CANADA EN AMERIKA AUGUSTUS 2021

DUBBELKLIK OP FOTO’S OM GROTER TE MAKEN

31 augustus 2021
(48 03.252 N 122 41.506 W)

Vanochtend belde Willi dat de bestelling rond het middaguur werd afgeleverd in Port Townsend zodat we afspraken dat hij ons rond half één kwam ophalen en dat we dan ook gelijk diesel gingen halen. Nu de jerrycans er toch uit moesten controleerde Paul ook gelijk de stuurkabel van het stuurwiel.
Na de lunch gingen we naar de kant waar Willi ons ophaalde en we naar Port Townsend reden om onze spullen op te halen en om diesel te tanken, één dollar de liter.
Rond drie uur waren we terug aan boord en was het pakjes tijd! Een nieuwe WC bril want de oude ziet er niet meer uit en de hengsels zijn aan het stuk gaan! Vervolgens de schoten van het voorzeil want ook die beginnen na meer dan twintig jaar slechter te worden. Als laatst de gas BBQ met een extra lange gasslang. Deze werd gelijk achter aan de zeereling opgehangen. We hebben ook veertig liter kerosine gekocht voor de kerosine kachel uit japan en de kerosine lampen die we laatst gekocht hebben. De inhoud van deze twee grote tanken heeft Paul over gegoten in onze jerrycans.

SCHOTEN, KEROSINE GAS BBQ.
Inmiddels was het alweer half zes en tijd voor het avond eten en het nieuws op de televisie.

30 augustus 2021
(48 03.252 N 122 41.506 W)
Het heeft vannacht even wat harder gewaaid maar we lagen goed achter ons aker. Vanochtend was het bewolkt en regende het zacht waardoor we binnen bleven.
Ik maakte deeg van de sourdome starter om morgen een brood te kunnen bakken. Verder zaten we binnen en ging ik verder met de studie Chinese medicijnen terwijl Paul op internet zat te snuffelen.
Willy belde dat hij onze gas BBQ, WC bril, Kerosine en schoten (lijnen voor het voorzeil)had besteld. Hij moest vanmiddag naar Port Townsend en we konden meerijden om geld te halen bij de bank. Zo reden we na de lunch met Janet en Willi naar port Townsend waar we zij verschillende dingen regelden en wij geld haalden. Rond drie uur waren we terug aan boord en om zes uur was het tijd voor het nieuws op de televisie en het avond eten. Hurricna Ida heeft Amerika bereikt!

29 augustus 2021
(48 03.252 N 122 41.506 W)
De zon scheen waardoor ik yoga in de kuip deed. Daarna maakten we de zonnen afdak vast aan de buiskap zodat we heerlijk buiten in de schaduw konden zitten. Onderwijl dronken we thee/chocomel, aten een lunch, lazen een boek, keken op internet en naar de bedrijvigheid om ons heen. Een heerlijke rustige zondag.

28 augustus 2021
MYSTERY BAY, MARROWSTONE EILAND,PUGET SOUND,STATE WASHINGTON
48 03.252 N 122 41.506 W)
Alweer een prachtige zonnige dag zodat ik buiten yoga deed en we daarna samen thee/chocomel dronken. Onze haren werden alweer lang zodat we elkaars haren knipten. Ik bakte een cake en maakte een taart voor later. Rond half één gingen we naar de kant en liepen naar Roger en Jo waar we ook Willy en Janet ontmoetten. Gezamenlijk aten we in de tuin een heerlijke lunch van allerlei heerlijke salades en als toetje cake en taart.

GEZELLIG LUNCH
Pas rond vijf uur eindigden we de lunch en gingen Willy en Janet naar huis. Wij bekeken de zeilboot die Roger zelf gebouwd heeft en hun motorboot waar ze zelf een dekhuis hebben opgebouwd. Wat een prachtig werk!
Rond zeven uur waren we terug aan boord en werd het alweer wat frisser.

27 augustus 2021
MISTERY BAY, MARROWSTONE EILAND,PUGET SOUND,STATE WASHINGTON
48 03.252 N 122 41.506 W)
De zon scheen volop toen ik rond half acht buiten keek en mijn yoga oefeningen deed. Vervolgens dronken we samen thee/chocomel in de kuip en genoten van het uitzicht op de Olympic peninsula, de groene kust met ver daarachter de hoge kale bergtoppen. Ik maakte de foto's voor de weblog klaar terwijl Paul buiten informatie op internet zocht. Na de lunch bracht Paul mij naar de kant en liep ik naar het huis van Jo en Roger. Met Jo reed ik mee naar port Townsend en onderwijl praatten we gezellig. Ook hun hebben we ca drie jaar geleden voor het laatst ontmoet. Terwijl zij bij de tandarts was deed ik boodschappen bij Safeway en haalde voornamelijk zware spullen. Rond drie uur waren we terug en ruimde ik de boodschappen op. Paul was ondertussen bezig geweest om het koelsysteem van de koelkast bij te vullen want deze lekt nog steeds. Rond zes uur keken we het nieuws op de televisie en aten ons avond eten.

26 augustus 2021
MYSTERY BAY, MARROWSTONE EILAND,PUGET SOUND,STATE WASHINGTON
48 03.252 N 122 41.506 W)
Het was bewolkt toen ik yoga in de kuip deed en we daarna samen thee/chocomel dronken. Terwijl ik verder las/leerde in Chinese medicijnen werkte Paul aan de aansluiting van de koelbox aan de accu's. De koelbox/vrieskist zat nog met tijdelijke klemmen vast maar dit is nu verwisseld met goede ogen aan de accu.
Tijdens de lunch spraken we met mijn moeder en in de middag gingen we naar de kant waar we Willy en Janet ontmoetten. Het is meer dan drie jaar geleden dat we hun voor het laatst gezien hebben. Wat vliegt de tijd voorbij!
We maakten een gezellige wandeling en onderwijl was er genoeg gespreksstof. Rond half zes waren we terug aan boord tijd voor het avond eten en het nieuws op de televisie.

25 augustus 2021
(48 03.252 N 122 41.506 W)
Het was nog een zonnige ochtend zodat ik eerst yoga in de kuip deed. Na de thee/chocomel roeide ik naar Tatjana en Thomas om wat pilots af te geven. Rond kwart voor elf gingen we naar de kant en liepen naar de tandarts waar Paul een afspraak had. Terug gingen we langs Thomas en Tatjana waar we nog wat zaten te praten. Rond half twee waren we terug aan boord waar we onze lunch aten en met mijn moeder spraken. Toen rond drie uur de stroom mee ging lopen haalden we ons anker op en zeilden alleen op voorzeil Port Townsend bay over naar Mystery bay bij Marrowstone eiland waar ons anker er rond half vijf en na zes mijl inging. Inmiddels was het bewolkt en fris geworden.

24 augustus 2021
(48 06.446 N 122 45.167 W)
Toen we vanochtend wakker werden zagen we verschillende berichten met felicitaties. Paul kreeg ontbijt op bed met als kado's een kerosine lamp en nederlandse drop. De brood machine bakte een cake terwijl ik buiten zat te genieten van de omgeving waar de zon op scheen.

OUDE DEEL PORT TOWNSEND VANAF DE GIEBATEAU
We dronken koffie/chocomel in de kuip en daarbij vers gebakken cake met slagroom. Daarna gingen we naar de kant en maakten een lange wandeling langs de baai en via het bos naar Goodwill (tweedehands zaak). Onderwijl werd Paul enkele malen gebeld om hem te feliciteren. Ja we hebben onbeperkt internet, bellen en ssm dus de telefoon/internet blijft de hele tijd aan (voor ons iets heel bijzonders).
Op de terugweg liepen we langs de Safeway waar ik wat kleine boodschappen deed en o.a moorkoppen kocht als lunch. Rond twee uur waren we terug aan boord en zaten we lekker in de kuip. Paul zocht wat informatie op internet en ik las in mijn boek.
Rond zes uur kwamen Thomas en Tatjana langs en hadden als kado chocomel voor Paul mee genomen. Zo zaten we gezellig in de kuip te praten, toch een beetje een feestje...

23 augustus 2021
(48 06.446 N 122 45.167 W)
Het was een prachtige zonnige dag zodat ik al vroeg in de kuip de zon achter de bergen omhoog zag komen.

ZON OPKOMST
Ik las verder in een boek en onderwijl bakte de brood machine een sourdome brood. We dronken samen een smoothy in de kuip en rond tien uur gingen we naar de kant.
Als eerst wandelden we de heuvel op naar de bibliotheek waar ik de foto's op de blogspot zette aangezien dat veel bites kost. Vervolgens wandelden verder door het oudere gedeelte met prachtige oude huizen.

OUD HUIS
Aangekomen bij de Safeway (supermarkt)haalde ik de folder en gingen we naar een Henery Hardware waar we twee grotere kerosine lampen voor de winter kochten. We wandelden terug langs de waterkant en door het echte oude deel van de stad.

OUD PAND
Terug aan boord aten we een late lunch en spraken met mijn moeder. Net na de lunch kwamen Thomas en Tatjana langs die hier ook voor anker liggen. Zij hadden met wat andere zeilers van het HAM (SSB) radio net (radio net van Alaska/Canada/west kust Amerika)afgesproken wat te gaan drinken en we waren ook uitgenodigd. Zo gingen we rond drie uur naar de marina waar we Thoman/Tatjana, Bob/Dina, Roger/Barbara ontmoetten. Het was een gezellige middag en rond zeven uur waren we terug aan boord.

22 augustus 2021
(48 06.446 N 122 45.167 W)
Het was bewolkt en ca twaalf graden toen we rond acht uur ons anker ophaalden en tegen de stroom in verder langs de kust oostwaarts zeilden. Met ca zes a acht knopen westen wind zeilden we vol tuig ruime wind verder. We belden verschillende nederlandse en amerikaanse vrienden en zagen onderweg weinig dieren leven behalve wat vogels. Aangekomen bij de entree van de Puget sound hadden we stroom mee en kruisten we het laatste stukje naar Port Townsend waar ons anker er rond twee uur tussen de andere ankerende boten inging.
Vanuit de kuip keken we naar de bedrijvigheid en lazen een boek. In de late namiddag kwam de zon door de bewolking heen en aten we ons eten in de kuip. Zes uur keken we het amerikaanse nieuws op de televisie en zagen we dat de Covid in dit gebied sterk toeneemt. Zeker de mensen die niet gevaccineerd zijn komen vaak in het ziekenhuis terecht. Mondkapjes zijn hier opnieuw verplicht.

21 augustus 2021
DUNGENESS, JUAN DE FUCA STRAIT, STATE WASHINGTON, AMERIKA
(48 10.223 N 123 07.282 W)
Het was bewolkt en mistig toen we rond half tien ons anker ophaalden en vol tuig ruime wind langs de kust oostwaarts naar Dungeness spit zeilden. Net na het hijsen hoorden we een raar kort "krak" geluid maar konden niet zien waar het vandaan kwam. Met een lichte bries en stroom mee zeilden we langzaam oostwaarts en onderwijl waren we bezig alle adres gegevens in de nieuwe telefoon te zetten en belden we wat familie en vrienden.
In de middag brak de zon door de bewolking heen en zag Paul ineens dat er een stukje naad boven in het zeil los was gekomen. De wind was inmiddels zo weinig geworden dat we alleen door de stroom werden meegenomen zodat we het grootzeil naar beneden haalden en de losse naad naaiden. Het zeil wordt wel erg oud maar de nieuwe ligt binnen al klaar!
Rond vier uur was het toch weer bewolkt geworden en ging na zestien mijl ons anker er bij Dungeness spit in.

VUURTOREN OP DUNGENESS SPIT
Paul had op de thermometer (naast de dieptemeter van de boot) gezien dat het water vijfentwintig graden was en ging met een zomer surfpak het water in om de onderkant van de boot schoon te maken. Bij Port Angeles hadden we heel veel kleine beestjes op de lijn van de dinghy en op de anker lijn gezien. Deze beestjes maken barnacles/zeepokken op de onderkant van de boot als ze daar te lang zitten. Nu ze er nog zo kort op zaten kon Paul deze er met een borstel nog makkelijk afhalen. Na drie kwartier kwam hij er rillend en trillend uit. Hij ging snel onder een lauwe/warme douche en een kreeg een kop hete soep. Nu keken we met een andere thermometer hoe warm het water werkelijk was en bleek het elf graden te zijn, BRRRR!

20 augustus 2021
PORT ANGELES, STATE WASHINGTON, AMERIKA(48 07.135 N 123 25.336 W)
Rick heeft een vriendin Katherine die vroeger veel gezeild heeft. Gisteren avond had hij haar over ons verteld en ze wilde ons graag ontmoetten. Vanochtend even voor negen uur gingen we naar de kant en ontmoetten we Rick en Katharine. Bij een restaurant dronken we koffie/chocomel en zaten ondertussen gezellig te praten over van alles en nog wat. Zij heeft een Catalina 38 gehad en heeft uitgebreid aan de westkust van Canada en Amerika gezeild.
Rond elf uur namen we afscheid en wandelden wij nog wat door het oude centrum van port Angeles met de verschillende oude huizen.

OUD HUIS PORT ANGELES
Met lunch tijd waren we terug aan boord waar we wat aten en de rest van de middag wat klusjes deden en internetten aangezien we onbeperkte data hebben.

19 augustus 2021
PORT ANGELES, STATE WASHINGTON, AMERIKA(48 07.135 N 123 25.336 W)
Vanochtend deed de koelkast het toch niet goed en was er gas uit het systeem gelopen waardoor Paul het moest bijvullen. Onderwijl was ik bezig een sourdome brood te maken en alles klaar te maken voor vertrek.
De zon scheen volop toen we even voor negen uur naar de kant gingen en waar we door Rick (gisteren gesproken)werden opgehaald. We reden over mooie toeristische weggetjes naar de Madison waterval waar we een korte wandeling naar de waterval maakten. Vervolgens reden we verder door het Olympic National forest naar het Crescent meer. Een prachtig groot glacier meer met aan de oever een oud theehuis waar Roosevelt enkele malen geweest is en dat nu als Lodge wordt gebruikt.

CRESCENT LODGE
Vanuit hier maakten we een mooie wandeling door het bos naar de Marymere waterval.

MARYMERE WATERVAL
Op de terugweg reden we een stukje langs het meer en verder naar een restaurant met een kleine kinderboerderij waar we een heerlijk ijsje aten en onderwijl naar de ezel, geiten, kippen, duiven en struisvogels keken. We reden verder over mooie rustige wegen naar Freshwater bay vanwaar we uitzicht hadden over de Juan de Fuca strait met de zuidkust van Vancouver eiland. Vervolgens reden we naar de Elwha rivier die uitkomt in de Freshwater bay. Hier tellen ze de zalmen die de rivier op zwemmen. Op dit moment waren er nog geen zalmen.

ELWHA RIVIER MET OLYMPIC PENINSULA ERACHTER
Terug bij Port Angeles reden we door naar de "Dollar Tree" in de hoop dat ze daar een hoes voor onze nieuwe telefoon hadden maar helaas geen hoes. Rick wist wel een andere zaak en reed naar het plaatsje Sequim maar ook bij deze winkel hadden ze geen hoes voor onze nieuwe telefoon. Het was inmiddels drie uur geworden zodat we bij de mexicaan wat aten. Na het eten reden we naar een oude spoorbrug waar ze vroeger de gekapte boomstammen overheen vervoerden. We liepen over de oude brug en verder door een mooi gras landschap.

OUDE SPOORBRUG
Tenslotte gingen we naar de Walmarkt waar we een hoes voor onze nieuwe telefoon kochten. Rick woont in Sequim en heeft een papegaai waar hij uitgebreid over had verteld en ons erg nieuwsgierig had gemaakt zodat we even bij zijn huis stopten om de papegaai te bekijken. Rond zes uur waren we terug aan boord en hadden een prachtige dag gehad.
RICK THANK YOU VERY MUCH FOR THE NICE DAY.

18 augustus 2021
PORT ANGELES, STATE WASHINGTON, AMERIKA(48 07.135 N 123 25.336 W)
Toen ik rond zes uur buiten keek was het mistig en hoorden we de misthoorn. Rond half acht uur brandde de zon door de mist heen en deed ik in de kuip mijn yoga.
Paul had gisteren de koelkast iets lager gezet omdat deze wel erg koud was. Vanochtend was het vriesvak van buiten ontdooid en bleef de compressor lang aanslaan. De druk van het gas was minder geworden zodat Paul het systeem bijvulde met R134A gas.
Vervolgens zette hij de koelkast toch iets hoger, nu maar afwachten of het goed blijft gaan.
We namen de fietsen mee naar de kant en toen we de fietsen daar in elkaar zetten bleek een moer van mijn fiets lam te zijn zodat Paul terug naar de boot moest om een andere moer te halen. Uiteindelijk werkte alles goed en fietsen we ca. zes kilometer langs de waterkant en een heuvel op naar de Walmarkt. Hier kochten we twee nieuwe R134A gas busjes die hier maar vijf dollar kosten. Wat een verschil met Canada waar ze niet verkocht mogen worden en we deze dus via amazone duur hebben moeten kopen. Verder informeerden we naar een pre paid telefoon kaart maar die waren allemaal uitverkocht.
We fietsen terug richting het oude centrum en gingen naar T mobile om een nieuwe pre paid sim kaart te kopen. Ze hadden een mooie deal voor vijftig dollar per maand onbeperkt bellen, SMS en internet voor Amerika, Canada en Mexico. Toen we vroegen of we voor deze vijftig dollar dit ook als hotspot konden gebruiken bleek dit niet te gaan, geen hotspot connectie. Voor tien dollar meer hadden we wel hotspot en kregen we tien GB voor op onze ipads.
Toen we gebruik wilden maken van deze deal bleek dat T mobile (hier in state Washinton) binnenkort naar een snellere internet gaat en dat onze iphone 5 daar niet op werkt (te oud). Ze vroegen hoe lang we in Amerika wilden blijven zodat we vertelden dat dit minimaal drie maanden is. Als we drie maanden in één keer betaalden kregen we een gratis Calaxy A12, DEAL! Hij installeerde de nieuwe Galaxy A12 telefoon zodat deze werkte en ook de Iphone en de ipad werden via de hotspot geactiveerd.

OUDE IPHONE EN NIEUW GALAXY A12, WE ZIJN IN DE LUCHT.
We aten een hamburger bij Wendies en belden ondertussen mijn moeder. Vervolgens fietsen we naar het CBP kantoor want we hadden gisteren geen stempels in onze paspoorten gekregen. Het was dezelfde ambtenaar als gisteren en aangezien het erg rustig was zaten we een tijd gezellig te praten. Rond vijf uur waren we terug aan boord en deed de koelkast het gelukkig goed!
Tijd voor het avond eten en het nieuws op de televisie.

17 augustus 2021
AMERIKA STATE WASHINGTON
PORT ANGELES, STATE WASHINGTON, AMERIKA(48 07.135 N 123 25.336 W)
Rond zes uur haalden we in de regen ons anker op en zeilden met ca zes knopen wind, aan de wind de strait of Juan de Fuca over. Onderweg hadden we nog steeds telefoon ontvangst zodat we bijna onze laatste internet opmaakten door tante jannie en mijn moeder te bellen en verder keek Paul Youtube films. Toen we bijna bij de grens waren activeerden we de CBP app waardoor we een custom ambtenaar aan de telefoon kregen. We bleken de app niet te kunnen gebruiken aangezien we geen i94 nummer hadden. We moesten ons melden aan de custom dock bij Port Angeles.
Rond twaalf uur zeilden we door de pier van Port Angeles en belden we de CBP officer die naar de marina kwam. Inmiddels was het opgehouden met regenen en kwam de zon tevoorschijn. Het inklaren was zo gebeurd aangezien hij onze gegeven al had gekregen via de CBP app. We kregen de i94 papieren voor in onze paspoorten en wijzelf kregen een half jaar in Amerika. Daarnaast kregen we een cruising permit voor een jaar zodat de Giebateau een jaar in Amerika mag blijven. Op de cruising permit stonden ook de de havens waar we ons moeten melden als we toch naar Mexico mochten gaan. In de Puget sound zelf hoeven we ons nergens te melden. Toen alles klaar was ankerden we de baai in dichterbij het centrum van Port Angeles naast Breakpoint met Tatjana en Thomas.
We hebben het nieuwe voorzeil en grootzeil bij ons en moesten hier een betere plek voor vinden zodat ik ook weer op de bank kan liggen. Het grootzeil ging onder de tafel en de lege jerrycans die daar stonden werden achterin de hut geplaatst. In de middag kwam Tatjana even langs en zaten we gezellig te praten. Hoe opgelucht we waren dat we nu in Amerika zijn en we geen problemen hebben met nog een extra verlening voor Canada. Hun derde verlening was afgewezen en wij moesten het eind augustus weer aanvragen met de grote kans ook afgewezen te worden. Gelukkig hadden we gehoord van de optie om via Port Angeles Amerika binnen te komen.

16 augustus 2021
OAK BAY/SIDNEY, VANCOUVER EILAND(48 25.567 N 123 18.019 W)
Toen ik vanochtend een cake in de brood machine wilde maken bleek het draai mechanisme het niet deed. Toen Paul er snel naar keek constateerde hij dat de V snaar stuk was. Ik had de cake mix al klaar zodat ik eerst een cake bakte zonder het draai mechanisme te gebruiken. Nadat de cake klaar was maakten we samen de brood machine open. We dachten dat als we de onderkant los schroefden we bij de V  snaar konden komen. Toen dit niet het geval was keken we op internet wat we allemaal los moesten schroeven alvorens bij de V snaar te kunnen komen, dat zijn heel wat schroefjes!

BROOD MACHINE VAN BINNEN.
De V snaar was inderdaad doormidden en op verschillende plekken aardig vergaan zodat we een nieuwe V snaar moeten bestellen. In Nederland is dat geen probleem en vonden we de goede V snaar snel maar om de goede V snaar hier in Canada/Amerika te vinden is iets lastiger. We besloten voor nu de brood machine zonder draai mechanisme te gebruiken en alleen als bak machine te gebruiken. Ik moet nu zelf eerst het brood deeg maken zodat ik gelijk Sourdome brood kan uitproberen!
Het was bewolkt toen we rond half elf ons anker ophaalden en met een beginnende stroom mee aan de wind zuidwaarts zeilden. Eerst door Sidney channel tussen Vancouver eiland en Sidney eiland en daarna door de Haro strait tussen Vancouver eiland en Amerikaanse eilanden. Onderweg belden we mijn moeder en maakten de CBP app van Amerika gereed. Hiervoor moesten we alle gegevens invullen waaronder de plaats/haven waar we Amerika binnen willen komen. Omdat we waarschijnlijk tijdens de oversteek geen telefoon verbinding meer zullen hebben ging ik zover dat ik een ambtenaar aan de lijn kreeg. Hij vroeg naar de reden waarom we Amerika in wilden komen maar kon nu geen goedkeuring geven aangezien we nog te ver weg waren. Pas als we bij de grens zijn kunnen we de entree app activeren. Ik vertelde dat we waarschijnlijk halverwege de Juan de Fuca strait geen telefoon ontvangt meer zouden hebben maar volgens hem was dat geen probleem.
Inmiddels was de wind toegenomen tot ca. twintig knopen wind en haalden we het grootzeil weg zodat we het laatste stukje alleen op voorzeil door Baynes channel tussen Vancouver en Chatham eilanden naar Oak bay zeilden. Hier ging ons anker er rond vier uur en na zeventien mijl in.

15 augustus 2021
SIDNEY SPIT, SINDY EILAND,GULF ISLANDS(48 38.108 N 123 20.313 W)
Na de yoga in de kuip kwam Simon bij ons koffie drinken. Vervolgens namen we afscheid en haalden we rond tien uur ons anker op. Met de laatste stroom tegen kruisten we door Captain passage tussen Prevost- en Saltspring eiland. Aangekomen in Swanson channel kregen we stroom mee en zeilden we verder tussen de zuidelijke golf eilanden naar Sidney spit bij Sidney eiland. We begonnen met ca. tien knopen zuiden wind en deze trok aan tot ca. twintig knopen zodat we het grootzeil weghaalden en rustig alleen op voorzeil het laatste stuk aflegden. Onderweg belden we mijn moeder en werd het steeds drukker met plezier jachten. Rond half twee en na achttien mijl kwamen we aan bij de spit waar het enorm druk was het plezier jachten.
We vonden een plekje maar even later bleek dat de zeilboot naast ons een enorme lange lijn uit had en dat deze door de stroming erg dichtbij kwam zodat we ons anker moesten ophalen. Toen we dachten dat we voor de tweede keer goed lagen bleek ook een andere motorboot veel ankerketting met lijn uit te hebben en kwam deze te dichtbij zodat we voor de tweede keer ons anker moesten ophalen. Het zou verboden moeten zijn zoveel lijn en ketting uit te hebben in deze drukte!
Drie maal is scheepsrecht en uiteindelijk lagen we goed, vergenoeg bij alle andere boten vandaan. De rest van de middag zaten we lekker in de kuip naar de radio te luisteren, een boek te lezen en naar de bedrijvigheid om ons heen te kijken.

14 augustus 2021
JAMES BAY, PREVOST EILAND,GULF ISLANDS(48 50.307 N 123 23.542 W)
Rond zes uur zagen we een knal rode zon opkomst, de rook wordt erger!
Na de yoga en smoothy in de kuip haalden we rond kwart over acht ons anker op en motorden naar en met doodtij door de Dodd narrows. Dit keer voeren we bijna in colonne zo druk was het. Na de Dodd narrows tussen Vancouver- en Gabriola eiland kregen we zuidelijke wind en hesen de zeilen. Net als een aantal dagen geleden waren de rest van de boten snel uit het zicht verdwenen. Met ca. zes a zeven knopen zuiden wind kruisten we rustig door Tricomali channel en passeerden we verschillende noordelijke Gulf eilanden. We belden mijn moeder en wat Canadese vrienden en zo hoorden we dat Simon met zijn boot bij Prevost eiland lag. We spraken af daar heen te zeilen. Gelukkig nam rond drie uur de wind toe tot ca. vijftien knopen zodat we lekker opschoten. Het is hoog zomer en weekend zodat het extra druk met boten was. Op een gegeven moment zag Paul een veertig voet X yacht voor ons kruizen en was er natuurlijk geen ontkomen aan dat Paul ertegen wilde sparren en moest er goed getrimd worden en aan de hoge kant gezeten worden. Helaas stopte het X jacht eerder en ging een baai in nog voordat we dichterbij hadden kunnen komen.
Rond zeven uur en na vierenveertig mijl ging ons anker er in James bay bij Prevost eiland in en kwam Simon bij ons aan boord en zaten we de rest van de avond gezellig te praten.

13 augustus 2021
NANAIMO, VANCOUVER EILAND,(49 10.376 N 123 55.580 W)
Rond zes uur zaten Paul en ik buiten in de kuip en zagen we een rode zon achter de bergen opkomen. De rook van de bosbranden komt onze kant op!
Na de smoothy gingen we naar de kant en liepen naar het huis van Nigel en Elaine waar we hun auto mochten gebruiken om boodschappen te doen. Terwijl Paul in de auto internette kocht ik groente,fruit,vlees en vis deels om nu te eten en deels om de vriezer mee te vullen.
Terug in het huis van Nigel en Elaine maakte ik kleine zakjes voor in de diepvries en legde ze zolang in hun vriezer. Onderwijl zat Paul te internette en toen ik klaar was deed ik dat ook. Buiten is het ca. dertig graden en in huis was het lekker koel zodat we pas rond zes uur terug naar de boot gingen waar ik de boodschappen opruimde en de koel/vries kist nu geheel vrieskist werd. Toen alles klaar was aten we een ijsje in de kuip en keken onderwijl naar de vele boten die hier in de baai voor anker lagen. Wat een luxe z'n diepvries.

12 augustus 2021
NANAIMO, VANCOUVER EILAND,(49 10.376 N 123 55.580 W)
Rond kwart over zes haalden we ons anker op en hesen de zeilen terwijl de zon langzaam achter de bergen tevoorschijn kwam.

ZONSOPKOMST
Met ca. zes a tien knopen noorden wind zeilden we verder door Malaspina strait zuidwaarts. Ondertussen was Paul bezig het gas in ons koelkast systeem bij te vullen. Toen deze goed op druk was zocht hij met sop de lekkage die hij bij een aansluiting vond. Hij deed wat Teflon tape over het schroefdraad en nu werk de koelkast weer goed, geen lekkage!

KOELKAST GAS OP DRUK BRENGEN.
De rest van de ochtend keek Paul af en toe of de koelkast nog steeds goed werkte en toen hij er zeker van was kon ik de koelkast weer inruimen. Nu besloot ik om van het gehakt dat ik gekocht had gehaktballen te bakken en in te vriezen. Ook de rest van de blauwe bessen werden ingevroren zodat de vrieskist half vries half koelkast werd.
De wind nam af zodat we ca. drie uur moesten motoren maar toen we bij de zuidpunt van Texada eiland kwamen en de Strait of Georgia overstaken kregen we ca zes knopen noorden wind en konden we de ruime tot halve wind oversteken naar Nanaimo bij Vancouver eiland. Onderweg zagen we veel plezier vaartuigen maar nu meer boten uit Amerika want sinds enkele dagen is de grens van Canada na ca. anderhalf jaar voor de Amerikanen opengegaan. De amerikanen moeten wel tegen Covid gevaccineerd zijn en een Covid test gedaan hebben.
Rond zes uur en na achten veertig mijl meerde we af aan de steiger van New castle marina. We liepen naar het huis van Nigel en Elaine en haalden met hun auto ons nieuwe grootzeil, voorzeil en Mantus anker op. Terug aan boord werd het anker onder de vlonders gelegd en de zeilen om één van de banken. Vervolgens motorden we naar Nanaimo harbor bij New castle eiland en ankerden we tussen de vele andere boten in. Wauw het is echt hoog zomer en enorm druk!

11 augustus 2021
STUART BAY, TEXADA EILAND,(49 45.418 N 124 34.022 W)
Voordat we vertrokken deed ik Yoga op de steiger en zat met mijn voeten in het zeewater. Onderwijl haalde Paul de huik van het grootzeil en bekeek het anker nog een keer. Even voor acht uur namen we afscheid van Montserrat en Jose. Zij blijven hier nog wat rond zeilen terwijl wij zuidwaarts gaan.
De zon scheen alweer volop en met ca. tien knopen noorden wind zeilden we ruime wind Desolation sound uit richting Strait of Georgia. Vervolgens zeilden we langs het vaste land, langs de Copeland eilanden en tussen het vaste land en Savary- en Harwood eiland door zuidwaarts naar Texada eiland. Het was druk met andere motorboten en zeilboten zodat Paul heerlijk kon race tegen andere zeilboten. De wind trok aan tot ca. twintig a vijfentwintig knopen zodat we lekker opschoten. Aangekomen bij Malaspina strait tussen het vaste land en Texada eiland zeilden we naar Stuart bay waar ons anker er rond half één en na zesentwintig mijl inging.
Hier lagen ook Nigel en Elaine en toen we ze belden waren ze net weg voor een lunch. We mochten onze koel/vrieskist en het gas voor de koelkast uit hun boot halen. De koel/vries kist die we gekocht hebben heeft een tussen plaat erin zodat we hem geheel als koelkast kunnen gebruiken, wat we nu ook gelijk deden. Maar hij kan ook als half koelkast half diepvries of helemaal als diepvries gebruikt worden.

WAT EEN MOOIE KOEL/VRIES KIST.
Het was ca. dertig graden zodat we buiten onder ons zonnen afdak siesta hielden en keken hoe andere boten in de baai voor anker gingen. Rond half vier kwamen Nigel en Elaine langs en zaten we gezellig in de kuip bij te praten. Ik had het avond eten al voorbereid zodat ik niet veel werk meer had. Het was een gezellig weerzien en ook van hun namen we afscheid. Ook zij blijven hier wat rond zeilen.

10 augustus 2021
REFUGE COVE, WEST REDONDA EILAND,(50 07.511 N 124 50.704 W)
Alweer een prachtige zonnige dag zodat ik yoga op de steiger deed en Paul ondertussen bezig was met ons anker. Het gat waar de schakel van de ketting doorheen zit is na tien jaar aardig uit gereuteld aan de onderkant dat steeds over de grond schraapt. Paul Boorde een extra gat in het anker en deed daar twee danema lijnen doorheen met een grote metalen ring die aansluiting heeft op de anker ketting.

PAUL BOORD GAT IN ANKER
Toen de winkel in Refuge cove open ging kochten we twee zakken ijs om de koelkast koeler te krijgen.
Terug aan boord zaten we met zijn vieren op de steiger te kijken naar de drukte bij de marina, het is een komen en gaan van boten, heerlijk om dit op afstand van ons prive dock te bekijken. We moesten nog wat dingen regelen zodat we daar mee bezig gingen. Na de lunch gingen we naar de kant en maakten een mooie wandeling door het bos waar we rijpe Salal bessen plukten en opaten. We kwamen langs het huis van Cherry zodat Paul even gedag ging zeggen en we haar later aan Jose en Montserrat voorstelden. We liepen verder naar het meer en passeerde een beekje waar bekers hingen en waar we water uit de beek dronken. Bij het meer aangekomen gingen we heerlijk te water en zwommen wat rond.

HEERLIJK ZWEMMEN
Rond vier uur waren we terug aan boord en omdat het zo warm was hielden we een kleine siesta.
Montserrat en Jose hadden ons uitgenodigd voor het avond eten zodat ik in de ochtend al een kruidkoek had gebakken die ik nu meenam. We aten een heerlijke grote steak van de barbeque en ondertussen lachten we veel.

HEERLIJKE GROTE STEAK
Toen we aan het nagerecht begonnen kwam Cherry met de kano langs zodat die er gezellig bij kwam. Het was alweer een gezellige avond met een prachtige zonsondergang.

09 augustus 2021
REFUGE COVE, WEST REDONDA EILAND,(50 07.511 N 124 50.704 W)
De zon scheen al volop toen ik rond half acht yoga in de kuip deed en we daarna samen smoothy dronken. Onderwijl had Paul de drone laten vliegen en zagen we wel tien boten voor anker bij Octopussy eiland (een anker plek net naast ons)en ook hoe hard het water door de Hole in the wall stroomde met de bijbehorende draaikolken.
Rond elf uur zagen we een heleboel van deze boten de baai uit komen varen en voor de ingang Hole in de Wall (doorgang tussen Maurelle en Sorona eiland)bleven. Wij hesen ondertussen de zeilen en zeilden langzaam ook die kant op zodat we vlak voor dood tij en de laatste stroom tegen erdoorheen wilden. Helaas was er te weinig wind zodat we omdraaiden en met de stroom mee er weer uit zeilden. Het werd drukker en drukker met boten en toen het dood tij was zeilden wij er rustig doorheen en waren de andere boten binnen tien minuten uit ons zicht verdwenen.
Aangekomen aan de andere kant van Hole in de Wall was de wind zover afgenomen dat wij ook moesten motoren aangezien de koelkast het niet deed en het ijs dat we gekocht hadden al gesmolten was.
Zo motorden we verder eerst door Clam channel tussen Maurell- en Read eiland en daarna door Lewis channel tussen Cortes- en Redonda eiland. Voor het eerst dit jaar hadden we korte broeken aan en moesten we ons insmeren om niet te verbranden. Onderweg belden we mijn moeder en verschillende canadese vrienden. Rond half zes waren we bij de ingang van Refuge cove en kwamen ook Jose en Montserrat met hun zeilboot Classiopeia aanvaren. We meerden ieder aan een kant van het drijvende huisje van Tim en Sarah af. Classiopeia aan de ene kant en de Giebateau aan de andere kant.

CLASSIOPEIA EN GIEBATEAU AAN DE FLOAT HOUSE VAN TIM EN SARAH
Wij mochten ons vlees bij hun in de koelkast doen zodat dat in ieder geval weer goed koel werd. De rest van de avond zaten we heerlijk op de stoelen buiten te genieten van het uitzicht en de zon die langzaam achter de heuvels verdween. Het was een gezellig weerzien.

08 augustus 2021
BODEGA ANCHORAGE, QUADRA EILAND,(50 17.088 N 125 13.291 W)
Het was bewolkt toen we rond zeven uur ons anker ophaalden en met ca. tien knopen noorden wind, ruime wind tegen de stroom in verder zuid oostwaarts door de Johnstone strait zeilden. Op een gegeven moment zag Paul op tegen koers een walvis onze kant op zwemmen. Hij had ons kennelijk opgemerkt want verlegde zijn koers iets en kwam even verderop boven.
De wind nam toe tot. ca twintig a vijfentwintig knopen zodat we lekker door zeilden en we zelfs even dolfijnen bij de boeg hadden. Rond het middag uur waren we bij de Race passage en kregen we stroom mee zodat we zelfs een tijdje twaalf knopen gingen. Toen ik met mijn moeder telefoneerde moesten we een storm rondje maken om het grootzeil naar de andere kant te krijgen. Ik lette even niet goed op en toen kwam de bakstag tussen de windmolen. Gelukkig stond deze uit maar de bakstag ging er niet makkelijk tussenuit. Na  veel geschud ging de lijn er uiteindelijk tussenuit en deed de windmolen het gelukkig nog.
De zon kwam door de bewolking heen en het werd een mooie zonnige middag. Rond drie uur verlieten we de Johnston strait en zeilden ruime wind door Okisollo channel met de Seymour narrows. Hier kwamen we in de bewoonde wereld met vele grote huizen en boten aan de kant. Het was bijna hoog water doodtij zodat we in één keer erdoorheen konden en we rond zes uur en na achtenvijftig mijl ons anker er in Bodega anchorage bij Quadra eiland in gooiden.

07 augustus 2021
BOAT BAY, WEST CRACROFT EILAND,(50 31.244 N 126 33.454 W)
Het was bewolkt en het regende iets toen ik opstond en yoga deed. Rond tien uur kregen we stroom mee maar was er nog steeds geen wind zodat we verder zuidwaarts door de Johnstone strait motorden. Op een gegeven moment kregen we een licht zuiden wind en kruisten we even verder maar al snel was er te weinig wind zodat de motor weer werd gestart. De zon probeerde door de bewolking heen te komen maar dat wilde niet echt lukken. We belden mijn moeder en spraken met Jose en Montserrat. Onderweg zagen we een dolfijntje en springende zalmen. Over de marifoon hoorden we dat er onweer onze kant op kwam en achter ons zagen we de donkere lucht langzaam onze kant op komen. We besloten eerder te stoppen zodat we rond drie uur en na vijftien mijl ons anker er in Boat bay bij West Cracroft eiland ingooiden.

06 augustus 2021
ALERT BAY, CORMORANT EILAND,(50 35.254 N 126 56.087 W)
De koelkast heeft het geheel begeven zodat we eerder dan verwacht ons anker ophaalden.
Rond acht uur haalden we in de regen ons anker op en motorden Hardy bay uit en verder zuidwaarts door de Queen Charlotte strait tussen Vancouver eiland en het vaste land. Ondertussen belden we enkele winkels in Port McNeil in de hoop dat iemand het gas R134A verkocht maar niemand had het. Rond elf uur kwam er iets wind en konden we aan de wind verder naar Alert bay zeilen. Onderweg zagen we enkele zeeotters, belden met mijn moeder en enkele Canadese vrienden waaronder Nigel en Elaine om te vragen of ze ook onze koel/vriesbox op twaalf volt wilden meenemen nu onze koelkast het begeven heeft. Dat wilden ze wel.
Rond drie uur en na zeventien mijl ging ons anker er in Alert bay in. We gingen naar de kant en liepen door de regen naar de supermarkt om een zak ijsblokjes te kopen voor in de koelkast zodat deze koud blijft. Daarna liepen we naar Ziggy en zijn vriendin waar we gezellig wat zaten te praten. Rond zes uur waren we terug aan boord tijd voor het avond eten.

05 augustus 2021
PORT HARDY, VANCOUVER EILAND,(50 43.444 N 127 29.241 W)
Vannacht en vanochtend vroeg regende het maar rond half tien werd het droog maar bleef het bewolkt. We gingen naar de kant om bij de "Home Building" winkel isolatie tape voor de koelkast te kopen. Het rubber dat de koelkast luchtdicht moet houden was te dun geworden waardoor we erg veel ijs rond ons vries vakje kregen en de compressor heel lang bleef draaien.
Terug aan boord haalde Paul de oude rubber strip van de deksel af en plakte de nieuwe erop. Ondertussen ontdooide het vriesvak en heb ik later de koelkast schoon gemaakt.
We aten een lunch in de kuip, spraken met mijn moeder en in de middag kwamen Thomas en Tatjana langs om afscheid te nemen. Zij gaan morgen richting de westkust van Vancouver eiland. Toen Paul de koelkast controleerde bleek deze niet goed koud meer te worden en bleef de compressor van de koelkast de hele tijd draaien. We belden Nigel en Elaine waar een nieuwe R134 gasfles voor de koelkast naar toe is gestuurd. Zij zeilen volgende week naar Refuge cove (onderdeel van de Discovery eilanden) en willen het gasflesje wel meenemen. Op naar refuge cove!

04 augustus 2021
PORT HARDY, VANCOUVER EILAND,(50 43.444 N 127 29.241 W)
Het was een prachtige zonnige dag zodat ik eerst yoga in de kuip deed om daarna samen met Paul smoothy te drinken. Rond negen uur werden we door Tatjana opgehaald. Paul ging naar de bibliotheek om te internetten en ik liep met Tatjana mee naar de wasserette waar zij haar kleren waste en wij ondertussen buiten in de zon gezellig zaten te praten. Rond twaalf uur waren we terug aan boord waar we de lunch in de kuip aten. Na de lunch ging Thomas naar de kant en kwam Tatjana bij ons waar ze informatie kreeg over mooie anker plekken aan de westkust van Vancouver eiland. Als dank voor gisteren kregen we twee dozen blauwe bessen. Die wilden we niet aannemen maar er was geen ontkomen aan, heerlijk voor in de smoothy!
De rest van de middag zaten we lekker buiten en lazen een boek.

03 augustus 2021
PORT HARDY, VANCOUVER EILAND,(50 43.444 N 127 29.241 W)
De zon kwam al vroeg op zodat ik buiten in de kuip Yoga oefeningen deed en wat mediteerde. Na de thee/chocomel gingen we naar de kant en liepen naar de watersport zaak waar we wat rondkeken. Op de terugweg stopten we even bij de bibliotheek waar ik met mijn moeder sprak en we nog wat internetten. Tijdens de lunch waren we terug aan boord en aten we in de kuip onder ons zonnen afdak de lunch.
Rond kwart voor twee waren we bij de tandarts en toen Paul naar buien liep keek hij nog even of Giebeltje II goed lag. Hij zag op verre afstand dat Tatjana en Thomas in hun dinghy stapten. Toen we de hoek om kwamen zagen we Tatjana en Thomas onze kant op lopen. Wie was dat dan in hun dinghy??
De mannen renden naar de steiger en zagen de dinghy van Thomas en Tatjana al een stuk verderop varen. Zij sprongen in onze dinghy waar Paul Thomas op zijn boot afzette en er zelf achteraan ging. Er lag een Fishery patrol boot aan de steiger zodat ik daar naar toe holde om te vragen of zij ons konden helpen aangezien wij maar een vier PK motor hebben. Eigenlijk is dat niet hun werk en mogen ze niet helpen maar toch hielpen ze ons. Even later zaten er twee mannen in hun grote/snelle rubberboot en waren ze in mum van tijd bij de dinghy van Tatjana en Thomas. Een andere man van Fishery stond bij ons op de steiger en had marifoon contact met ze. Inmiddels had Thomas het anker opgehaald en ging er met de zeilboot achteraan. De mannen van Fishery spraken met de twee mannen in de dinghy die nu al bijna aan de overkant waren. Die hadden een verhaal dat ze een kind moesten redden. De mannen van Fishery bleven in de buurt van de dinghy en dirigeerde Paul op afstand te blijven. Even later zetten de twee mannen de dingy op de rotsen en liepen hard weg. De Fishery mannen haalden de dinghy van de rotsen en gaven deze aan Thomas. Paul stapte bij Thomas aan boord en zo motorden Paul en Thomas samen terug naar de anker plek. Inmiddels was de politie op de steiger gekomen en vertelden wij ons verhaal. Als we een aanklacht wilden indienen moesten we rekenen op zes tot twaalf maanden voor het voor de rechter kwam. Geen aanklacht dus!
De twee mannen van Fishery vertelden ook hun verhaal aan de politie. Ze beschreven de twee personen en vertelden dat er aan de overkant in de bossen een soort homeless kamp van tenten was. Geen idee of er nog actie ondernomen gaat worden.
Terug op de steiger kwam er een familie naar ons toe die vertelde dat de twee mannen aan de mensen op de steiger hadden gevraagd of er een James was en of de dinghy van hun was. Toen ze zeker wisten dat de eigenaar niet op de steiger was zijn ze er met de dinghy van Thomas en Tatjana (die niet op slot was) vandoor gegaan. Onze dinghy was gelukkig op slot!
Gelukkig waren de omstandigheden goed en hebben ze hun dinghy terug, eind goed al goed!

02 augustus 2021
BRITISCH COMOLBIA DAY
PORT HARDY, VANCOUVER EILAND,(50 43.444 N 127 29.241 W)
Het was bewolkt toen we rond zeven uur ons anker ophaalden en we Clam cove uit uit motorden en onderwijl de zeilen hesen. Met ca acht knopen noorden wind zeilden we ruime wind en met de stroom mee verder door de Queen Charlotte strait langs verschillende eilanden zuidwaarts naar Port Hardy. Onderweg zagen we een paar walvissen, zeeotters, dolfijntjes en springende zalmen. We kregen ook telefoon ontvangst zodat we mijn moeder belden en een vroege lunch aten. Rond kwart voor twaalf en na vijftien mijl ging ons anker er bij Port Hardy in. Hier lagen ook Tatjana en Thomas met hun boot.
De zon kwam door de bewolking heen en het werd een mooie zonnige middag zodat we naar de kant gingen en naar de bibliotheek liepen. Deze bleek gesloten te zijn en hoorden we dat het een vrije dag was, BC day. Na buiten te hebben geinternet ging ik naar de supermarkt om boodschappen te doen en kwam Paul mij later ophalen. Drie uur waren we terug aan boord en ruimde ik de boodschappen op. Vervolgens roeide ik naar Thomas en Tatjana en zaten Tatjana en ik buiten in de kuip te praten. Even voor etenstijd was ik terug aan boord, tijd voor het avond eten en het nieuws op de radio.

01 augustus 2021
CLAM COVE, NIGEI EILAND,(50 52.101 N 127 40.352 W)
Vanochtend was het bewolkt en een heel klein beetje mistig toen er rond half tien vijf a zes knopen noorden wind kwam. We hesen de zeilen, haalden ons anker op en zeilden langzaam halve wind de baai uit en verder door de Queen Charlotte sound ruime wind zuidwaarts langs Egg eiland en Cape Scott. Langzaam nam de wind toe tot ca. tien knopen en probeerde de zon door de bewolking heen te komen maar dat lukte niet echt zodat het rond de vijftien graden bleef. Na cape Scott staken we met de stroom mee Queen Charlotte strait over. Hier zagen we verder weg een paar walvis spuiters, enkele zeeotters en springende zalmen. Rond zes uur en na veertig mijl ging ons anker er in Clam cove bij Nigei eiland in.
Onderweg hadden we radio ontvangst gekregen en hoorden we dat er rond de tweehonderd vijftig bosbranden in Britisch Colombia zijn. Aan de buitenkant van de Canadese scheren hadden wij ca. zestien graden en was het vaak bewolkt of mistig. Hier aan de binnenkant van Vancouver eiland en landinwaarts was het zonnig geweest met temperaturen rond de dertig graden en meer. Iets meer zuidelijk van ons krijgen ze langzaam last van de rook van al deze bosbranden zodat we waarschijnlijk nog even in deze buurt blijven.