VANAF 15 MEI WORDT ONZE REIS VOORTGEZET NAAR ZUID AFRIKA.
DUBBELKLIK OP FOTO'S OM GROTER TE MAKEN.
zaterdag 31 mei
DERDE DAG OP ZEE (STRAAT VAN MALACCA)
06.00 192 mijl Pos. 05 54.254 N 96 46.333 O
12.00 213 mijl. Pos. 05 53.596 N 96 26.272 O
18.00 242 mijl. Pos. 05 47.979 N 95 57.757 E
00.00 263 mijl. Pos. 05 48.341 N 95 36.887 E
Vroeg in de ochtend opgenomen we de opbrengst eruit en zeilen met voorzeil en grootzeil aan de wind verder. Rond een half zeven werd het licht maar bleef het bewolkt waardoor het niet aangenaam bleef om buiten te zitten. In de verte zagen we de contouren van de bergen op Sumatra. De wind nam af zodat we de benodigde motoren hadden en in de tussentijd kwam de zon door de bewolking heen en werd het alweer een hete dag. Na anderhalf uur kwam en een bries van ca. zes knoppen vanuit het noord oosten en zeilen we vol tuig aan de wind verder. Toen het land werd opgewarmd, werd de wind ruimer zodat we konden voorzeilen in rolden en de All Purpose Genua uit en halve wind verder konden zeilen. Zo zeilen we de rest van de dag rustig verder en aan het eind van de middag de grote scheepvaart achter ons. Rond acht uur zagen we de zon achter de horizon verdwijnen en kregen we een mooie sterrenhemel met een kleine maan. De wind zakt zodat we rustig kunnen dobberen en de All Purpose Genua inrollen. Langzaam kwam de wind vanaf het land terug en konden we ca. ontmoeten. vijf zes knoppen wind vol tuig aan de wind richting “Selat Benggala” de deurgang tussen Sumatra en het eiland We (Pulau We) waar we rond vier uur aankwamen. Aan de wind zeilen we in het donker door de deurgangen “Selat Benggala“ en “Selya Aroih Raya” en kwamen vervolgens op de open Indische oceaan.
Vrijdag 30 mei
TWEEDE DAG OP ZEE (STRAAT VAN MALACCA)
06.00 082 mijl Pos. 06 00.699 N 98 30.285 E
12.00 111 mijl. Pos. 06 01.229 N 98 05.888 E
18.00 136 mijl. Pos. 05 54.791 N 98 42.705 E
00.00 173 mijl. Pos. 05 52.323 N 97 06.145 E
Na een ontspannen nacht werd het rond half zeven licht en kwam later de zon door de bewolking heen. Rond negen uur nam de zuidoostelijke wind af en rolden we in en de All Purpose Genua uit. Het werd opnieuw een warme relaxte dag met ca. acht tot tien knoppen wind en een langzaam hoger wordende deining. We slapen, lazen een boek of luisterden een podcast en gevolgd om de beurt wacht want om ons heen zagen we vele grote schepen die de Straat van Malaga in of uit motorden. Ook was er een Indonesisch vissersschip dat naar ons toekwam. In de eerste instantie had hij zijn ais radar aan en hadden we zijn naam gelezen maar toen hij dichterbij kwam stond deze ineens uit. Toen hij voor ons iets te dichtbij deed riepen we hem over de marifoon op en zagen we ca. tien mannen aan boord roepen of we sigaretten en/of alcohol hadden. Ze draaide een rondje om de Giebateau en ging toen weer verder.
In de middag draaide de wind en konden we steeds ruimer zeilen maar door de toenemende deining begon het grootzeil te klapperen zodat we twee reven in zetten.
DERDE DAG OP ZEE (STRAAT VAN MALACCA)
06.00 192 mijl Pos. 05 54.254 N 96 46.333 O
12.00 213 mijl. Pos. 05 53.596 N 96 26.272 O
18.00 242 mijl. Pos. 05 47.979 N 95 57.757 E
00.00 263 mijl. Pos. 05 48.341 N 95 36.887 E
Vroeg in de ochtend opgenomen we de opbrengst eruit en zeilen met voorzeil en grootzeil aan de wind verder. Rond een half zeven werd het licht maar bleef het bewolkt waardoor het niet aangenaam bleef om buiten te zitten. In de verte zagen we de contouren van de bergen op Sumatra. De wind nam af zodat we de benodigde motoren hadden en in de tussentijd kwam de zon door de bewolking heen en werd het alweer een hete dag. Na anderhalf uur kwam en een bries van ca. zes knoppen vanuit het noord oosten en zeilen we vol tuig aan de wind verder. Toen het land werd opgewarmd, werd de wind ruimer zodat we konden voorzeilen in rolden en de All Purpose Genua uit en halve wind verder konden zeilen. Zo zeilen we de rest van de dag rustig verder en aan het eind van de middag de grote scheepvaart achter ons. Rond acht uur zagen we de zon achter de horizon verdwijnen en kregen we een mooie sterrenhemel met een kleine maan. De wind zakt zodat we rustig kunnen dobberen en de All Purpose Genua inrollen. Langzaam kwam de wind vanaf het land terug en konden we ca. ontmoeten. vijf zes knoppen wind vol tuig aan de wind richting “Selat Benggala” de deurgang tussen Sumatra en het eiland We (Pulau We) waar we rond vier uur aankwamen. Aan de wind zeilen we in het donker door de deurgangen “Selat Benggala“ en “Selya Aroih Raya” en kwamen vervolgens op de open Indische oceaan.
Vrijdag 30 mei
TWEEDE DAG OP ZEE (STRAAT VAN MALACCA)
06.00 082 mijl Pos. 06 00.699 N 98 30.285 E
12.00 111 mijl. Pos. 06 01.229 N 98 05.888 E
18.00 136 mijl. Pos. 05 54.791 N 98 42.705 E
00.00 173 mijl. Pos. 05 52.323 N 97 06.145 E
Na een ontspannen nacht werd het rond half zeven licht en kwam later de zon door de bewolking heen. Rond negen uur nam de zuidoostelijke wind af en rolden we in en de All Purpose Genua uit. Het werd opnieuw een warme relaxte dag met ca. acht tot tien knoppen wind en een langzaam hoger wordende deining. We slapen, lazen een boek of luisterden een podcast en gevolgd om de beurt wacht want om ons heen zagen we vele grote schepen die de Straat van Malaga in of uit motorden. Ook was er een Indonesisch vissersschip dat naar ons toekwam. In de eerste instantie had hij zijn ais radar aan en hadden we zijn naam gelezen maar toen hij dichterbij kwam stond deze ineens uit. Toen hij voor ons iets te dichtbij deed riepen we hem over de marifoon op en zagen we ca. tien mannen aan boord roepen of we sigaretten en/of alcohol hadden. Ze draaide een rondje om de Giebateau en ging toen weer verder.
In de middag draaide de wind en konden we steeds ruimer zeilen maar door de toenemende deining begon het grootzeil te klapperen zodat we twee reven in zetten.
MOOIE ZONSONDERGANG
Rond acht uur zagen we alweer een zonsondergang mooie zonsondergang en nog later nam de wind toe tot ca. veertien knoppen en rollen we de All Purpose Genua in en het voorzeil uit. Met voorzeil en twee reven in het grootzeil zeilen we halveren de wind onder een mooie sterrenhemel de tweede nacht in. In mijn wacht zag ik ver weg boven Sumatra donkere wolken met onweer maar gelukkig kwam dit niet dichtbij. De hele nacht moeten we opletten op de grote schepen die langs ons heen en weer gaan. Gelukkig hebben we een AIS-radar en zien we gemakkelijk hoever de schepen van ons vandaag waren! Rond drie uur in de ochtend nam de wind af en zeilen we heel rustig verder de volgende dag in.
Donderdag 29 mei
EERSTE DAG OP ZEE (STRAAT VAN MALACCA)
14.00 000 mijl. positie 06 18.827 N 99 50.822 E koers 262 graden, kruizen
18.00 017 mijl. Positie 06 12.497 N 99 37.606 E Koers 262 graden, zeilen 275
00.00 017 mijl. Positie 06 04.814 N 99 09.581 E Koers 265 graden, zeilen 250
Vanochtend was er geen wind zodat we wachtten tot er wind kwam. Omdat er geen wind was, was het niet warmer en waren we heel rustig aan. Halverwege de ochtend beginnen we Starlink op. We zijn van Starlink plan/pakket veranderd en hebben nu een “Global Priority” die veel duurder is, maar de hele reis moet werken. Wij zijn van roaming €40,00 per maand naar Global Priority €285,00 per maand. Dit omzetten kost ca. één uur voor we internet hadden. Normaal gebruikten we onderweg altijd de SSB-zender en haalden we Sailmail e-mails en weerberichten binnen. Helaas is het station in Brunei gestopt en het station in Afrika niet betrouwbaar waardoor Sailmail op de Indische oceaan niet goed werkt en we genoodzaakt waren over te stappen naar Starlink.
Rond twee uur kwam er een lichte bries van ca. zes knoppen en opgehaald we anker op en hesen de zeilen. Vol tuig kruisten we tussen Langkawi en de eilanden Dayana Buting en Singa Besar door en kwamen rond vier uur aan in de straat van Malacca. We omvatten Maleisië en Thailand achter ons en begonnen aan de oversteek van de Malacca straat naar het noordpunt van Sumatra (Indonesië), een afstand van ca. 270 mijl met een koers van 265 graden(westwaarts). Met ca. tien a twaalf knoppen windzeilen we met een knik in de schoot vol tuig over een kalme zeere zee met een lichte deining, perfecte omstandigheden alleen erg warm! Na een uurtje zo te hebben gezeild nam de wind af en we hebben de All Purpose Genua. De zon schemaen volop, om ons heen zagen we enkele vissersbootjes en achter ons Maleisië en enkele eilanden van Thailand. Rond zes uur belden we mijn moeder die blij verrast was dat we toch contact konden blijven houden, soms telefonisch soms via de e-mail. We appten nog enkele vrienden de weerberichten bekeken en daarna de starlink uit. Terwijl we wat aten zagen we een mooie zonsondergang en nog later trok de wind aan tot ongeveer twaalf knoppen zodat we de All Purpose Genua inrolden en het voorzeil uitrolden. Met een knik in de schootzeilen we de eerste nacht in. Een nacht met een hele kleine maan en met in het begin een mooie sterrenhemel. Aan de horizon zagen we de groene lichten van de inktvissers.
Ja, we zijn weer onderweg!
Woensdag 28 mei
KUAH, LANGKAWI, MALEISIË (06 18.827 N 99 50.822 E)
Vanochtend compleet we de achterhut deels leeg en liggend het reistasje onder het bed. Na hele lange tijd (ca. een jaar) compleet we het éénpersoonsbed klaar en ruimden de spullen op die erop lagen. De kip die Paul had gisteren gebarbecued en de stukjes mango gegeten in de vriezer en terwijl Paul druk bezig was buiten alles zeil klaar te maken.
Rond half twaalf gingen we naar het Art Café waar we nog één keer gezellig met Dave en Wendy lunchten. Dave had een afspraak bij een goede masseur zodat we meegingen. Er werd mij gevraagd wat voor massage ik wilde een relaxte of een sportmassage (kan zeer pijnlijk zijn). Een beetje ertussenin zodat ik een Thaise masseuse kreeg die me een uur lang een hele goede massage gaf, net tegen de interessante grens aan! Ondertussen zaten Paul en Wendy te praten en te internetten. We nemen afscheid van Dave en Wendy en gaan naar het havenkantoor, douane, immigratie en klaarden uit, morgen vertrekken we!
Aan boord hadden we geen internet zodat we naar een restaurant gingen naast Billion (supermarkt) waar ik mijn moeder en Ruud belde en Paul nog wat internette. Ondertussen ging ik ook naar Billion waar ik van het laatste geld geld nog wat boodschappen daad. Terug bij de steiger geleverd we de scooter in en kregen onze borg (honderd ringgit/twintig euro) terug waarvan we nog wat souvenirs (tas en korte broek)kochten en ergens in een café met airco een Thaise ijsthee en chocomelk met wat lekkers verbruikt. Terug aan boord zetten we de airco in de slaapkamer aan, deden nog wat kleine klusjes en gingen naar voren waar we nog een film keken.
Dinsdag 27 mei
KUAH, LANGKAWI, MALEISIË (06 18.827 N 99 50.822 E)
Al vroeg opgehaald we een deel van mijn achterhut leeg zodat ik de etensvoorraad bekeek en een goede nieuwe lijst maakte. Rond negen uur gingen we naar de kant waar we voor twee dagen een scooter huurden. Paul zette mij af bij Billion (supermarkt) zodat ik boodschappen akte en ging zelf niet zelfs naar de tandarts.
Zelfs ruim elf uur waren de boodschappen afgerekend en bestelden we een Grab taxi naar de steiger. Vandaar een foute man met een karretje ons de boodschappen naar de dinghy te brengen. De rest van de tijd was ik druk bezig met inruimen en het wassen van de groente/fruit voordat het de Giebateau op mocht terwijl Paul bezig was met nog wat kleine klusjes aan de laars. Rond vier uur stapten we op de scooter en kochten we nog vijftien liter diesel en tien liter benzine, nu waren we helemaal klaar voor vertrek.
Terug aan boord ruimde ik de rest van de spullen op terwijl Paul de kip op de barbecue klaarmaakt, dat is gemakkelijker voor onderweg en rauw vlees wordt in de meeste landen opgenomen. Toen we helemaal klaar waren belde ik tante Jannie en gingen we rond acht uur naar bed zonder airco. Aangezien het bijna windstil was, was het behoorlijk warm maar met twee ventilatoren in het raam was het nog niet te doen.
Maandag 26 mei
KUAH, LANGKAWI, MALEISIË (06 18.827 N 99 50.822 E)
Als eerst ging ik nog een uurtje sporten voordat we alles klaar klaar maakten en ik naar het havenkantoor liep en de rekening betaald.
Tien uur was het zover, de trossen gingen los en namen tijdelijk afscheid van Dave en Wendy. Het was droog, een beetje krachtig maar geen wind zodat we het eerste uur motorden. Vervolgens kwam er genoeg wind en konden we alleen op voorzeil ruime wind naar Kuah zeilen. Ondertussen was Paul bezig om het boven raam dat stuk eruit te halen was. Dit ging gemakkelijker dan we hadden gedacht. Nadat het raam eruit kwam, krabde we de sitaflex (of wat het ook was) eraf. Rond één uur ging ons anker er na acht mijl bij Kuah in.
We pakken het nieuwe raam en met wat passagiers en meten zat het goed en konden we het vastzetten met 3M.
Donderdag 29 mei
EERSTE DAG OP ZEE (STRAAT VAN MALACCA)
14.00 000 mijl. positie 06 18.827 N 99 50.822 E koers 262 graden, kruizen
18.00 017 mijl. Positie 06 12.497 N 99 37.606 E Koers 262 graden, zeilen 275
00.00 017 mijl. Positie 06 04.814 N 99 09.581 E Koers 265 graden, zeilen 250
Vanochtend was er geen wind zodat we wachtten tot er wind kwam. Omdat er geen wind was, was het niet warmer en waren we heel rustig aan. Halverwege de ochtend beginnen we Starlink op. We zijn van Starlink plan/pakket veranderd en hebben nu een “Global Priority” die veel duurder is, maar de hele reis moet werken. Wij zijn van roaming €40,00 per maand naar Global Priority €285,00 per maand. Dit omzetten kost ca. één uur voor we internet hadden. Normaal gebruikten we onderweg altijd de SSB-zender en haalden we Sailmail e-mails en weerberichten binnen. Helaas is het station in Brunei gestopt en het station in Afrika niet betrouwbaar waardoor Sailmail op de Indische oceaan niet goed werkt en we genoodzaakt waren over te stappen naar Starlink.
Rond twee uur kwam er een lichte bries van ca. zes knoppen en opgehaald we anker op en hesen de zeilen. Vol tuig kruisten we tussen Langkawi en de eilanden Dayana Buting en Singa Besar door en kwamen rond vier uur aan in de straat van Malacca. We omvatten Maleisië en Thailand achter ons en begonnen aan de oversteek van de Malacca straat naar het noordpunt van Sumatra (Indonesië), een afstand van ca. 270 mijl met een koers van 265 graden(westwaarts). Met ca. tien a twaalf knoppen windzeilen we met een knik in de schoot vol tuig over een kalme zeere zee met een lichte deining, perfecte omstandigheden alleen erg warm! Na een uurtje zo te hebben gezeild nam de wind af en we hebben de All Purpose Genua. De zon schemaen volop, om ons heen zagen we enkele vissersbootjes en achter ons Maleisië en enkele eilanden van Thailand. Rond zes uur belden we mijn moeder die blij verrast was dat we toch contact konden blijven houden, soms telefonisch soms via de e-mail. We appten nog enkele vrienden de weerberichten bekeken en daarna de starlink uit. Terwijl we wat aten zagen we een mooie zonsondergang en nog later trok de wind aan tot ongeveer twaalf knoppen zodat we de All Purpose Genua inrolden en het voorzeil uitrolden. Met een knik in de schootzeilen we de eerste nacht in. Een nacht met een hele kleine maan en met in het begin een mooie sterrenhemel. Aan de horizon zagen we de groene lichten van de inktvissers.
Ja, we zijn weer onderweg!
Woensdag 28 mei
KUAH, LANGKAWI, MALEISIË (06 18.827 N 99 50.822 E)
Vanochtend compleet we de achterhut deels leeg en liggend het reistasje onder het bed. Na hele lange tijd (ca. een jaar) compleet we het éénpersoonsbed klaar en ruimden de spullen op die erop lagen. De kip die Paul had gisteren gebarbecued en de stukjes mango gegeten in de vriezer en terwijl Paul druk bezig was buiten alles zeil klaar te maken.
Rond half twaalf gingen we naar het Art Café waar we nog één keer gezellig met Dave en Wendy lunchten. Dave had een afspraak bij een goede masseur zodat we meegingen. Er werd mij gevraagd wat voor massage ik wilde een relaxte of een sportmassage (kan zeer pijnlijk zijn). Een beetje ertussenin zodat ik een Thaise masseuse kreeg die me een uur lang een hele goede massage gaf, net tegen de interessante grens aan! Ondertussen zaten Paul en Wendy te praten en te internetten. We nemen afscheid van Dave en Wendy en gaan naar het havenkantoor, douane, immigratie en klaarden uit, morgen vertrekken we!
Aan boord hadden we geen internet zodat we naar een restaurant gingen naast Billion (supermarkt) waar ik mijn moeder en Ruud belde en Paul nog wat internette. Ondertussen ging ik ook naar Billion waar ik van het laatste geld geld nog wat boodschappen daad. Terug bij de steiger geleverd we de scooter in en kregen onze borg (honderd ringgit/twintig euro) terug waarvan we nog wat souvenirs (tas en korte broek)kochten en ergens in een café met airco een Thaise ijsthee en chocomelk met wat lekkers verbruikt. Terug aan boord zetten we de airco in de slaapkamer aan, deden nog wat kleine klusjes en gingen naar voren waar we nog een film keken.
Dinsdag 27 mei
KUAH, LANGKAWI, MALEISIË (06 18.827 N 99 50.822 E)
Al vroeg opgehaald we een deel van mijn achterhut leeg zodat ik de etensvoorraad bekeek en een goede nieuwe lijst maakte. Rond negen uur gingen we naar de kant waar we voor twee dagen een scooter huurden. Paul zette mij af bij Billion (supermarkt) zodat ik boodschappen akte en ging zelf niet zelfs naar de tandarts.
Zelfs ruim elf uur waren de boodschappen afgerekend en bestelden we een Grab taxi naar de steiger. Vandaar een foute man met een karretje ons de boodschappen naar de dinghy te brengen. De rest van de tijd was ik druk bezig met inruimen en het wassen van de groente/fruit voordat het de Giebateau op mocht terwijl Paul bezig was met nog wat kleine klusjes aan de laars. Rond vier uur stapten we op de scooter en kochten we nog vijftien liter diesel en tien liter benzine, nu waren we helemaal klaar voor vertrek.
Terug aan boord ruimde ik de rest van de spullen op terwijl Paul de kip op de barbecue klaarmaakt, dat is gemakkelijker voor onderweg en rauw vlees wordt in de meeste landen opgenomen. Toen we helemaal klaar waren belde ik tante Jannie en gingen we rond acht uur naar bed zonder airco. Aangezien het bijna windstil was, was het behoorlijk warm maar met twee ventilatoren in het raam was het nog niet te doen.
Maandag 26 mei
KUAH, LANGKAWI, MALEISIË (06 18.827 N 99 50.822 E)
Als eerst ging ik nog een uurtje sporten voordat we alles klaar klaar maakten en ik naar het havenkantoor liep en de rekening betaald.
Tien uur was het zover, de trossen gingen los en namen tijdelijk afscheid van Dave en Wendy. Het was droog, een beetje krachtig maar geen wind zodat we het eerste uur motorden. Vervolgens kwam er genoeg wind en konden we alleen op voorzeil ruime wind naar Kuah zeilen. Ondertussen was Paul bezig om het boven raam dat stuk eruit te halen was. Dit ging gemakkelijker dan we hadden gedacht. Nadat het raam eruit kwam, krabde we de sitaflex (of wat het ook was) eraf. Rond één uur ging ons anker er na acht mijl bij Kuah in.
We pakken het nieuwe raam en met wat passagiers en meten zat het goed en konden we het vastzetten met 3M.
NIEUWE RAAM ERIN.
We zagen terwijl de donkere lucht in de verte aankomen en net toen het raam er goed en wel inzat begon het te regenen zodat we naar binnen gingen en alle spullen opruimde. De grote klussen zijn gedaan nu alleen de boodschappen nog!
De rest van de middag gingen we onderuit met internet.
Zondag 25 mei
RABAK MARINA, LANGKAWI, MALEISIË (06 17.366 N 99 41.613E)
De hele nacht en ochtend regende het hard en op de weersvoorspellingen zagen we dat er in de ochtend en avond onweer kwam zodat we besloten nog één dag in de jachthaven te blijven. Nadat we het meeste hadden opgeruimd en ik al het papierwerk klaar had, gingen we naar de sportzaal waar de airco het heerlijk koel hield zodat ik jogde en fietste terwijl Paul internette. We aten gezellig een late lunch met Dave en Wendy en gingen vervolgens naar de bibliotheek waar ook een airco het lekker koel gehouden. Buiten regende het nog steeds hard maar zonder onweer. Rond vijf uur werd het droog en gingen we naar het zwembad waar we heerlijke zwommen.
We zagen terwijl de donkere lucht in de verte aankomen en net toen het raam er goed en wel inzat begon het te regenen zodat we naar binnen gingen en alle spullen opruimde. De grote klussen zijn gedaan nu alleen de boodschappen nog!
De rest van de middag gingen we onderuit met internet.
Zondag 25 mei
RABAK MARINA, LANGKAWI, MALEISIË (06 17.366 N 99 41.613E)
De hele nacht en ochtend regende het hard en op de weersvoorspellingen zagen we dat er in de ochtend en avond onweer kwam zodat we besloten nog één dag in de jachthaven te blijven. Nadat we het meeste hadden opgeruimd en ik al het papierwerk klaar had, gingen we naar de sportzaal waar de airco het heerlijk koel hield zodat ik jogde en fietste terwijl Paul internette. We aten gezellig een late lunch met Dave en Wendy en gingen vervolgens naar de bibliotheek waar ook een airco het lekker koel gehouden. Buiten regende het nog steeds hard maar zonder onweer. Rond vijf uur werd het droog en gingen we naar het zwembad waar we heerlijke zwommen.
Zaterdag 24 mei
Toen we wakker werden was er geen wind en regende het een beetje totdat we voorzeilden en de zeillatten erin plaatsten. Rond half negen ontmoetten we Wendy en Dave naar de Lima 2025; een internationale Maritieme en Aerospace Tentoonstelling die deel uitmaakt van het gehouden vliegveld werd.
Toen we wakker werden was er geen wind en regende het een beetje totdat we voorzeilden en de zeillatten erin plaatsten. Rond half negen ontmoetten we Wendy en Dave naar de Lima 2025; een internationale Maritieme en Aerospace Tentoonstelling die deel uitmaakt van het gehouden vliegveld werd.
Eerst met de veerboot en daarna met een Grab taxi naar het vliegveld. Het was een enorme druk waardoor de taxi veel langer langer dan normaal kon rijden.
Gisteren hadden we al kaartjes online gekocht minimaal voor mij gekocht en voor Paul, Dave en Wendy (meer dan de zestig) gratis zodat we zo door konden lopen.
Het was gelukkig bewolkt met lichte regen zodat het niet zo heet was. We liepen tussen alle legervliegtuigen en helikopters uit verschillende landen en zagen krachtige spectaculaire vliegshows waar ze de mooiste capriolen met de vliegtuigen uithaalden. Soms completeren de militaire vliegtuigen een solo show en soms met meerdere verklaringen zoals de Russen het met zes vliegtuigen tegelijkertijd deden. Naast het vliegtuig stonden er ook grote legerwagens en handgemaakte auto's uit Maleisië.
Het was gelukkig bewolkt met lichte regen zodat het niet zo heet was. We liepen tussen alle legervliegtuigen en helikopters uit verschillende landen en zagen krachtige spectaculaire vliegshows waar ze de mooiste capriolen met de vliegtuigen uithaalden. Soms completeren de militaire vliegtuigen een solo show en soms met meerdere verklaringen zoals de Russen het met zes vliegtuigen tegelijkertijd deden. Naast het vliegtuig stonden er ook grote legerwagens en handgemaakte auto's uit Maleisië.
LIMA 2025 MILITAIRE VLIEGTUIG SHOW.
In de hallen was ook veel te zien zoals gemeenschap maar daar zijn we verder niet ingegaan. Rond drie uur wilden we een Grab taxi terug nemen maar het was zo druk dat we in eerste instantie begonnen lopen. Na een tijdje kwam Paul in gesprek met een bestuurder van een auto die niet veel harder reed dan wij liepen en kregen we een lift naar de veerboot. Daar aangekomen bedankten we hem vriendelijk en gaven hem dertig ringgit. We gingen naar het restaurant “Tapaz at Tubotel” waar Paul en ik al eerder een pizza uit de houtoven hadden gegeten en bestelden dit keer al heerlijke pizza's.
HEERLIJKE PIZZA'S MET DAVE EN WENDY
Rond een half vijf namen we de veerboot naar de jachthaven en gingen paul en ik in de regen nog zelfs zwemmen. Terug aan boord was het droog en windstil geworden zodat Paul eerst de mast inging om de windmeter terug te plaatsen en daarna ruimde hij alle spullen in de kuip op. Ondertussen deed ik een handwas maar omdat de roterende zo hoog is droogde ik de was in de droger en belde mijn moeder. Rond acht uur waren we allebei klaar.
Rond een half vijf namen we de veerboot naar de jachthaven en gingen paul en ik in de regen nog zelfs zwemmen. Terug aan boord was het droog en windstil geworden zodat Paul eerst de mast inging om de windmeter terug te plaatsen en daarna ruimde hij alle spullen in de kuip op. Ondertussen deed ik een handwas maar omdat de roterende zo hoog is droogde ik de was in de droger en belde mijn moeder. Rond acht uur waren we allebei klaar.
Vrijdag 23 mei
We waren al vroeg bezig om het roer goed aan het stuurwiel vast te maken. Dat was geen heel gedoe omdat we aan het stuurwiel hadden gedraaid terwijl we op de kant stonden. Paul deed het werk en ik hielp waar ik kon. Nadat het uiteindelijk gelukt was liepen we naar het havenkantoor om te betalen maar deze was dicht zodat we verder liepen naar de bibliotheek waar we internetten en tussendoor samen met Wendy en Dave lunchten. De hele middag en avond stortregende het, het regenseizoen is in volle gang.
Vrijdag 23 mei
We waren al vroeg bezig om het roer goed aan het stuurwiel vast te maken. Dat was geen heel gedoe omdat we aan het stuurwiel hadden gedraaid terwijl we op de kant stonden. Paul deed het werk en ik hielp waar ik kon. Nadat het uiteindelijk gelukt was liepen we naar het havenkantoor om te betalen maar deze was dicht zodat we verder liepen naar de bibliotheek waar we internetten en tussendoor samen met Wendy en Dave lunchten. De hele middag en avond stortregende het, het regenseizoen is in volle gang.
Donderdag 22 mei
Zoals elke dag begonnen we al vroeg. Vanochtend maakte Paul alle slangen aan de afsluiters vast en sloot alle elektronica aan inclusief de AIS-radar. Ik kon niet helpen zodat ik naar de sportzaal ging om te joggen en te fietsen.
Zoals elke dag begonnen we al vroeg. Vanochtend maakte Paul alle slangen aan de afsluiters vast en sloot alle elektronica aan inclusief de AIS-radar. Ik kon niet helpen zodat ik naar de sportzaal ging om te joggen en te fietsen.
Rond elf uur ging de Giebateau in de singels en plaatsen wij het roer eronder. Paul ging aan het werk om het roer aan het stuurwiel te koppelen terwijl ik onder de kiel schoonmaakte en de laatste antifouling erop smeerde. Het koppelen van het roer aan het stuurwiel ging niet zo soepel en langer langer dan verwacht zodat Paul een noodoplossing maakte en de Giebateau het water in kon. Zelfs een spannend moment van de afsluiters er goed in zat en niet lekte maar alles ging goed zodat we naar onze plek in de jachthaven motorden.
Ondertussen was het al na het middaguur en behoorlijk warm zodat we wat aten en alle spullen binnen opruimden. Rond vier uur gingen we naar het zwembad om te ontspannen en kwamen we Frans (een andere Nederlander) tegen die hier op vakantie was. We zaten zo gezellig te praten dat het ca. zes uur was toen we eruit gingen en door en door koud waren zodat we een heerlijke warme douche namen om op temperatuur te komen.
Terug aan boord aten we wat, belde ik mijn moeder en ging vroeg naar de slaapkamer waar de airco aan stond.
Ondertussen was het al na het middaguur en behoorlijk warm zodat we wat aten en alle spullen binnen opruimden. Rond vier uur gingen we naar het zwembad om te ontspannen en kwamen we Frans (een andere Nederlander) tegen die hier op vakantie was. We zaten zo gezellig te praten dat het ca. zes uur was toen we eruit gingen en door en door koud waren zodat we een heerlijke warme douche namen om op temperatuur te komen.
Terug aan boord aten we wat, belde ik mijn moeder en ging vroeg naar de slaapkamer waar de airco aan stond.
Dinsdag 20 mei
Voor ons vertrek naar Nederland hadden we zwarte Jotum antifouling gekocht. Ook hier in Maleisië mag er niet zoveel koper meer zitten en hadden we van andere zeilers gehoord dat ze er “invermectin” doormengden. Dit is te koop bij dierenzaken en zeer giftig. Toen we gisteren in de watersportzaak van de jachthaven werden verkocht, zij het ook zodat we zeshonderd milliliter kochten voor vijf liter antifouling.
Vanochtend begonnen we om half zeven met het mengen van de invermectine door de antifouling. Vervolgens smeren we de antifouling op het onderwaterschip. Paul het bovenste gedeelte ik het onderste. We waren nog maar net klaar toen het begon te stortregenen en we naar binnen gingen waar we de lagers van het roer zochten zodat we deze konden vernieuwen.
Woensdag 21 mei
Ook vanochtend begonnen we rond half zes omdat het toen nog niet zo warm was.
De 3M was goed uitgehard zodat Paul de rest van de onderdelen stevig kon aandraaien. eigenlijk wilden we tijdens dit aandraaien overal Loctide 572 opsmeren maar gelukkig zagen we op tijd dat dit voor ijzeren afsluiters was en niet voor de plastic afsluiters zodat we alles met 3M vastzetten en alleen de slang in de keuken er definitief opzetten.
Ook vanochtend begonnen we rond half zes omdat het toen nog niet zo warm was.
De 3M was goed uitgehard zodat Paul de rest van de onderdelen stevig kon aandraaien. eigenlijk wilden we tijdens dit aandraaien overal Loctide 572 opsmeren maar gelukkig zagen we op tijd dat dit voor ijzeren afsluiters was en niet voor de plastic afsluiters zodat we alles met 3M vastzetten en alleen de slang in de keuken er definitief opzetten.
DE AFSLUITERS ZITTEN ERIN
Vervolgens gingen we naar de watersportzaak van de jachthaven om houten stoppen (pluggen)te kopen. We moeten een hele zet kopen waar ook te grote en te kleine stoppen (plugs) bijzaten. Van enkele stoppen die te groot waren draaiden/schuurden ze er zoveel af dat we nu drie stoppen hebben voor de kleine afsluiters en vijf voor de grote afsluiters, dit in het geval van nood!
DRIE KLEINE EN DRIE GROTE HOUTEN STOPPEN/PLUGGEN.
Verder konden we weinig doen omdat alles nu vierentwintig uur moest drogen. We liepen naar de bibliotheek waar we internetten en waar ik de foto's op de website plaatsen. Tussendoor lunchen we gezellig met Dave en Wendy en als laatste zwommen we nog niet eens in het zwembad. Rond zes uur waren we terug aan boord waar we wat aten, mijn moeder belden en vroeg naar de slaapkamer met airco gegaan.
Dinsdag 20 mei
Voor ons vertrek naar Nederland hadden we zwarte Jotum antifouling gekocht. Ook hier in Maleisië mag er niet zoveel koper meer zitten en hadden we van andere zeilers gehoord dat ze er “invermectin” doormengden. Dit is te koop bij dierenzaken en zeer giftig. Toen we gisteren in de watersportzaak van de jachthaven werden verkocht, zij het ook zodat we zeshonderd milliliter kochten voor vijf liter antifouling.
Vanochtend begonnen we om half zeven met het mengen van de invermectine door de antifouling. Vervolgens smeren we de antifouling op het onderwaterschip. Paul het bovenste gedeelte ik het onderste. We waren nog maar net klaar toen het begon te stortregenen en we naar binnen gingen waar we de lagers van het roer zochten zodat we deze konden vernieuwen.
DE ANTIFOULING ZIT EROP.
Na een uur werd het opgehouden met stortregenen en was het tussentijdse lunchtijd zodat we wat aten en naar het zwembad gingen om te ontspannen. Toen de grootste hitte rond vijf uur voorbij was, was Paul de schroef geschuurd en verving de anodes.
We hebben al weer vroeg naar bed waar de airco de slaapkamer alweer op een goede temperatuur met minder verwarming had gebracht.
Na een uur werd het opgehouden met stortregenen en was het tussentijdse lunchtijd zodat we wat aten en naar het zwembad gingen om te ontspannen. Toen de grootste hitte rond vijf uur voorbij was, was Paul de schroef geschuurd en verving de anodes.
We hebben al weer vroeg naar bed waar de airco de slaapkamer alweer op een goede temperatuur met minder verwarming had gebracht.
Maandag 19 mei
Rond half zeven in de ochtend begonnen we met het vervangen van vier afsluiters (door gaten), twee grote en twee kleinere. Eén voor één gehaald we de oude afsluiters eruit en werd de nieuwe er op maat in geschikt.
Paul had in Nederland een taps toelopende boor gekocht waarmee hij de afsluiter er van buitenaf deels uitboorde. Daarna ging hij naar binnen en bleek de rest van de afsluiter er gemakkelijk uit te komen.
Rond half zeven in de ochtend begonnen we met het vervangen van vier afsluiters (door gaten), twee grote en twee kleinere. Eén voor één gehaald we de oude afsluiters eruit en werd de nieuwe er op maat in geschikt.
Paul had in Nederland een taps toelopende boor gekocht waarmee hij de afsluiter er van buitenaf deels uitboorde. Daarna ging hij naar binnen en bleek de rest van de afsluiter er gemakkelijk uit te komen.
OUDE AFSLUITERS ER VAN BINNENUIT UITHALEN MET NIEUWE AFSLUITER
Vervolgens werd het restant van de sitaflex enz. verwijderd en schoongemaakt en daarna pasten we de nieuwe plastic afsluiter erin en completeerden deze op maat.
NIEUWE AFSLUITER OP MAAT GEMAAKT
Eén van de afsluiters was van het toilet zodat ik ook gelijk deze slang schoonmaakte.
Uiteindelijk waren we rond vijf uur klaar en zaten alle afsluiters en zonder 3M in. Nu opgehaald we één voor één de afsluiters eruit en zetten alleen de pijp die door de romp gaat vast met 3M. Rond zes uur waren we gelijk klaar en moest de 3M vierentwintig uur uitharden om verder te kunnen. Als laatste posters hebben we de rand van het onderwaterschip af.
Uiteindelijk waren we rond vijf uur klaar en zaten alle afsluiters en zonder 3M in. Nu opgehaald we één voor één de afsluiters eruit en zetten alleen de pijp die door de romp gaat vast met 3M. Rond zes uur waren we gelijk klaar en moest de 3M vierentwintig uur uitharden om verder te kunnen. Als laatste posters hebben we de rand van het onderwaterschip af.
Na een dagje klussen kleedden we ons om en gingen naar het restaurant waar we wat aten en daarna zwommen we nog niet eens in het zwembad. Terug op de Giebateau belde ik mijn moeder en ging vroeg slapen.
Zondag 18 mei
Paul was al druk bezig toen ik rond half tien wakker werd. De rest van de ochtend waren we druk met de voorbereidingen om de Giebateau uit het water te halen en gingen we zelfs nog langs bij Wendy en Dave. Rond één uur was het dichtbij en motorden we naar de hijskraan van de jachthaven waar de Giebateau omhoog gehesen werd terwijl Paul het roer los koppelde. Eenmaal aan de kant spotten de werknemers van de jachthaven het onderwaterschip met de hogedrukspuit schoon en daarna werden we naar onze plek gereden. Dit was tussen twee stalen boten waaraan ze druk aan het slijpen waren. We wilden niet op deze plek staan omdat we geen slijpsel op de Giebateau wilden. Er was nog één andere vrije plek en die was voor een andere boot gereserveerd. Na enige discussie werden we uiteindelijk toch naar de andere plek gereden en stond de Giebateau rond drie uur op een goede plek.
Paul was al druk bezig toen ik rond half tien wakker werd. De rest van de ochtend waren we druk met de voorbereidingen om de Giebateau uit het water te halen en gingen we zelfs nog langs bij Wendy en Dave. Rond één uur was het dichtbij en motorden we naar de hijskraan van de jachthaven waar de Giebateau omhoog gehesen werd terwijl Paul het roer los koppelde. Eenmaal aan de kant spotten de werknemers van de jachthaven het onderwaterschip met de hogedrukspuit schoon en daarna werden we naar onze plek gereden. Dit was tussen twee stalen boten waaraan ze druk aan het slijpen waren. We wilden niet op deze plek staan omdat we geen slijpsel op de Giebateau wilden. Er was nog één andere vrije plek en die was voor een andere boot gereserveerd. Na enige discussie werden we uiteindelijk toch naar de andere plek gereden en stond de Giebateau rond drie uur op een goede plek.
Tijd om het onderwaterschip met schapers goed schoon te maken. Niet echt fijn werk in deze hitte!
Rond zes uur waren we klaar en waren het welletjes. Dave en Wendy hadden voor ons een salade van het restaurant meegenomen zodat we met salade aten en daarna naar het zwembad gingen om de spieren te ontspannen. Het was al bijna donker toen we terug op de Giebateau waren en naar bed gingen waar paul de airco op ca 23 graden had ingesteld en waar de variabele ook veel minder was. Ik belde mijn moeder en keken daarna naar een korte film. Ook vannacht heeft het zelfs moeilijk geregend.
Donderdag 15 mei 2025
Gisteren hadden we onze koffers gepakt en vanochtend namen we afscheid van mijn moeder en Trixy (de hond). Na een mooie tijd in Nederland was dit erg moeilijk.
Rond tien uur kwam Nicolette ons ophalen en bracht ons naar Schiphol waar we afscheid van haar namen. Al snel kunnen we begrijpen en door de douane.
Daarna werd er gewacht tot ca. drie uur en vlogen we naar Dubai.
Na een vlucht van ca. zes uur kwamen we aan in Dubai waar we een overstap van vier uur hadden.
Rond zes uur waren we klaar en waren het welletjes. Dave en Wendy hadden voor ons een salade van het restaurant meegenomen zodat we met salade aten en daarna naar het zwembad gingen om de spieren te ontspannen. Het was al bijna donker toen we terug op de Giebateau waren en naar bed gingen waar paul de airco op ca 23 graden had ingesteld en waar de variabele ook veel minder was. Ik belde mijn moeder en keken daarna naar een korte film. Ook vannacht heeft het zelfs moeilijk geregend.
Zaterdag 17 mei 2025
Het was acceptabel aan de hitte en de horizontale maar met de airco aan hadden we goed geslapen. Rond uur waren we wakker en begon ik met het uitpakken en overtollige van de spullen in de koffers terwijl Paul de starlink aansloot en werkte. Vervolgens gingen we naar het kantoor van de jachthaven en vertelden dat we terug waren en overlegden wanneer we eruit konden komen met de Giebateau.
Daarna ging Paul aan de gang met onze zonnetent die vlak voor ons vertrek stuk was gegaan. De bamboebuis van de zonnetent was na een lange tijd gebroken en maakte hij nu. Rond half twee bezochten we Dave en Wendy naar het restaurant waar we gezellig lunchen. Rond een halve vier waren we terug waar we de zonnetent aan de buiskap vastmaakten en de laatste spullen opruimden. Nadat alles klaar was gingen we naar het zwembad. Het is niet veel warmer dan twee maanden geleden maar het is wel substantieel en dat was ook te merken aan het water van het zwembad wat warmer was dan toen we weggingen. Na een paar baantjes te hebben gezwommen stonden we beiden lange tijd onder een frisse douche en terug naar de Giebateau waar de airco onze slaapkamer op een aangename temperatuur had gebracht. Laat in de avond regende het een beetje aardig hard.
Vrijdag 16 mei 2025
Donderdag begon onze vlucht van Amsterdam naar Dubai waar we een overstap van vier uur hadden. Vervolgens vlogen we naar Penang (Maleisië) en met een korte stop verder naar Langkawi waar we rond half vijf landen waren. Beide koffers met spullen waren meegekomen en wij passeerden ook de douane van Maleisië zonder problemen. Vanaf het vliegveld namen we een taxi naar de veerboot van Rabak Marina waar we rond kwart voor zes aankwamen. Hier moeten we ca. een kwartier wachtten zodat we snel mijn moeder belden dat we goed waren aangekomen. We getroffen de Giebateau in goede staat en alle elektronica deed het nog zodat we de handtassen uitpakten en zwaar Wendy en Dave spraken zelfs. Daarna gingen we vroeg naar bed omdat we nog wat slaap intehalen hadden.
Het was acceptabel aan de hitte en de horizontale maar met de airco aan hadden we goed geslapen. Rond uur waren we wakker en begon ik met het uitpakken en overtollige van de spullen in de koffers terwijl Paul de starlink aansloot en werkte. Vervolgens gingen we naar het kantoor van de jachthaven en vertelden dat we terug waren en overlegden wanneer we eruit konden komen met de Giebateau.
Daarna ging Paul aan de gang met onze zonnetent die vlak voor ons vertrek stuk was gegaan. De bamboebuis van de zonnetent was na een lange tijd gebroken en maakte hij nu. Rond half twee bezochten we Dave en Wendy naar het restaurant waar we gezellig lunchen. Rond een halve vier waren we terug waar we de zonnetent aan de buiskap vastmaakten en de laatste spullen opruimden. Nadat alles klaar was gingen we naar het zwembad. Het is niet veel warmer dan twee maanden geleden maar het is wel substantieel en dat was ook te merken aan het water van het zwembad wat warmer was dan toen we weggingen. Na een paar baantjes te hebben gezwommen stonden we beiden lange tijd onder een frisse douche en terug naar de Giebateau waar de airco onze slaapkamer op een aangename temperatuur had gebracht. Laat in de avond regende het een beetje aardig hard.
Vrijdag 16 mei 2025
Donderdag begon onze vlucht van Amsterdam naar Dubai waar we een overstap van vier uur hadden. Vervolgens vlogen we naar Penang (Maleisië) en met een korte stop verder naar Langkawi waar we rond half vijf landen waren. Beide koffers met spullen waren meegekomen en wij passeerden ook de douane van Maleisië zonder problemen. Vanaf het vliegveld namen we een taxi naar de veerboot van Rabak Marina waar we rond kwart voor zes aankwamen. Hier moeten we ca. een kwartier wachtten zodat we snel mijn moeder belden dat we goed waren aangekomen. We getroffen de Giebateau in goede staat en alle elektronica deed het nog zodat we de handtassen uitpakten en zwaar Wendy en Dave spraken zelfs. Daarna gingen we vroeg naar bed omdat we nog wat slaap intehalen hadden.
Donderdag 15 mei 2025
Gisteren hadden we onze koffers gepakt en vanochtend namen we afscheid van mijn moeder en Trixy (de hond). Na een mooie tijd in Nederland was dit erg moeilijk.
Rond tien uur kwam Nicolette ons ophalen en bracht ons naar Schiphol waar we afscheid van haar namen. Al snel kunnen we begrijpen en door de douane.
Daarna werd er gewacht tot ca. drie uur en vlogen we naar Dubai.
Na een vlucht van ca. zes uur kwamen we aan in Dubai waar we een overstap van vier uur hadden.