PULAU TEPOR BIJ DE LANGKAWI ARCHIPEL (06 16.148 N 99 43.692 E)
Rond één uur hadden we nog steeds veel oliebollen en besloten we met de dinghy naar het “Rebak marina/resort” te gaan waar Dave en Wendy nog steeds lagen. Helaas waren ze in de stad maar wachtten ze net op de watertaxi van de resort om terug te komen zodat wij bij het zwembad gingen zitten.
BIJ HET ZWEMBAD.
Hier ontmoetten we de Nederlandse zeilers John en Ada die hier met hun zeilboot in de marina lagen en een ander Nederlands stel met kinderen die hier op vakantie waren die we allemaal een oliebol gaven. Toen Wendy en David even later arriveerden hadden we nog genoeg oliebollen voor hun en legden de Nederlandse traditie ook aan hun uit. De rest van de middag zaten we gezellig in de schaduw bij het zwembad.
Rond zes uur waren we terug aan boord en zagen/hoorden we de feesten op het strand. We belden met mijn moeder, keken een film en gingen nog even naar bed. Twaalf uur zaten we buiten in de kuip en zagen het vuurwerk dat op verschillende plekken op het strand werd afgestoken.
30 december 2024
PULAU TEPOR BIJ DE LANGKAWI ARCHIPEL (06 16.148 N 99 43.692 E)
PULAU TEPOR BIJ DE LANGKAWI ARCHIPEL (06 16.148 N 99 43.692 E)
PULAU TEPOR BIJ DE LANGKAWAI ARCHIPEL (06 16.148 N 99 43.692 E)
PULAU TEPOR BIJ DE LANGKAWAI ARCHIPEL (06 16.148 N 99 43.692 E)
Rond negen uur kwam er een beetje wind en hesen we het grootzeil. Halve tot aan de wind zeilden we richting de zuidwest hoek van Langkawi eiland en langs Tepor eiland. Daarna maakten we een slag en zeilden tussen Langkawi en Tepor eiland door waar ons anker er rond elf uur en na vier mijl inging. Vanaf de Giebateau hadden we uitzicht naar het kleine eilandje Tepor en het lange strand van Cenang aan de westkust van Langkawi.
Op het strand konden toeristen bij verschillende bedrijfjes jet ski’s huren en met een gids naar de zuidelijke buiten eilanden racen en zo kwamen ze de rest van de dag langs ons heen. Op het strand moeten zeker meer dan honderd jetski’s te huur zijn!
Na de lunch in de kuip gingen we naar binnen waar we rustig wat klusjes deden. Rond drie uur gingen we naar het strand waar we een strandwandeling maakten. Op de terugweg gingen we langs de duitse zeilboot Sage waar we kennis maakten met Inge en Thomas. We werden aan boord uitgenodigd waar we gezellig zaten te praten. Zij kwamen net terug uit Thailand en vertelden ons over hoe makkelijk het inklaren in “Chalong” in Thailand was. Rond vijf uur waren we terug aan boord waar ik tante Jannie en mijn moeder belde.
26 december 2024
PULAU REBAK BIJ DE LANGKAWAI ARCHIPEL (06 17.361 N 99 41.549 E)
Toen we vanochtend wakker werden bleek dat we de telefoon moesten opwaarderen. Dus motorden we met onze bijboot naar het strand van Cenang. We lieten de bijboot tussen de jetski’s achter en wandelden het toeristische plaatsje in waar we de telefoon al snel konden opwaarderen, we waren weer in de lucht!
We wandelden verder langs het strand en over de boulevard met allemaal toeristische winkeltjes en kwamen langs de “Maybank” met een geldwisselkantoor. Bij de Maybank konden we met de bankpas geld pinnen dat we bij het geldwisselkantoor omruilden voor Thaise batts.
Even voor lunchtijd waren we terug aan boord waar ik de lunch maakte en me verdiepte in hoe we moeten inklaren in Thailand. Deze informatie haal ik voornamelijk van de “noodsite”.
We kregen een app van Dave en Wendy dat ze in het restaurant zaten te lunchen zodat we naar hun toe gingen en de rest van de middag gezellig zaten te praten.
Rond half vijf was er een wandeling over het eiland met een gids waar we met meegingen. Een mooie wandeling waar de gids vertelde over de planten/bomen en de medicinale werkingen, de vogels waaronder de oriental pied-Hornbill, de Makaken apen en de mooie rode rotsformaties.
25 december 2024
PULAU REBAK BIJ DE LANGKAWAI ARCHIPEL (06 17.361 N 99 41.549 E)
FIJNE KERSTDAGEN
Na ons kerstontbijt gingen we rond tien uur naar het Rebak Resort waar we onder de bomen op ligstoelen aan het strand de rest van de dag doorbrachten. Soms zwommen we in zee en dan weer in het zwembad om af te koelen. Paul had zijn iPad meegenomen en ik boeken over Thailand. Dit is eigenlijk niets voor ons maar we zijn beide nog niet van onze verkoudheid/covid af.
24 december 2024
PULAU REBAK BIJ DE LANGKAWAI ARCHIPEL (06 17.361 N 99 41.549 E)
Nadat ik de administratie had gedaan gingen we rond half elf naar Dave en Wendy en namen de watertaxi van het Resort naar Langkawi eiland. Vandaar namen we een (Grab) taxi naar “Ganz watersport zaak” waar zowel Wendy en Dave als wij spullen kochten. Tijdens het wachtten op de volgende (Grab) taxi naar het “Art Café Langkawi” zagen we
Dusky Leaf Monkeys of Brillangur (Opvallend zijn de witte ringen rond de ogen en de lange zwarte staart) over de elektra draden lopen.
ART CAFÉ LANGKAWI
Terug bij het Resort gingen Paul en ik nog even in het zwembad zitten waar we andere zeilers ontmoetten. Rond vijf uur waren we terug aan boord waar ik mijn moeder belde en het avond eten maakte.
23 december 2024
PULAU REBAK BIJ DE LANGKAWAI ARCHIPEL (06 17.361 N 99 41.549 E)
Een rustige dag aan boord, eerst uitgeslapen toen koffie/chocomelk in de kuip en daarna was ik bezig met de foto’s en internette Paul.
Rond drie uur gingen we naar de Rebak marina waar we Dave en Wendy op hun zeilboot Elysium ontmoetten. Rebak Basar eiland is een privé eiland met marina en een zeer lux resort. Het was een gezellig weerzien en nadat we eerst gezellig hadden zitten praten liepen we wat rond door de marina en het resort met een zwembad, strand, tennisbanen, restaurant, sporthal etc. De mensen in de marina mogen van dit alles ook gebruik maken. Rond zeven uur waren we terug aan boord waar ik mijn moeder belde en vroeg naar bed ging.
22 december
PULAU REBAK BIJ DE LANGKAWAI ARCHIPEL (06 17.361 N 99 41.549 E)
Na de koffie/chocomelk motorden we met de dinghy naar en door de “Royal Langkawi marina”waar we Merry op één van de zeilboten ontmoetten. We werden aan boord uitgenodigd en zaten gezellig te praten.
Rond half één waren we terug aan boord, haalden ons anker op en hesen het grootzeil. Ruime wind zeilden we tussen Langkawi en het eiland Duyong richting het westen. Nu zagen we de zuidkust van Langkawi vanaf het water en herkenden de plaatsen waar we met de scooter waren geweest. Aangekomen bij de zuidwest punt van Langkawi eiland zeilden we langs Singa Besar en Intan Besar eiland en om het eilandje Tepor verder noordwestwaarts. Nu keken we uit op de westkust van Langkawi met de lange stranden van Tenga en Cenang met daarachter de grote hotels/appartementen. Tijdens het zeilen zagen we meerdere white bellied eagles en één Brahminy kite (roodbruine adelaar), deze Brahminy kite is het symbool van Langkawi.
BRAHMINY KITE (INTERNET)
Rond vijf uur en na elf mijl ging ons anker erbij Rebak eiland in. Toen het donker werd zagen we in de baai vissersbootjes met grote groene lampen, vissers die inktvis vangen.
INKTVIS VISSERS MET GROTE GROENE LAMPEN.
KILLIM KARST GEOFOREST PARK.
Gelegen in het oosten van Langkawi eiland ligt het Kilim Karst Geoforest Park, genoemd naar de rivier die door dit gebergte stroomt. Een groot deel van de rotsen van Kelim bestaat uit de Setul-formatie, het oudste carbonaatgesteente in de regio dat 370-490 miljoen jaar geleden werd gevormd. Het park wordt gedomineerd door mangrovebossen en pittoreske karstformaties die zijn ontstaan door het oplossen en erosie van de kalksteen uit de Setul-formatie, die talloze zeestapels, zeebogen en pinakels heeft voortgebracht.
21 december
KUAH BIJ PULAU LANGKAWI (06 18.680 N 99 50.834 E)
We begonnen met dezelfde route als gisteren maar reden daarna iets door en sloegen de bergweg in naar de top van de berg Raya (881 meter), de hoogste berg gelegen in het midden van het hoofdeiland. Een kronkelige rit door het weelderige regenwoud waar we af en toe mooie uitzichten hadden over het eiland en de omgeving. Ik zocht naar vogels of andere dieren maar net als de andere dagen zagen we voornamelijk Makaken apen langs de weg. Op de top van berg Raya hadden we een mooi uitzicht dat deels overlapte met wat we gezien hadden vanaf de berg Machinchang maar ook aanvullend omdat we vanaf hier het Kilim Karst Geoforest konden zien. zien.
MT RAYA EN UITZICHT NAAR HET KILIM KARST GEOFOREST
Vervolgens reden we naar het” Kilim Karst Geoforest Park” waar we als eerst stopten bij het “Tanjung Rhu” strand waar we een vroege lunch aten met uitzicht over kleine eilandjes/rotsen voor de kust. Verderop op het water was het een gaan en komen van toeristenbootjes die langs de rotsen/eilandjes met grotten motorden en de rivier op gingen langs de mangroves. baden.
TUSSEN DE VERSCHILLENDE MANGROVES DOOR.
Aangekomen bij de grote oostelijke weg reden we richting Kuah waar we stopten bij de Durian-Perangin waterval. Deze Durian Perangin-waterval bestond uit 14 ondiepe niveaus die toegankelijk waren door een reeks voetpaden en bruggen. We liepen langs de waterval de tweehonderd meter uit rotsen bestaande steile trap op naar het hoogste niveau waar het water verticale naar beneden kwam met daaronder een mooie poel waar we in pootje
Het was ca. vier uur toen we terug waren in Kuah waar we eerst boodschappen deden daarna wat aten in het “Art Café langkawi”, en als laatst de brommer inleverden. Rond zes uur waren we terug aan boord en was ik zo moe dat ik gelijk ging slapen.
20 december
KUAH BIJ PULAU LANGKAWI (06 18.680 N 99 50.834 E)
Toen we vanochtend wakker werden was het niet bewolkt zoals de laatste tijd maar een prachtig zonnig. Rond half negen gingen we naar de kant en reden met de scooter Kuah uit en verder het binnenland door naar de noordwest hoek van het eiland. We namen andere wegen als gisteren om zoveel mogelijk van het eiland te zien. Net als gisteren staan er overal langs de wegen huizen of dorpjes met moskeeën met daartussen landbouw waaronder vele verschillende fruitbomen, rijstvelden, rubber, Plantages, palmolie plantages maar ook ananas velden met op de achtergrond altijd de groene bergen/heuvel waar we doorheen reden.
KUAH BIJ PULAU LANGKAWI (06 18.680 N 99 50.834 E)
KUAH BIJ PULAU LANGKAWI (06 18.680 N 99 50.834 E)
KUAH BIJ PULAU LANGKAWI (06 18.680 N 99 50.834 E)
Ik had vandaag een migraine hoofdpijn (onderdeel van Covid)en kon geen licht verdragen zodat ik de hele dag heb geslapen. Paul heeft meer last van hoesten met slijm en lichtere hoofdpijn. Hij was vandaag bezig met North sails in Langkawi. Het bleek dat er geen North sail zeilmaker in Langkawi is maar alleen een punt waar ze de zeilen opmeten die dan ergens anders gemaakt worden. We hebben ook contact met Steward (zeilmaker Canada waar zeil gemaakt is) en hij is heel behulpzaam voor het zoeken naar een goede oplossing.
16 december
KUAH BIJ PULAU LANGKAWI (06 18.680 N 99 50.834 E)
Vanochtend deden we een COVID test en beide waren positief, ergens opgelopen in Georgetown. Paul dacht gelijk aan de kerk maar toen we Stephen belden had hij geen Covid dus waarschijnlijk opgelopen in de bus of winkelcentrum. Ook vandaag bleven we rustig aan boord want alles is snel te veel. We hielden ons bezig met ons jaarverslag en de kerstkaart van 2024 en stuurden dit naar al onze vrienden en kennissen.
LANGKAWI ZIJN NAAM.
KUAH BIJ PULAU LANGKAWI (06 18.680 N 99 50.834 E)
Zowel Paul als ik waren al een paar dagen verkouden zodat we vandaag aan boord bleven. Het was zondag dus volgde ik in de ochtend een kerkdienst op internet. Verder bleven we rustig aan boord en belden in de middag met Nicolette en mijn moeder.
Het was bewolkt toen we rond acht uur ons anker ophaalden en vol tuig halve wind verder noordwaarts door de Malacca straat dobber/zeilden. Al snel verruilden we het voorzeil voor de All Purpose Genua zodat we iets harder gingen. Ook vandaag zagen we vele visstaken en vissers en was het opletten hoe de netten liepen. Op zich konden we meestal (als het water diep genoeg was) over deze netten heen maar als de netten niet diep genoeg lagen kwamen de vissers gelijk hard aan gemotord om ons te waarschuwen en weg te jagen.
Rond drie uur zagen we de donkere wolken en regen aankomen zodat we de All Purpose Genua inrolden en het voorzeil uitrolden. Toen de wind toenam zetten we twee reven in het grootzeil maar toen we bijna klaar waren hoorden we een grote klap en begon het voorzeil te klapperen. Snel rolden we het voorzeil in en bleek de ring die met banden aan het voorzeil zat eraf te zijn. De banden waren door geschavield waardoor de ring met schoten op het dek lag. Dit is in de vijfentwintig jaar nog nooit gebeurd!
Nu we alleen met twee reven tegen de wind in moesten besloten we het laatste stukje naar Bunting eiland te motor/zeilen zodat we rond zeven uur en na achtentwintig mijl voor het donker voor anker lagen. Hier lagen we niet alleen, rondom ons lagen allemaal kleine vissersbootjes voor anker die in de nacht grote lichten aanhadden.
GEORGETOWN BIJ PULAU PENANG (05 27.595 N 100 18.962 E)
Rond acht uur gingen we met twee diesel jerrycans naar de kant en reden naar het dichtstbijzijnde benzinestation. Daar kregen we te horen dat we als buitenlander alleen maar twintig liter (voor twaalf euro) konden tanken zodat we één jerrycan vulde en Paul deze terug bracht naar de bijboot. Vervolgens reden we samen naar het volgende benzinestation waar we te horen kregen dat we alleen voor veertig Riggit diesel konden kopen (Ca. Vijftien liter). Nu maakte ik een foutje en vroeg om tien liter dat dertig ringgit ca zes euro) koste en dus geen probleem was. Toen de tien liter erin zat begreep ik wat ik fout had gedaan en vroeg nog een keer tien liter dat de medewerker zonder probleem deed en we zodoende toch onze twintig liter voor zestig ringgit (twaalf euro) hadden. Toen de baas er notie van kreeg werd hij boos op de medewerker maar die die kon er niets meer aan doen.
Daarna reden we via/langs de noordkust verder door de stad waar we af en toe tussen de hoge torenflats de oceaan zagen. Eenmaal aan de noordwest hoek van het eiland was een leuk klein vissers dorpje waar we doorheen reden en waar Paul met de vissers sprak en vroeg hoe het met hun visnetten zat.
Rond negen uur zaten we in de bus 101 naar het oude centrum van Georgetown waar we voor twee dagen een scooter huurden voor ca.veertien euro.
We reden ca. zeven kilometer het drukke oude centrum uit naar De Kek Lok Si-tempel.
GEORGETOWN BIJ PULAU PENANG (05 27.595 N 100 18.962 E)
GEORGETOWN BIJ PULAU PENANG (05 27.595 N 100 18.962 E)
Toen we vanochtend met de dinghy bij de steiger van de Strait Quay Marina aankwamen zagen we de havenmeester en moesten we ons melden zodat we de sleutel van het hek kregen.
Ik had op internet een baptist kerk gevonden waarvan de dienst rond tien uur begon zodat we rond negen uur met bus 101 naar het oude centrum van de stad reden. In de bus ontmoetten we Stephen die onderweg was naar zijn kerk zodat we ons plan veranderden en met hem meegingen naar het FGACentre (Verankerd in het Gods woord, geleid door de heilige Geest). Het was een druk bezocht christelijk centrum waarvan de dienst me aansprak. Voor Paul duurde het te lang. Na de dienst spraken we met verschillende leden en gingen we met Stephen ergens iets eten.
Terug aan boord belde ik mijn moeder en maakte het avond eten. Het was nog steeds zo warm dat we buiten in de kuip in een lichte bries een film keken tot het begon te regenen en we naar binnen moesten. Toen we naar bed gingen deden we net als gisteren een uurtje de airco aan om het binnen in het slaapgedeelte koeler te krijgen.
GESCHIEDENIS GEORGETOWN
In 1771 kreeg Francis Light, een voormalig kapitein van de Royal Navy, van de British East India Company (EIC) de opdracht om handelsbetrekkingen op het Maleisische schiereiland tot stand te brengen. Hij arriveerde in Kedah, een staat die werd bedreigd door de “Bugis van Selangor”. Kedah's heerser “Sultan Muhammad Jiwa Zainal Adilin II” bood het eiland Penang aan in ruil voor Britse militaire bescherming. Light merkte het strategische potentieel van het eiland op als een ‘handig tijdschrift voor handel’ dat de Britten in staat zou kunnen stellen de Nederlandse en Franse territoriale ambities in Zuidoost-Azië te controleren, en probeerde tevergeefs zijn superieuren ervan te overtuigen het aanbod van de sultan te accepteren. Light kreeg uiteindelijk in 1786
toestemming om te onderhandelen over de Britse overname van het eiland Penang.
Nadat de overdracht was afgerond landde Light en zijn entourage op 17 juli van dat jaar op het eiland en op 11 augustus werd het eiland Penang omgedoopt tot Prince of Wales Island, naar de erfgenaam van de Britse troon. Georgetown werd genoemd ter ere van koning George III, de heerser van Groot-Brittannië en Ierland tussen 1760 en 1820.
Georgetown was het eerste Britse koloniale bezit in Zuidoost-Azië en markeerde het begin van de geleidelijke Britse kolonisatie in Maleisië.
Toen Light voor het eerst op de kaap landde, was deze dicht bedekt met jungle. Nadat het gebied was ontruimd, hield Light toezicht op de bouw van Fort Cornwallis, het eerste bouwwerk in de nieuw opgerichte nederzetting.
Georgetown groeide snel uit als een vrijhaven en een kanaal voor de handel in specerijen, waardoor de maritieme handel van Nederlandse posten in de regio werd overgenomen. Dankzij de specerijenhandel kon de EIC de administratieve kosten van Penang dekken. De dreiging van een Franse invasie midden in de Napoleontische oorlogen dwong de Britten Fort Cornwallis uit te breiden en te versterken als garnizoen voor de nederzetting.
Vanaf 1796 werden lokale bestuurscomités gevormd om specifieke bestuurskwesties op te lossen.
In 1826 werd Georgetown de hoofdstad van de Straits Settlements, die ook Singapore en Malakka omvatten. In 1832 werd het administratieve centrum verplaatst naar Singapore, omdat het Georgetown in commerciële en strategische bekendheid overtrof. Ondanks zijn secundaire belang voor Singapore bleef Georgetown een cruciale rol spelen als Britse entrepot.
Na de opening van het Suezkanaal in 1869 en een hausse aan tinmijnbouw op het Maleisische schiereiland, werd de haven van Penang een belangrijke exporteur van tin. Tegen het einde van de 19e eeuw ontstond Georgetown als het belangrijkste financiële centrum van Brits Malaya, toen handelsfirma's en internationale banken werden opgericht.
Door de eeuw heen groeide de bevolking van Georgetown snel, parallel aan de economische welvaart. Tussen 1797 en 1830 verviervoudigde een toestroom van immigranten uit heel Azië de bevolking. Er ontstond een kosmopolitische bevolking, bestaande uit Chinezen, Maleisen, Indiërs, Peranakanen, Siamezen en migranten van gemengde Europees-Aziatische afkomst, ook wel "Indo-Aziaten" genoemd. De bevolkingsgroei zorgde ook voor sociale problemen, zoals ontoereikende gezondheidsfaciliteiten en welig tierende misdaad. Georgetown kwam onder direct Brits bestuur toen de Straits Settlements in 1867 een Britse kroonkolonie werden. Wetshandhaving en immigratiecontrole werden geleidelijk versterkt om de georganiseerde misdaad te onderdrukken. Er werden ook meer investeringen gedaan in de gezondheidszorg en het openbaar vervoer van de nederzetting.
07 December 2024
GEORGETOWN BIJ PULAU PENANG (05 27.595 N 100 18.962 E)
Toen we vanochtend koffie/chocomelk dronken zagen we twee cruiseschepen varen.
Rond tien uur waren we bij de marina waar we met Dave en Wendy een Grab taxi namen naar het oude centrum. We stapten dichtbij de waterkant uit waar we als eerst langs het oude stadhuis, het gemeentehuis, tussen de waterkant en het park en langs de muren van het ford wandelden waar we kaartjes kochten en het Cornwallis ford ingingen.
TOWN HALL
Het stadhuis was een mooi groot geel geschilderd gebouw dat in de jaren 1880, is gebouwd door de Britten als het overheidshoofdkwartier van Georgetown. Het is het oudste gemeentelijke gebouw die nu dienst doet als zetel van de gemeenteraad van Penang Island.
CITY HALL
Het grote witte gemeentekantoor ernaast, werd het gebouw in 1903 om de vraag naar kantoorruimte in het aangrenzende stadhuis te verlichten.
Kapitein Light bouwde “Fort Cornwallis” voor de Britse Oost-Indische Compagnie aan het einde van de 18e eeuw en was in 1810 voltooid.
In eerste instantie was het ford gemaakt van nibong palissade (een Maleisische term voor palmstam) zonder permanente constructies, met een oppervlakte van 38,80 m2. Het doel van het fort was om Penang te beschermen tegen piraten en Kedah. Na de Napoleontische oorlogen herbouwden Indiase veroordeelde arbeiders het fort met behulp van baksteen en natuursteen. Het fort is tijdens zijn operationele geschiedenis nooit betrokken geweest bij gevechten.
Aangekomen bij het ford zagen we buiten de poort de oude vuurtoren van skeletstaal van 21 m hoog uit 1882 vervolgens gingen we naar binnen waar ze nog druk bezig waren met het renoveren van het ford. We zagen alleen de binnenkant van de muren met de kanonnen, de opslagplaats van minutieus en het standbeeld van Light. Het enige echt interessante was het grootse kanon bekend als “Seri Rambai” die in 1603 werd gegoten; in 1606 schonk de Verenigde Oost-Indische Compagnie het aan de sultan van Johore. In 1613 namen de Atjehers bezit van Seri Rambai en brachten het naar Atjeh. In 1795 schonken de Achenezen het aan Kuala Selangor. De Britten namen Seri Rambai in 1871 in beslag als buit na een strafaanval op Kuala Selangor, en brachten het kanon naar het ford.
De Queen Victoria Memorial Clock Tower is een jubileumklokkentoren in Moorse stijl en werd gebouwd ter herdenking van het diamanten jubileum van koningin Victoria in 1897.
GEORGETOWN
Georgetown is de hoofdstad van de Maleisische deelstaat Penang en na kuala Lumpur de grootste stad van het Malaysia. De eigenlijke stad beslaat een oppervlakte van 306 km2 en omvat het eiland Penang.
06 December 2024
GEORGETOWN BIJ PULAU PENANG (05 27.595 N 100 18.962 E)
Op marine traffic zagen we dat er zestien zeilboten van de Rally hierheen onderweg waren zodat we aan boord bleven. Rond elf uur waren de zeilboten bij ons en gingen bijna allemaal de marina in waardoor we nu met twee andere zeilboten voor anker lagen.
De wind kwam uit het noorden waardoor het nog warmer was zodat we onderuit gingen met internet en siësta hielden. Rond drie uur gingen we met de dinghy naar de marina waar we Dave en Wendy (zeilboot Elysium) ontmoetten. Met zijn vieren wandelden we door het luxe (met airco) “Strait Quay bay” winkelcentrum dat nu versierd was met kerst decoratie. Naast de luxe winkels en vele restaurants was er ook een “Antarctica snow world”. De mensen kregen dikke jassen en laarsjes aan voordat ze door een dikke deur naar binnen gingen. Met camera’s konden we zien hoe ze door de sneeuw liepen met daarin leuke speelattracties voor kinderen zoals een glijbaan, sneeuwpop, pinguïns etc.
Rond zes uur waren we terug aan boord en belde ik nog even met mijn moeder. Het was zo warm dat we buiten in een lichte bries een film keken.
PENANG EILAND
Penang eiland ligt voor de westkust van de Malaysia peninsula in de Straat van Malakka, waarbij de Straat van Penang het eiland scheidt van de peninsula. Het staat via twee verkeersbruggen en een ferry in verbinden met het de Malaysia peninsula.
Met een oppervlakte van 295 km2 (114 vierkante mijl) is Penang Island het vierde grootste eiland van Maleisië. Het hele eiland valt onder de stad George Town, die ook de eilandjes beheert. Het is ook de meest bevolkte eilandstad van het land, met Ca. 794.313 inwoners.
Het terrein van het eiland is onregelmatig en bestaat uit een heuvelachtig en grotendeels bebost binnenland. Mangrove moerassen heersen langs de westelijke kustlijn van het eiland. Gecombineerd met de heuvels in het midden van het eiland is de verstedelijking langs de westelijke helft van het eiland beperkt gebleven. De kustvlakten zijn smal, waarvan de meest uitgestrekte zich aan de noordoostelijke kaap bevindt. Het was op deze kaap waar uiteindelijk de vroege ontwikkeling van Georgetown begon.
05 December 2024
GEORGETOWN BIJ PULAU PENANG (05 27.595 N 100 18.962 E)
Toen het rond zeven uur licht werd haalden we ons anker op en motorden naar de straat van Penang. We waren nog maar net onderweg toen we een dolfijntje bij de boot zagen.
Eenmaal in de straat van Penang motorden we met de stroom mee en tegen de wind in deels door de vaargeul tussen peninsula en het eiland Penang. De hele oostkust van het eiland is ondertussen Georgetown geworden met veel torenflats en grote bedrijven. Verder zagen we veel troep in het water en moesten we oppassen voor de vissers met hun visnetten die ze overal uitzetten.
De eerste brug waar we onderdoor gingen was de “Sultan Abdul Halim Muadzam Shah” brug (nieuwste brug). Deze brug is 24 km lang met een lengte over het water van 16,9 km en een doorgang hoogte van 30 meter. Dit is de langste brug van Azië en de vijfde grootste ter wereld. Tussen de twee bruggen lag een klein eilandje met daarbij veel viskwekerijen. De tweede “Penang” brug (oudste) waar we onderdoor moesten had een totale lengte van 13,5 km en een doorgang hoogte van 33 m boven water, opgehouden door vier torens.
04 December 2024
PULAU RIMAU (05 14.548 N 100 16.326 E)
Het was bewolkt toen we rond zeven uur en na bijna twee weken ons anker ophaalden en de zeilen hesen. Helaas moesten we de eerste drie uur met stroom mee motoren maar daarna kregen we een lichte bries en konden we vol tuig aan de wind verder zeilen. We zeilden verder uit de kust langs ondieptes waardoor we geen internet hadden. We zagen verschillende vissersboten op afstand en omdat het de hele dag bewolkt was hoopten we geen onweer te krijgen. Aan het begin van de nacht was het nog rustig maar rond elf uur kregen we toch te maken met regen en onweer, veel onweer en ook aardig dichtbij. Toen het onweer weg was ging Paul slapen en nam ik de laatste wacht tot het eiland Rimau waar ons anker er rond drie uur in de nacht en na zeventig mijl inging.
03 December 2024
KETAMAT BAAI PULAU PANGKOR (04 12.598 N 100 33.054 E)
Toen we vanochtend buiten keken zagen we dat de zeilboot “Elysium” met Dave en Wendy bij ons in de baai lag. Zij waren onze buren in Puteri Harbour. Rond half tien gingen we naar hun toe en was het een gezellig weerzien. Rond lunchtijd waren we terug aan boord waar we onze lunch in de kuip aten en verder siësta hielden. In de namiddag belde ik met mijn moeder en rond vijf uur haalden we Wendy en Dave op en gingen we bij het restaurant op het strand wat eten, het werd een gezellige avond.
KETAMAT BAAI PULAU PANGKOR (04 12.598 N 100 33.054 E)
Vandaag huurden we voor de derde keer een scooter en reden een rondje over het eiland. Dit keer reden we wat meer tussen de huizen van de kleine vissersplaatsjes.
We reden over smalle straatjes met ernaast een afwater geultje tussen de oude traditionele huizen door dat soms erg japans aandeed.
We bezochten de scheepswerf waar twee vissersboten door middel van zware stalen kabels uit het water waren getrokken. Bij de ene visboot waren ze antifouling aan het opbrengen en bleek dat ze dit elk half jaar moeten doen. De andere vissersboot had meer werk en moest worden gerepareerd.
01 December 2024
KETAMAT BAAI PULAU PANGKOR (04 12.598 N 100 33.054 E)
Het heeft vannacht en vanochtend hard geregend zodat alle emmers en watertanks vol waren. Hierdoor bleven we langer in bed waar ik een kerkdienst volgde en enkele ademhaling meditaties deed terwijl Paul naast me lag te internetten. Rond tien uur begon het minder hard te regenen zodat ik de vuile kleren waste en we koffie/chocomelk dronken. Na de lunch werd het droog zodat ik de kleren buiten ophing en we samen buiten zaten te kijken naar de bedrijvigheid op het strand. Round vier uur gingen we naar de kant waar we een strand wandeling maakten en op de terugweg weer bij ons vaste restaurantje wat aten.