep fregat vogels.
FREGAT VOGELS
Rond twee uur zeilden we steeds ruimer westwaarts door Canal San Lorenzo  tussen Baia California en Isla Del Espiritu Santo en kwamen zo in Baia la Paz. Terwijl we ruime wind zuidwaarts door de baai van La Paz zeilden nam de wind toe tot ca twintig knopen. We zagen veel pleziervaartuigen varen en in anker baaien liggen met daarachter een veel droger gebergte met veel minder vegetatie dan aan de oostkust. Na ca vier mijl  langs de kleine peninsula te hebben gezeild ging ons anker er in Playa Pichillingue, na achtenveertig mijl en rond half vijf bij daglicht in. Ook hier lagen al meerdere jachten, welkom in de drukte tussen de pleziervaartuigen en charterboten.

22 november 2022
ENSENADA DE LOS MUERTOS, SEA OF CORTES, BC(23 59.407 N 109 49.566 W)
Om acht uur kruisten we verder noordwaarts met het werk voorzeil en twee reven in het grootzeil. Er stond ca dertien a vijftien knopen wind en op windy hadden we gezien dat de wind zou toenemen. De zon scheen volop, aan de kust stonden hier en daar wat huizen/hotels of hele kleine dorpjes met daarachter het groene gebergte. Anders dan voorheen zagen we echt een groen gebergte!
We bleven telefoon signaal houden en toen we op een gegeven moment even genoeg streepjes hadden om te internetten keken we bij windy en zagen dat de hardere wind uitbleef zodat we de reven eruit haalden, het werk voorzeil met kotterstag weghaalden en het gewone voorzeil uitrolden. Na een langere slag de sea of Cortes op, maakten we een lange slag terug de grote Baia de los Muertos in. Onderweg genoten we van de omgeving, zagen dolfijnen maar gingen niet hard genoeg om ze bij de boeg te houden, spraken met mijn moeder en lazen wat. Rond zes uur werd het donker en ging de wind tegen staan zodat we met korte slagen door de Baia de los Muertos kruisten tot we rond half negen en na zestig mijl ons anker erin Ensenada de los Muertos in gooiden. We lagen net achter een heuvel uit de swell met enkele andere boten.
BAIA DE LOS MUERTOS VOLGENDE OCHTEND

21 november 2022
BAHIA FRAILES , BAJA CALIFORNIA, SEA OF CORTES (23 22.731 N 109 25.526 W)
Om zeven uur scheen de zon al volop toen we ons anker ophaalden en vol tuig verder noord oostwaarts kruisten.
De eerste slag was meer naar buiten maar later maakten we kleinere slagen langs de kust. We begonnen met ca. acht tot tien knopen wind die in de late ochtend toenam tot vijftien a twintig knopen en we twee reven in het grootzeil zetten.
Aan de kant zagen we nog meer prachtige huizen, appartementen en hotels met daarachter de het droge heuvelachtige landschap. Tot onze verbazing hielden we telefoon ontvangst zodat we met mijn moeder spraken via internationaal bellen en later met Elaine belden. We besloten in Bahia Frailes te stoppen waar ons anker er na zestig mijl en rond half acht (in het donker) inging. In de baai lagen al verschillende boten voor anker, morgen zien we de omgeving.
BAIA FRAILES DE VOLGENDE OCHTEND

20  november 2022
CABO SAN LUCAS, BAJA CALIFORNIA SOUTH (22 53.252 N 109 54.052 W)
Rond zes uur zaten we buiten en zagen de stoet sport vissers boten de marina alweer verlaten, onderwijl spraken we met mijn moeder. Na het ontbijt en thee/chocomel gingen we rond half acht naar de kant waar we door Poncho (broer van Andrea) werden opgehaald. Met hem reden we naar het huis van hun ouders. Hun ouders wonen een half uur rijden buiten de stad aan het begin van het gebergte  "Sierra De La Laguna". Eerst reden we over de verharde hoofdweg noordwaarts richting Todos Santos. De omgeving bestond uit lage bomen/struiken en veel grote lange cactussen met daartussen de droge zand grond.
Onderweg vertelde Pocho over hun familie bedrijf dat zijn vader lang geleden is begonnen. Ze hebben drie sport vis boten en de gasten waarmee ze gaan vissen zijn veelal amerikanen. Ze hebben het hele jaar door gasten maar september/oktober/november is de drukste tijd. Wat we vermoedden klopte, ze gaan inderdaad helemaal naar het rif waar we gisteren langs kwamen (en waar we zoveel sport vissersboten zagen) omdat ze daar de meeste kans hebben Marlin te vangen. De gasten betalen per persoon duizend amerikaanse dollar per acht uur vissen. Verder vertelde hij hoe Cabo San Lucas de laatste jaren zo enorm gegroeid is en hoe veilig het hier is omdat de maffia hier een groot onderdeel vanuit maakt.
Na een half uur rijden sloegen we een zand weggetje in richting de Sierre de la Laguna..Hier reden we grotendeels tussen de hoge cactussen en korte bomen maar daartussen zagen we huisjes met grote velden waar ze  tomaten en meloen verbouwden. Het water hiervoor komt het Sierra de la Lagune gebergte.
Bovenop een heuvel wonen hun ouders, nu nog in een camper omdat ze hun huis aan het bouwen zijn. Wauw wat een uitzicht;  met aan de ene kant de bergen van de Sierra de la Langune en aan de andere kant uitzicht over de Pacific. We werden warm onthaald door Andrea, haar ouders en drie kleinkinderen. Als eerst kregen we een rondleiding door hun huis in aanbouw, dat gaat echt prachtig worden! Op een van de stenen in het huis zagen we een wandelende tak. Ze vertelden dat ze tijdens de bouw veel schorpioenen onder de stenen waren tegen gekomen.
UITZICHT VANUIT HET HUIS.
Vervolgens hielp ik Andrea's moeder en Andrea met het maken van de lunch en spraken we over de verschillende mexicaanse gerechten, zo leerde ik nog meer van de mexicaanse keuken. Onderwijl zaten Paul, de vader en broer gezellig buiten in de schaduw te praatten. Toen de lunch klaar was liepen Andrea's moeder en ik door haar tuin en wees ze mij verschillende vruchten aan die ze verbouwde waaronder de papaya,  passievrucht, bananen, wilde pruimen.
PAPAYA/PASSIEVRUCHT.
maar ook verschillende soorten pepers, de hibiscus plant en nog soorten die ik niet kende.
VERSCHILLENDE PEPERS
HIBISCUS PLANT.
Verder stonden er veel verschillende soorten cactussen en vetplanten waaronder de alovera.

CACTUSSEN
VETPLANTEN
Rond het middaguur kwamen ook Tito (de oudste broer) met zijn vouw en gingen we gezamenlijk lunchen. Het werd een zeer gezellige middag.
FAMILIE ANDERA
Rond vier uur gingen we naar huis zodat we voor het donker terug aan boord waren. Morgen gaan we verder..

19  november 2022
CABO SAN LUCAS, BAJA CALIFORNIA SOUTH (22 53.252 N 109 54.052 W)
Rond half zes zaten we in de kuip en zagen de zon opkomen. Achter het zandstrand staan grote hotels met bars/restaurants die een deel van het strand hebben afgezet voor de strandstoelen van hun gasten. Op het strand waren mensen bezig om het strand schoon te maken en keurig te harken. Langzaam kwam er bedrijvigheid op het strand en werden de peddle bord's en jetski's die toeristen kunnen huren tevoorschijn gehaald.

STRAND MET DAARACHTER DE GROTE HOTELS/RESTAURANTS/ BARS
Onderwijl zagen we ook enorm veel sport vissers boten de haven uit komen, er leek geen eind aan de stoet te komen.
DE ROTSEN WAAR WE GISTEREN OMHEEN KWAMEN.
Het bleef een bewolkte dag toen we rond negen uur naar de kant motorden waar we Giebeltje II achterlieten bij de dinghy steiger van de marina voor ca. drie euro per dag. Als eerste gingen we naar Oxxo om onze telefoon op te waardeerden zodat deze het weer doet. Om te checken of deze het deed belden we mijn moeder en kregen we onze emails en appjes binnen. Vervolgens wandelden we naar de Capatania de Port om ons te melden. We regelden onze aankomst en vertrek Zarpa (papieren) want lang gaan we hier niet blijven. Onderwijl hadden we contact met Andrea die we kennen uit Ensenada. Zij is hier opgegroeid en haar familie woont hier. Op dit moment is ze op visite bij haar ouders die we in Ensenada hebben ontmoet. We spraken af elkaar morgen te zien.
We wandelden door het centrum waar we in een mexicaans restaurant voor acht euro onze lunch aten. Het is echt een toeristen plaats met enorm veel toeristische winkels zoals we dit ook in Ensenada hebben gezien. Vervolgens liepen we langs de marina, deze is groter dan in Ensenada en ligt vol met  sport vissersboten, rondvaar boten en prachtige grote jachten. Toen we rond vier uur terug gingen zagen we een groot cruise schip in de baai voor anker en peddle bord's, panga's, en jetski's vol vaart tussen de ankernde boten doorgaan. De harde disco/house muziek was alweer volop aanwezig zodat we nog lange tijd buiten in de kuip naar al de bedrijvigheid keken. Mensen werden vanaf hun ankernde boot of van het strand met panga's opgehaald om in de marina (centrum van de stad)afgezet te worden. Ook zagen we dat iemand geen goede controle over zijn jetski had en tegen de zeilboot naast ons aanvoer. Gelukkig ging hij niet hard en had de zeilboot geen schade maar voor ons een reden om hier niet lang te blijven. Toen het eenmaal donker was zagen we met de verrekijker een groot scherm voor een van de hotels met daarvoor een JD. Hier kwam de knal harde house/disco muziek vanavond vandaan met daarachter een licht show op het scherm en de laiserstralen in de  lucht. Net als gisteren was er later op de avond ook een vuurwerk show. Rond twee uur werd het eindelijk stil en konden we rustig slapen.

18 november 2022
CABO SAN LUCAS, BAJA CALIFORNIA SOUTH (22 53.252 N 109 54.052 W)
In de avond als de zon onder is draait de wind elke avond en komt dan terug vanaf het land zodat we van ruime wind over gaan naar halve wind. Met een halve windse koers zeilden we rustige de nacht door onder een prachtige sterrenhemel waar later ook een kleine sikkelvormige maan bij kwam die prachtig over de vlakke oceaan scheen. We zagen enkele vissers schepen op afstand en hadden een tijdje dolfijnen bij de boeg die soms hoog uit het water sprongen.
Rond half zes kwam de zon langzaam achter de horizon tevoorschijn en even later draaide de wind naar het noorden en moesten we de All Purpose Genua uitbomen. Zo zeilden we de hele dag rustig verder met de Genua uitgeboomd aan de ene kant en het grootzeil aan de andere kant. Het was een warme zonnige dag met een vlakke oceaan en ca acht a twaalf knopen wind. We zaten buiten in de kuip in de schaduw, lazen een boek of sliepen wat. Onderweg zagen we verschillende sport vissers boten die waarschijnlijk vanuit Cabo San Lucas kwamen, ca zestig mijl weg.
Rond half zes werd het donker en draaide de wind zodat deze vanaf het land terug kwam. De boom werd weggehaald en halve wind zeilden we langs de kust waar waar we de lichten van de bewoonde wereld konden zien. Op een gegeven moment zeilden we langs  Cabo San Lucas en zagen met de verrekijker de  grote stad met veel flats en grote hotels. Rond half elf motorden we om de zuidpunt van Baja California die bestaat uit puntige rotspunten en draaide daarna de baai in waar we verwelkomt werden door de disco/house muziek vanaf de kant. Het heeft wel iets weg van Benidorm in Spanje; harde disco/house muziek met laiser stralen  Er lagen al aardig wat boten voor anker maar we vonden ertussen nog een plekje. Morgen gaan we alles bij daglicht zien.

17 november 2022
ONDERWEG ZUIDWAARTS NAAR CABO SAN LUCAS(24 06.105 N 111 35.990 W)
Het telefoon signaal was slecht maar desondanks konden we rond acht uur toch met mijn moeder praatten. Vervolgens gingen we naar de kant om Puerto Magdalena te bekijken. Het plaatsje bestaat uit een enkele huizen, enkele hotels, een bar/winkeltje, kleuterschool en een gebouw waar ze van zeewater drinkwater maken. Ook was er hier elektriciteit aanwezig dat niet het geval was bij de vissers kampen.
PUERTO MAGDALENA
Puerto Magdalena stelt op zich niet veel voor maar we konden zien dat ze hier ingesteld zijn op toeristen. Vanaf januari tot maart krijgen de Grey walvissen hier in de baai hun jongen, wat de nodige toeristen trekt.
We hadden gezien dat er een mooi window was om door te gaan dus toen we terug aan boord kwamen werd Giebeltje II achter op de Giebateau gebonden en haalden we ons anker op. Vol tuig kruisten we door de baai van Magdalena  tot de wind zover afnam dat we de motor starten om de baai uit te komen. Rond twaalf uur kwam er wind en zeilden we met ca zes tot acht knopen wind vol grootzeil en de All Purpose Genua uitgeboomd verder langs de kust zuidwaarts. De zon scheen volop en rondom zagen we fregatvogels hoog in de lucht vliegen. Ook vandaag zagen we een heuvelachtig landschap in verschillende kleuren zoals we dit gisteren beschreven hebben.
VERDER ZUIDWAARTS
Ik had nog wat Halibut over die we enkele dagen geleden gekregen hadden voor onze lier hendel. Vandaag sneed ik deze in kleine stukjes en legde dit in vers citroen sap zodat het gaarde. Onderwijl sneed ik komkommer, celantro, tomaat en ui in hele kleine stukje en deed er wat mexicaanse kruiden overheen. Toen de vis wit was (gaar door het citroensap) deed ik dit door de groentes en serveerde ik dit op mais tortilla's.
Rond vijf uur werd het donker en nam Paul de eerste wacht. Rond negen uur loste ik hem af, we gaan de eerste nacht in. Nog 114 mijl te gaan.
tijd 21.00 mijl  46 positie 24 06.105 N 111 35.990 W

16 november 2022
BAHIA MAGDALENA, PUERTO MAGDALENA, BAJA CALIFORNIA SOUTH (24 38.135 N 112 08.109 W)
Eigenlijk wilden we vanochtend nog een wandeling maken over de heuvels maar helaas stond er een hogere swell dan de dagen ervoor op het strandje waar we heen zouden gaan zodat we er vanaf zagen. Nadat we Giebeltje II achter de boot hadden gehesen, thee/chocomel hadden gedronken en mijn moeder hadden gesproken kwam er rond negen uur een briesje zodat we ons anker ophaalden en vol tuig de baai uit zeilden.  Vervolgens zeilden we halve wind langs een kleine smalle peninsula die uit heuvels bestond. Het eerste deel van deze heuvels bestond uit geel/beige gesteente.
BEIGE/GEEL GESTEENTE
vervolgens ging het over in een groen/grijs gesteente

OVERGANG VAN GEEL NAAR GROEN/GRIJS
GROEN/GRIJS GESTEENTE
en nog verderop kleurde het bruin/rood.
ROOD /BRUIN GESTEENTE
Ook waren er gedeeltes die een mengeling van al deze kleuren hadden.
Vlak onder de kust zagen we meerdere vissers in hun panga's bezig met hun kreeften potten. Om ons heen zagen we aalscholvers, meeuwen, pelikanen en fregatvogels vliegen en in het water zagen we zeehonden, vliegende vissen en verderop drie walvissen. Waarschijnlijk zijn het de Grey walvissen. Toen we tweederde van de peninsula hadden gepasseerd en ter hoogte van Punta el Cabo del Farallon waren, ging de wind tegen staan en moesten we het laatste stukje tot de zuidpunt ofwel Punta Entrada kruizen.
PUNTA ENTRADA
Onderwijl was de zon tevoorschijn gekomen en zaten we  heerlijk in de kuip te genieten van de mooie natuur. Rond het middag uur zeilden we Baia Magdalena in waar de wind afnam tot twee knopen en we een uurtje motorden voordat de middag bries op kwam zetten en we verder door Baia Magdalena kruisten tot aan Puerto Magdalene waar ons anker er rond half vijf en na tweeëndertig mijl inging. Er lagen al verschillende zeilboten voor anker.

15 november 2022
BAHIA SANTA MARIA, BAJA CALIFORNIA SOUTH (24 46.434 N 112 15.379 W)
Rond vijf uur waren we wakker en zag ik rode gloed achter de horizon tevoorschijn komen. Rond half zeven scheen de zon al volop en haalden we het grootzeil naar beneden om de oude kapotte kar te verwisselen voor een nieuwe. Toen we de oude hoes van de zeil lat (waar de kar aan het grootzeil mee verbonden is) eraf haalden en de nieuwe erop zetten bleken de gaten niet op dezelfde plek te zitten. Na wat meten en passen en een nieuw stuk zeildoek erop te hebben geplakte ponste Paul met de hamer de nieuwe gaten in het grootzeil. Vervolgens draaiden we de nieuwe kar erin en kon het zeil omhoog voordat de wind kwam opzetten.

NIEUWE EN OUDE KARREN NAAST ELKAAR
Rond negen uur dronken we thee/chocomel in de kuip en ging ik aan de gang met het wassen van de kleren terwijl Paul de watermaker liet draaien. Nadat ik met mijn moeder had gesproken gingen we naar de kant. Ook nu gingen we tussen de zandbanken door maar dit keer kwam er van achteren een golf die hoger en hoger werd zodat we snel omkeerden om er vol gas er tegen in te gaan. Net op het punt dat de golf brak knalden wij er overheen en werd ik behoorlijk nat, gelukkig is het warm (hihi). We draaiden terug om richting de delta te gaan maar waren toch in iets te ondiep water gekomen zodat we een tijdje dwars met een golf mee surfden, wauw wat gingen we snel met ons vier pk tje. Eigenlijk zouden we in dit soort situaties iets meer vermogen moeten hebben. Eenmaal langs de zandbank die nu grotendeels droog stond voeren we langs het vissers kamp waar ze bezig waren de kreeft potten in de panga's te laadden.
VISSERS MANNEN BEZIG
Aan de overkant op de zandbank stonden een grote groep pelikanen, aalscholvers en meeuwen. We volgden het water achter de zandbank tot het te ondiep werd. Hier stapten we uit en maakten een wandeling over de zandbank met uitzicht over de baai.
Terug aan boord doken we het water in, voor het eerst zwommen we in de oceaan bij Mexico. Het was aangenaam en helder water zodat we ons diep ingegraven anker in het zand konden zien liggen. Na een douche en de was te hebben uitgespoeld en opgehangen aten we een late lunch. Na de lunch liet Paul de watermaker weer draaien en gingen we rustig onderuit met een boek.

14 november 2022
BAHIA SANTA MARIA, BAJA CALIFORNIA SOUTH (24 46.434 N 112 15.379 W)
De zon scheen alweer volop toen ik rond acht uur wakker werd. Nu we vijfhonderd dertig mijl zuidelijker zijn is het gelijk warmer zeker in de nacht. Vannacht hebben we de tijd een uur vooruit gezet aangezien ze hier een andere tijdzone hanteren dan in Ensenada.
Onderweg waren we erachter gekomen dat een zonnepaneel het niet meer deed. Paul had de bedrading en alles al nagelopen en dat allemaal in orde bevonden zodat hij het elektra gedeelte van het zonnepaneel openmaakte. Hier zag hij een en al oxidatie en dat er een kabel aansluiting lekte. Na alles ingespoten te hebben met WD40 en de aansluiting opnieuw te hebben gesoldeerd deed het zonnepaneel het weer.
REPAREREN ZONNEPANEEL.
Onderwijl sprak ik met mijn moeder en daarna dronken we samen thee/chocomel en spraken we met Elizabeth. Gisteren toen we hier aankwamen hoorden we de waterpomp steeds aangaan zodat we deze voor de nacht hadden uitgezet. Paul had alles al nagekeken en kon niets vinden zodat we een deel van de achter hut van Paul leeg haalden en onder het bed keken. Vorige keer was hier een lekkage maar nu was alles droog zodat we alles inruimden. De hele ochtend hoorden we de waterpomp niet meer spontaan aangaan dus het probleem heeft zich vanzelf opgelost.
Na de lunch stapten we in Giebeltje II en motorden langs/tussen een zandbank door naar de kant met daarachter een delta gebied. Bij de ingang van het delta gebied passeerden we het eerste vissers kamp waar ze grote vissen aan het schoonmaken waren.
1e VISSERS KAMP
We dachten dat het tonijn was maar toen we gingen kijken bleken het haaien te zijn. We motorden verder tussen de mangrove waar we verschillende soorten reigers zagen, de Blue heron en de Snowy egret
BLUE HERON EN DE SNOWY EGRET
Onderweg zagen we vele malen verschillende  panga's (kleine open sloepen) langskomen en bleek dat er verderop nog twee vis kampen waren.
Z'n vis kamp bestaan uit houten hutjes met een open keuken en absoluut geen luxe. Op dit moment vissen ze op kreeft. Ze varen dan ook de hele dag heen en weer om de kreeft potten uit te zetten en op te halen aangezien het geen grote boten zijn. Voor het vis kamp zaten de pelikanen en meeuwen in het water te wachten op wat lekkers.

VIS KAMP VERDEROP IN DE DELTA
Aan het eind van de Delta zagen we achter de mangrove de zand duinen.
EINDE DELTA.
Op de terugweg sloegen we een zij tak in en motorden rustig verder tussen de mangroves waar het steeds smaller en smaller werd, op het laatst moesten we soms de takken wat weg duwen tot we op een gegeven moment niet meer verder konden, einde watertje.
ZIJTAK TUSSEN DE MANGROVES
Bijna terug zagen we een roofvogel op een mangrove zitten, het bleek een Osprey te zijn.
OSPREY
Terug moesten we nog een keer tussen de zandbanken door maar nu het laag water werd stroomde het water uit de delta en de swell kwam naar binnen maar met een goede timing (toen de swell even minder hoog was) kwamen we mooi droog terug.
Aan boord dronken we een smoothy in de kuip en daarna ging ik aan de gang met de foto's en Paul met de karren van het grootzeil. Morgenochtend als er nog geen wind staat moeten  we alvast een kapotte kar vervangen.
Aan het eind van de dag kwam er iemand van een hele grote motorboot langs of we een extra lier sleutel hadden. Die van hun was onderweg overboord gegaan en nu konden ze hun anker niet meer ophalen. We hadden nog een oude plastiek drijvende lier sleutel zodat we deze gaven. Ze namen de lier sleutel mee om er zeker van te zijn dat deze op hun lier paste.  Na een half uur kwamen ze terug met een groot stuk halibut, bier en honderd US dollar. Geen slechte ruil voor een oude lier hendel  waarvan het slot het niet meer deed.

13 november 2022
BAHIA SANTA MARIA, BAJA CALIFORNIA SOUTH (24 46.434 N 112 15.379 W)
Een hele rustige bewolkte nacht met ca. zes a  zeven knopen wind en haast geen swell. Rond vijf uur werd het licht  maar bleef het bewolkt. en nam de wind iets af zodat we ons rustig lieten dobber/zeilen. De wind draaide langzaam door zodat we rond tien uur het grootzeil en voorzeil weg haalden en ruime wind alleen met een uitgeboomde Old Purpose genua verder zeilden. Eigenlijk wilden we naar Baia Magdalena maar omdat er zo weinig wind was besloten we koers te veranderen en eerst naar Baia Santa Maria te gaan. Hier aangekomen kruisten we iets noordwaarts door de baai naar de ankerplek waar al twee zeilboten op anker lagen. Onderwijl zagen we meerdere grote visser schepen in de baai met netten vissen.
VISSERSBOTEN
De ene kant van de baai is heuvelachtig met een rots kust dat overgaat in laag landschap van zandduinen en zandstranden.
HEUVELACHTIGE DEEL VAN DE BAAI
Bij de ankerplek staan een paar huizen waarover we in de pilot hebben gelezen. Hier is in de zomer een vissers kamp. Al zagen we ook nu een paar kleine vissersboten die naar deze huizen gingen. Eenmaal voor anker bleken we telefoon signaal te hebben en spraken we met mijn moeder. De rest van de middag zaten we rustig in de kuip te genieten van de omgeving en de bedrijvigheid in de baai.

12 november 2022
4e DAG ONDERWEG ZUIDWAARTS
Met ca achttien a twintig knopen wind zeilden we alleen op grootzeil halve wind verder de nacht door.
Eerst zagen we een vissersschip op ons af komen en riepen hem over de marifoon op. Na even contact te hebben gehad draaide hij een andere kant op. Later in de nacht moest Paul ook een container schip oproepen die op ramkoers voer en vervolgens uitweek.
Rond vijf uur werd het licht maar bleef het tot ca acht uur bewolkt daarna werd het een mooie zonnige dag. Net als de vorige drie ochtenden lagen er een aantal kleine inktvisjes op dek die we terug gooiden. De wind nam langzaam af tot we rond tien uur geen wind meer hadden en de motor starten. Nu we genoeg stroom hadden draaiden we gelijk de watermaker waardoor de watertanks gevuld werden. Na drie uur motoren ging de motor uit, haalden we het grootzeil weg en lieten we ons rustig dobberen. Nu er geen noorden wind was, was het gelijk een stuk warmer. We lazen, sliepen en wachtten op wind. Rond vier uur kwam er een lichte bries van vijf knopen en terwijl we bezig waren om de Old Purpose Genua te hijsen zagen we een Mantra ray dichtbij de boot zwemmen. Eenmaal de Old Purpose genua uitgeboomd gingen we langzaam vooruit en werd het al snel frisser aangezien de zon rond vijf uur achter de horizon verdween. Om elf uur stond er ca. zeven a acht knopen wind zodat we de Old Purpose Genua weg haalden en met grootzeil  en voorzeil verder zeilden. Zo gaan we halve wind de vierde nacht in.
tijd 22.00 mijl 470 positie 25 07.507 N 113 02.419 W

11 november 2022
3e DAG ONDERWEG ZUIDWAARTS
De hele nacht zeilden we ruime wind met voorzeil uitgeboomd aan de ene kant en het grootzeil met twee reven aan de andere kant. In de nacht hoorden we gespetter in de kuip en lag er een grote vliegende vis die we snel terug gooiden in de oceaan. Toen het rond vijf uur licht werd zagen we ook kleine inktvisjes op dek liggen. We zeilden nu  langs Turtle bay waar we twee maanden geleden ook waren. Dit keer stoppen we hier niet maar gaan we verder zuidwaarts.
Het werd een mooie zonnige dag met weinig wind zodat we rond acht uur de reven uit het grootzeil haalden en met de Old purpose genua met een knik in de schoot verder zeilden. Na een tijdje nam de wind nog meer af en begonnen de zeilen door de swell te klapperen waardoor we het grootzeil lieten zakken. We gebruiken nog steeds de oude karren van het grootzeil die eigenlijk niet sterkt genoeg zijn en waarvan er nu een stuk is gegaan. De epoxy heeft gehouden maar de pin tussen het zeil en de mast is nu ergens gebroken zodat we de pin die er nog uitstak afzaagden. Als we liggen gaan we deze kar vervangen.
Het was heerlijk zonnig en nu de zon in de kuip scheen omdat het grootzeil dit niet tegen hield zat ik heerlijk buiten te genieten. Ver weg zagen we de contouren van de kust van Baja california en verder zagen we een stormvogel vliegen en enkele grote schepen op afstand.
Rond drie uur kwam er genoeg wind om het grootzeil te hijsen en zeilden we ruime wind met vol grootzeil aan de ene kant en de Old purpose genua uitgeboomd aan de andere kant rustig verder. Rond vijf uur zagen we de zon achter de horizon verdwijnen en kwam even later de maan tevoorschijn. De wind trok aan tot ca. achttien knopen zodat we de grote genua weg haalden en alleen op grootzeil de derde nacht in zeilden.
tijd 21.30 mijl 237 positie 26 18.103 N 114 17.595 W

10 november 2022
2e DAG ONDERWEG ZUIDWAARTS
We begonnen de nacht met een bijna volle maan, ca achttien knopen ruime wind met voorzeil uitgeboomd aan de ene kant en grootzeil met twee reven aan de andere kant. Halverwege de nacht nam de wind toe tot ca. twintig a tweeëntwintig knopen en surften we soms van de golven af zodat we het voorzeil inrolden. Rond vijf uur werd het langzaam licht en kwam de zon tevoorschijn. De wind nam af zodat we de Old purpose Genua uitgeboomd uitrolden en zo zeilden we heerlijk door. De zon scheen maar er stond een koude noorden wind zodat we veelal binnen zaten en geregeld buiten keken of we iets zagen. Vandaag zagen we een cruise schip en een containerschip en aan het eind van de middag zagen we contouren van het land. De wind nam toe tot ca achttien knopen zodat we de Genua verwisselden voor het gewone voorzeil. Rond vijf uur zagen we de zon achter de horizon verdwijnen en even later kwam de maan tevoorschijn en werd het een heldere avond met een mooie sterren hemel.
ZON GAAT ONDER
Rond tien uur gijpten we zodat het grootzeil aan de andere kant kwam en het voorzeil uitgeboomd dus ook aan de andere kant.
tijd 22.00 mijl 247 positie 28 00.422 N 11 34.8 W

09 november 2022
1e DAG ONDERWEG ZUIDWAARTS
Rond zes uur waren we wakker en maakten de Giebateau vaar klaar. Het was bewolkt, geen wind en af en toe regende het iets. Tijdens de thee/chocomel spraken we met mijn moeder en kwam de zon tevoorschijn. Rond negen uur was er genoeg wind en werd het anker opgehaald en de zeilen gehesen. Na twee maanden in de marina en een leuke tijd in Ensenada te hebben gehad is het echt tijd om te gaan. Gelukkig is het ook allemaal goed gekomen met de karren van UK sails en hebben we deze aan boord. We kunnen niet anders zeggen dan dat UK sails echt goede service heeft geleverd!
Eenmaal in de baai van Ensenada stond er nog een behoorlijke swell en kruisten we met ca acht tot tien knopen wind in twee slagen de baai uit en tussen Isla de Todos santos en Cabo Punta Banda door open oceaan op. Door de swell bleven we eerst nog even halve wind zeilen waardoor we verder van de kust gingen maar waardoor de zeilen minder klapperden. Uiteindelijk besloten we toch twee reven in het grootzeil te zetten en het voorzeil uit te bomen waardoor we ruime wind zuidwaarts zeilden. Rond twaalf uur werd het voorzeil vervangen voor de Old Purpose Genua en zeilden heerlijk verder. We zagen storm vogels, pelikanen, Jan van Gents en een tijdje hadden we dolfijnen bij de boeg waarvan er een soms hoog uit het water sprong. Rond vier uur nam de wind toe tot ca. twintig knopen en verwisselden we de Genua voor het voorzeil. Rond vijf uur verdween de zon met een rode gloed achter de horizon en kwam de volle maan tevoorschijn. Zo gaan we onze eerste nacht in.
tijd 18.00: mijl 44 positie 31 04.440 N 11 3.13 W

08 November 2022
ENSENADA ANKEREN (31 51.085 N 11 37.140 W)
Na Joggen/Yoga en een warme douche dronken we samen thee/chocomel en spraken ondertussen met Jacque en Marian. Voor de bloeddrukmeter hadden we nieuwe batterijen nodig en bleken we deze niet meer te hebben zodat ik naar de supermarkt liep om deze te kopen. Nadat ik terug was sprak ik met mijn moeder en begon het langzaam steeds harder uit het zuiden te waaien. Nu het begon door te waaien besloten we voor de harde wind de haven uit te gaan en in de beschermde baai voor de nacht te ankeren. Eigenlijk is ankeren hier verboden maar het is maar voor een nacht. Heerlijk op eigen anker!
De rest van de middag gingen we onderuit en lazen een boek/krant omdat we geen internet meer hadden.

07 november 2022
ENSENADA IN DE MARINA, BAJA CALIFORNIA NORTH (31 51.216 N 116 37.148 W)
Na een heerlijke douche ging ik om negen uur naar het kantoor van de marina om uit te klaren en de visvergunningen te printen. Hier bleek dat Paul ook mee moest naar de Capitania de Port. Even later reed iemand van de marina ons naar de Capitania de Port en deed voor ons het papier werk. Het was druk met andere zeilers (ook uit andere marina's) die in of uit klaarden zodat we, nadat we bij immigratie waren geweest werden terug gebracht en de man van de marina de rest van ons papier werk regelde.
Terug aan boord spraken we lange tijd met een andere zeiler en tijdens de lunch spraken we met mijn moeder. Na de lunch liep ik naar het haven kantoor om onze zarpa op te halen en bleek dat deze pas rond drie a vier uur klaar was. Daar waren we niet blij mee want morgen komt er een storm met harde zuiden wind en dan hadden we aan de andere kant van de baai willen liggen. Rond drie uur liep Paul nog een keer naar het kantoor en legde uit dat we weg wilden, het probleem lag bij de Capitania de Port. Dat was niet helemaal waar want ik was vrijdag ochtend al langs gegaan dat we maandag wilden uitklaren en op tijd weg wilden. Niemand had toen gezegd dat dit een dag ik beslag zou nemen terwijl dit wel bij hun bekent was. Als we dit hadden geweten hadden we vrijdag al uitgeklaard. Uiteindelijk kwam de zarpa rond half vijf en kregen we een dag gratis in de marina zodat we morgen voor twee uur de marina moeten verlaten. Al met al was er een dag voorbij met wachten op de zarpe.

06 november 2022
ENSENADA IN DE MARINA, BAJA CALIFORNIA NORTH (31 51.216 N 116 37.148 W)
Bij ons is de klok vannacht een uur terug gezet, wintertijd is ook hier ingegaan.
Na joggen en yoga dronken we samen thee/chocomel in de kuip en spraken onderwijl  met mijn moeder. Rond half elf gingen we naar Riveria waar we de kerkdienst bijwoonden. Terug aan boord zagen we Maria en Greg. Terwijl  Paul en Greg op zijn boot wat klusjes deden, gingen Maria en ik verse groenten en fruit kopen. Rond half twee gingen we met zijn vieren naar een vegetarisch restaurant waar we een late lunch aten. Onderwijl zaten we gezellig over van alles te praatten.
GEZELLIG LUNCHEN.
Rond vier uur gingen Greg en Maria naar huis en fietsen Paul en ik voor de laatste keer door Ensenada waar we brood in de Mayorista supermarkt kochten. Terug aan boord werden de fietsen aan boord gezet en ruimde ik alle groente en fruit op. Op internet kochten we voor Paul en mij een visvergunning. We hebben een hengel en vis spullen aan boord  en alleen daarom al hebben we elk een visvergunning nodig. In de avond spraken we met Elaine/Nigel en later met Janet.

05 november 2022
ENSENADA  IN DE MARINA, BAJA CALIFORNIA NORTH, (31 51.216 N 116 37.148 W)
Ook vandaag scheen de zon al toen ik jogde en yoga deed. Tijdens de thee/chocomelk spraken we met tante Jannie en mijn moeder. Vervolgens fietsen we door het centrum naar de fietsenmaker die alweer gesloten was. Terug aan boord was het lunch tijd en spoelde ik de was uit. Rond half drie fietsen we naar het stand waar Pablo golf surf les gaf. We zaten heerlijk op het zandstrand en keken naar naar de les en de andere mensen op het strand.
LEKKER OP HET STRAND
Rond zes uur waren we terug tijd voor het avond eten.

04 november 2022
ENSENADA  IN DE MARINA, BAJA CALIFORNIA NORTH, (31 51.216 N 116 37.148 W)
Vannacht was het ca. zeven graden.
Nadat ik met Rineke had gesproken was de zon al op en ging ik joggen. Vervolgens dronken we samen thee/chocomelk en maakten we de spullen klaar voor Paul die later in de ochtend te water ging. Terwijl Paul met Greg zat te praatten deed ik joga op de steiger. Rond half twaalf ging Paul in zijn zomer duikpak te water (water is ca twintig graden) om de anodes te vervangen en de bodem schoon te maken maar veel aangroeit was er niet. Na de lunch en met mijn moeder te hebben gesproken spoelde ik de was uit en gingen we beide onderuit met internet.

03 november 2022
ENSENADA  IN DE MARINA, BAJA CALIFORNIA NORTH, (31 51.216 N 116 37.148 W)
In de ochtend maakte ik groene en rode salsa saus.
Groene salsa saus:
Als eerst kookte ik heel kort de groene tomaten, sneed de celantro, uien (beetje rode en beetje witte ui) en de chipolatles waar ik de zaadjes uit haalde (niet zo hete peper) en deed dit met een beetje water door de blender.
Rode salsa saus:
Ik kookte de rode tomaten heel even en haalde de vel eraf. Sneed de cilantro, beetje rode/witte ui, knoflook en een chipolatles (zonder zaadjes) en deed alles door de blender.
Daarna schilde ik de cactus vrucht en probeerde deze. Er zitten veel pitten in die je uit moet spugen. Later deed ik de geschilde vrucht met wat water door de blender en zeefde daarna de pitjes eruit. Het smaakt een beetje als watermeloen.

CACTUS VRUCHTVervolgens sneed ik een paar cactus bladen in reepjes en kookte dit met een paar laurier blaadjes. Tijdens het koken kwam er slijm vrij. Vervolgens spoelde ik het af en liet het afkoelen. Later liet ik de gesneden cactus voor zeven minuten in koud water staan, spoelde het nog een keer af en liet het vervolgens door de zeef uitlekken waardoor ik het slijm ook verwijderde.
CACTUS BLADEN
Terwijl ik hiermee bezig was zat Paul in de kuip met Greg te praatten. Rond half elf liepen we naar Randy om afscheid van hem te nemen, hij gaat morgen naar Amerika.
Terug aan boord was het lunch tijd en bakte ik chorizo worstjes met een groente mix van broccoli, wortel, ui, knoflook, cactus in soja saus met sourcreme. De cactus heeft een lichte zure smaak. Onderwijl spraken we met mijn moeder.
Na de lunch fietsen we door de stad naar de fietsenmaker maar die was gesloten vervolgens naar Mayorista om brood te kopen en als laatst naar het toeristenbureau voor een visvergunning aangezien Paul op internet had gelezen dat zij deze nog wel verkochten. Maar ook bij het toeristenbureau verkopen ze al jaren geen visvergunningen meer, alleen op internet.
Terug aan boord deed ik administratieve klusjes en ruimden we wat op. Rond half zes kwamen Andrea met haar ouders, Gil en Dave langs. Na een tijdje in de boot te hebben gesproken reden we met zijn allen naar een restaurant waar we ook Pablo en een vriend ontmoetten. Alles gaat hier zo gemoedelijk en iedereen is welkom. Zo zaten we met zijn allen gezellig te eten.
ETEN IN RESTAURANT.
Na het eten gingen de ouders van Andrea naar huis en gingen wij nog even naar een café wat drinken. Na een gezellige avond waren we rond elf uur thuis.

02 november 2022
DIA DE MUERTOS
Vandaag was ik de hele dag bezig met pickelen van groenten en het opbergen van al het eten, nieuwe voorraad voor de pacific. We hadden bij Walmarkt eindelijk volle melkpoeder gevonden voor onze kefir om goede yochurt te maken en verder had ik nog wat extra blik groentes en cornflakes gekocht.
Paul moest langer in bed blijven omdat er overal eten en spullen stonden en het buiten regende. Rond negen uur werd het droog en kon hij buiten zitten waar hij lange tijd met Greg(onze buurman) sprak en daarna onze lifelines over het dek spande.  Na de lunch kwam er plek vrij op de bank en kon hij binnen internetten terwijl ik verder ging met opruimen en ondertussen met mijn moeder sprak. Rond vier uur was ik klaar en nam ik een heerlijke warme douche. Half vijf werden we door Eric met zijn twee neefjes opgehaald. Samen reden we naar twee verschillende plaatsen waar ze altaren voor overledenen hadden gemaakt.
EERSTE ALTAREN
De tweede plaats was dichterbij de boullevard waar we ook Pablo ontmoetten. Hier hadden ze een competitie van altaren voor de Mexicaanse hond en bij een van de altaren was een levende Mexicaanse hond. Hij had alleen haar op zijn hoofd en verder was hij helemaal kaal. Een raar gevoel om over zijn huid te aaien.
MEXICAANSE HOND (VAN INTERNET)
ALTAREN
Ook was er een mode show waarvan de deelnemers hun gezichten als doodskoppen hadden gesmienkt.
 MODE SHOW
Rond acht uur waren we thuis.

01 november 2022
ENSENADA  IN DE MARINA, BAJA CALIFORNIA NORTH, (31 51.216 N 116 37.148 W)
Na Joggen en samen met Paul thee/chocomelk te hebben gedronken kwam rond tien uur Maria. Ze had de karren voor ons zeil bij zich. Yes, de tweede lading karrren (zes stuks) die UK sails via Greg zijn adres heeft gestuurd zijn aangekomen. De eerste lading met UPS zwerven nog steeds rond in Mexico en zijn nu ergens in het zuiden van Mexico.
KARREN
Samen met Maria deed ik grote boodschappen bij Walmarkt en daarna lunchten we samen. Tijdens de lunch vertelde ze hoe ik groene en rode Mexicaanse salsa kan maken. Gisteren had ik van Elizabeth gehoord hoe ik kon koken/bakken met cactus bladen. Ik had twee stukken cactus gekocht en dacht dat dit de bladen waren maar het waren de cactus vruchten die je moet schillen en dan als vrucht kan eten. Na de lunch gingen we naar een andere supermarkt waar ik de cactus bladen kocht. Ook kochten we groene tomaten, uien en chipolatles voor de groene salsa die ik later in de week ga maken.
Rond twee uur was ik terug aan boord en nam afscheid van Maria die terug naar huis moest. Paul had ondertussen de karren van de zeilen bekeken en dit zijn goede stevige karren die in de mast passen. Verder was hij naar Randy geweest om de navionics navigatie kaarten te vergelijken. Wij gebruiken altijd isailers en Garmin kaarten maar in Mexico misten we veel details zodat we ook de navionics kaarten hebben gedownload. Ook hier missen we details zodat Paul naar Randy ging om dit te vergelijken maar Randy heeft hetzelfde. Met de drie systemen (islailers, Garmin en Navionics ) hebben we nu wel een groter deel van het gebied goed gedetailleerd. Daarnaast hebben we de app “Ovital map” waarmee we de Google sataliet kaarten kunnen downloaden en off line bekijken.
We dronken samen een smoothy in de kuip en ik sprak nog even met mijn moeder. Verder gingen we onderuit met internet. In de avond deed ik mee aan de yoga klas van de marina.