JAARVERSLAG 2022/2023

 JAAROVERZICHT VAN MEI 2022 TOT MEI 2023

LANDEN: Canada (Britsch Colombia), Mexico (pacific zijde), Frans polynesie (Marquesas eilanden groep).

AANTAL MIJLEN PER MAAND 2018: 
Mei 226 mijl,  Juni 220 mijl, Juli 164 mijl, Augustus 1662 mijl, September 341 mijl, Oktober 23 mijl, November 1019 mijl, December 397 mijl.
Januari 628 mijl, Februari 173 mijl, maart 2819 mijl, 1139 april mijl.  

PILOTS EN KAARTEN DIE WE DIT JAAR GEBRUIKT HEBBEN:
CANADA
01 South Coast British Colombia, Don Douglas and Reanne Hemmigway-Douglass
02 Salishsea pilot, Gulf islands
03 Waggoner Cruising guide British Colombia
04 Salishsea pilot, San Juan islands
MEXICO
01 Sea of Cortes by Shawn Breeding and Heather bansmer
02 Charlie charts of Mexico pacific side by Charles E woos
03 pacific Mexico by Bruce Whipperman
FRANS POLYNESIE
01 The Pacific crossing guide by Michel Pocock and Ros Hogbin
02 South pacific anchorages  by Warwick Clay
03 Charlie's charts of Frans Polynesia by Charles and Margo Wood
04 Guide to navigate and tourism in french polynesia by Partrick Bonnette and Emmanuel Deschamps
Daarnaast hebben we nog steeds de app "ActiveCaptain" die bij ons ook in navionics zichtbaar is. Dit geeft extra informatie over de anker plekken, marina's etc.

Voor Navigatie kaarten hebben we;
de Garmin kaarten op de Garmins
Isailors op de ipad 
De Navionic kaarten van Mexico en Pacific op de ipad.  Bij de Navionic kaarten is ook "Active captian"  ondergebracht zodat je kan lezen wat andere zeilers van de anker plek vonden en wat er te doen is. (bijv wandelingen watervallen, leuke dorpjes, snorkelen  etc) 

Voor wandelen gebruikten we;
Maps.me en de Gaia gps app

WEERBERICHTEN:
In Canada geven ze de hele dag door goede weer informatie over de marifoon. 
Via INTERNET gebruikten we de side; Passage weather en Windy 
Via SSB halen we al jaren gribfiles binnen en bij de evenaar haalden we informatie voor de doldrums en squall zones binnen. 

ONDERHOUD EN PROBLEMEN AAN BOORD:
we kochten een ELEKTRISCHE LIERHENDEL aangezien we de lierhendel onder de buiskap niet meer helemaal kunnen ronddraaien en de lier hierdoor speling kreeg.
NIEUWE VOORSTAG MET NIEUWE PROFULL 
NIEUWE ANTIFOULING
ALLES GOED NAGEKEKEN EN RESERVE ONDERDELEN GEKOCHT VOOR IN DE PACIFIC. 
Het nieuwe VOORZEIL werd erop gezet. (paar jaar gelden al gekocht)
Het nieuwe GROOTZEIL werd erop gezet. (jaren geleden al gekocht)
Bij het grootzeil bleken de karren niet sterk genoeg te zijn en heeft UK Sails stevigere karren opgestuurd naar Mexico. 
We hebben een HOES gemaakt voor onze DINGHY
KOP VAN DE SPINAKER brak en hebben we zelf gerepareerd. 
Na jaren hebben we de WATERMAKER weer in gebruik en moesten we veel onderdelen vervangen. Gelukkig hadden we dit allemaal al op voorraad. 

MEDISCH: In Mexico hebben we beide onze gebitten na laten kijken omdat de tandartsen daar relatief goedkoop zijn. 

APARTE GEBEURTENISSEN IN 2022/2023
Na drie maanden in Nederland te zijn geweest kwamen we begin mei terug op de boot. We gingen aan het werk om de Giebateau Pacific klaar te maken. Dit betekende een nieuwe voorstag met een nieuw profull rolsysteem voor het voor voorzeil. Nu het nieuwe rolsysteem erop zat hesen we ook gelijk ons nieuwe voorzeil dat niet helemaal goed bleek te passen zodat we terug gingen naar Uk sails die het in orde maakte. 
Verder kochten we de nodige reserve onderdelen voor de boot en andere spullen die hier in Canada makkelijk te koop zijn. We gingen naar  tweedehands zaken waar we goede regenkleding, sandalen, lage wandelschoenen en korte broeken etc kochten. 
Maar we zeilden ook rond en namen afscheid van vrienden en kennissen die we in de zeven jaar hebben gemaakt en soms was dat best emotioneel. Ja, we hebben zeven jaar in Canada/Alaska en Puget sound rondgevaren.  

Vijftien Augustus was het zover, het anker ging op en vol tuig verlieten we Canada en zeilden in één keer naar Mexico. Al snel nam de wind toe tot ca. vijfentwintig knopen en zetten we twee reven in het oude grootzeil en hesen het werk voorzeil. Tijdens het zetten van de reven ontstond er een gat in het oude grootzeil en later ontstond er nog een gat. Maar met ca vijfentwintig knopen halve tot ruime wind zeilden we met deze twee gaten in het grootzeil toch heerlijk naar Ensenada, 
Na ca. tien dagen kwamen we aan in Ensenada waar we inklaarden en eindelijk ons veertien jaar oude stukken grootzeil vervingen voor onze nieuwe. Na twee dagen in Ensenada zeilden we langs de kust zuidwaarts. 
We wisten dat het nog hurricane seizoen was maar ons plan was om in de Sea of Cortes rond te zeilen. Daar waren goede hurricane proof anker plekken. Toen we in Baia de Tortugas of ook wel Bahia San Bartelome voor anker lagen kregen we de eerste hurricane over ons heen. Op zich was dit een plek die nooit last had van de hurricanes. Gelukkig kregen we niet veel wind ca. dertig knopen in een mooie grote open baai. Maar de volgende grotere hurricane kwam ook al onze kant op zodat we besloten aan de wind terug te zeilen naar Ensenada en daar het hurricane seizoen uit te zingen. In de twee maanden in Ensenada leerden we mexicanen kennen en hadden we er een hele gezellige/mooie tijd. 
Achttien november vertrokken we uit Ensenada, zeilden met stops langs de kust van Baja California, om de zuidpunt en verder noordwaarts de Sea of Cortes in. 
Eenmaal in de Sea of Cortes bleven we voornamelijk aan de Baja California zijde. Een prachtig gebied met mooie baaien, kleine eilandjes, leuke mexicaanse dorpjes en het prachtige berg gebied  "Sierra de Giganta". Hier kwamen Nigel en Elaine (onze canadese vrienden) ons opzoeken en zeilden een weekje met ons mee.. 
Eind januari verlieten we de Sea of Cortes en Baja California en zeilden zuidwaarts waar we een stop maakten op Isla Isabella. Dit was één van de hoogtepunten van Mexico aangezien het net het broed seizoen was van de Blue feet booby's en de Fregat vogels. Vervolgens zeilden we met stops langs de westkust van Mexico. Een totaal andere natuur, veel groener, bosrijker en veel mooiere wandelingen. Als we dit hadden geweten hadden we Baja California eerder verlaten en hier meer tijd doorgebracht. Ook omdat hier veel meer dieren leven was. 

Na zes maanden in Mexico te hebben rond gezeild verlieten we dinsdag eenentwintig februari Mexico, op naar frans Polynesie.
Het werd onze langste toch van vijfentwintig dagen. De eerste twee weken hadden we ca. vijftien a twintig knopen ruime wind en zeilden we heerlijk richtig de evenaar. Dichtbij de evenaar kwamen we in de doldrums met heel weinig wind en gaven we Neptunes wat lekkers. Heel even hadden we last van onweer/bliksem maar na acht uur motoren waren we hieruit en lieten we ons rustig verder dobber/zeilen.  De zuidelijke trade wind was nog niet op gang zodat we langer dan verwacht rustig dobber/zeilden naar Nuku Hiva waar we na vijfentwintig dagen op zee inklaarden. 
Dertien jaar geleden zijn we ook in Frans Polynesie geweest maar niet hier in de Marquesas  Het zijn prachtige grillige eilanden die niet te vergelijken zijn met wat we eerder gezien hebben. Ook de cultuur was weer zo anders, zo relax! We namen er de tijd voor en bezochten bijna alle eilanden. Eind april/begin mei zeilden we aan de wind naar Gambier. Hier zijn we dertien jaar geleden wel geweest en we zijn benieuwd hoe het er nu is.